العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 20-06-2011, 04:47 PM
Islam_Shady Islam_Shady غير متواجد حالياً

Islam_Shady has a spectacular aura aboutIslam_Shady has a spectacular aura about
افتراضي رد: فيرنا ولا البيا - او انجلون الصينية

و الله انا كنت زيكو كده من فتره و باتكلم فى نفس المبلغ تقريبا بس لاقيت انى ادبر 10 الاف زياده و اركب صنى ب 85 الف
عربيه يابانى (على الاقل المكونات) و توكيل اكتر من ممتاز و وسائل امان و فرق السما من الارض من الفيرنا و الصينى عموما
سواء اعتماديه او توكيل او حتى اسم و شكل

هو بس البنزين اللى وحش شويه بس من الاخر صلى استخاره و اللى فيه الخير هايكون انشاء الله
قديم 20-06-2011, 06:24 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Islam_Shady مشاهدة المشاركة

و الله انا كنت زيكو كده من فتره و باتكلم فى نفس المبلغ تقريبا بس لاقيت انى ادبر 10 الاف زياده و اركب صنى ب 85 الف
عربيه يابانى (على الاقل المكونات) و توكيل اكتر من ممتاز و وسائل امان و فرق السما من الارض من الفيرنا و الصينى عموما
سواء اعتماديه او توكيل او حتى اسم و شكل

هو بس البنزين اللى وحش شويه بس من الاخر صلى استخاره و اللى فيه الخير هايكون انشاء الله
صلي عالنبي بس نيسان ايه ؟
لو بتتكلم فالياباني اقولك كلام زي الفل لاكن مصري انا اركب توك توك احسن وبعدين وسائل امان ايه اللي بتقول عليها دا ال absاوبشن بيندفع عليه فلوس فيها وفين الايرباج و ebd والزينون و السنسور بارك
يا راجل صلي عالنبي اتفرج قبل ما تحكم علي اي حاجه فالدنيا
قديم 20-06-2011, 09:39 PM

Islam_Shady has a spectacular aura aboutIslam_Shady has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai2005 مشاهدة المشاركة

صلي عالنبي بس نيسان ايه ؟
لو بتتكلم فالياباني اقولك كلام زي الفل لاكن مصري انا اركب توك توك احسن وبعدين وسائل امان ايه اللي بتقول عليها دا ال absاوبشن بيندفع عليه فلوس فيها وفين الايرباج و ebd والزينون و السنسور بارك
يا راجل صلي عالنبي اتفرج قبل ما تحكم علي اي حاجه فالدنيا
على العموم موش انا اللى هادافع عن اليابانى و عن النيسان بالذات

اى واحد بيفهم فى العربيات عارف يعنى ايه يابانى حتى لو تجميع موزمبيق

لان الشركات دى عارفه معنى ان العلامه بتاعتها تتحط على عربيه لانها شركات بتخاف على سمعتها

موش الشركات الصينى اللى مايفرقش معاهم ان العربيه تولع بصاحبها بعد ما يشتريها

و عيب برضه لما تكون مشرف قسم و ماتعرفش ان مرسيدس و BMW تجميع مصرى

اقل فئه فى الصنى بتنزل ب واحد ايرباج و على الاقل بيفتح فى الحوادث لاقدر الله علشان يابانى

موش العربيات الصينى اللى حتى حزام الامان مابيمسكش فى اختبارات الامان

و على فكره البلد الوحيده اللى الكورى فيها بيتباع بسعر اليابانى و اغلى و الناس بتشتريه هى مصر

انا حاليا فى السعوديه و الكورى ده الناس بتبصله بنظره ولا الصينى عندنا

يعنى الالنترا هنا ارخص بكتير عن الصنى و برضه ماحدش بيشترى الالنتراو بيجيبو الصنى مع ان الصنى هنا كورى موش يابانى

و صحيح انت بتقوللى اتفرج قبل ما تحكم؟

انت ماخدتش بالك ان معايا السوبر صالون منها؟

على العموم يا ksnag

ادخل فى ركن النيسان و شوف شكاوى الناس عامله ايه و ادخل ركن الهيونداى و الصينى و شوف الناس وثقت فى الصينى ولا لسه و برضه صلى استخاره
قديم 20-06-2011, 09:45 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.mo7amed adel مشاهدة المشاركة

معلش انا محتار نفس الحيره ومعايا 75000الف
فيه ناس قالت علي الفرنا بس انا مش مقتنع بيها خالص
والبيا كويسه جدا وكمان البنتو
طيب ايه رياكم في بروتون ساجا اتومتيك هيا 1300

كفايه انها اتوماتيك و موش صينى
قديم 20-06-2011, 09:59 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Islam_Shady مشاهدة المشاركة

على العموم موش انا اللى هادافع عن اليابانى و عن النيسان بالذات

اى واحد بيفهم فى العربيات عارف يعنى ايه يابانى حتى لو تجميع موزمبيق

لان الشركات دى عارفه معنى ان العلامه بتاعتها تتحط على عربيه لانها شركات بتخاف على سمعتها

موش الشركات الصينى اللى مايفرقش معاهم ان العربيه تولع بصاحبها بعد ما يشتريها

و عيب برضه لما تكون مشرف قسم و ماتعرفش ان مرسيدس و BMW تجميع مصرى

اقل فئه فى الصنى بتنزل ب واحد ايرباج و على الاقل بيفتح فى الحوادث لاقدر الله علشان يابانى

موش العربيات الصينى اللى حتى حزام الامان مابيمسكش فى اختبارات الامان

و على فكره البلد الوحيده اللى الكورى فيها بيتباع بسعر اليابانى و اغلى و الناس بتشتريه هى مصر

انا حاليا فى السعوديه و الكورى ده الناس بتبصله بنظره ولا الصينى عندنا

يعنى الالنترا هنا ارخص بكتير عن الصنى و برضه ماحدش بيشترى الالنتراو بيجيبو الصنى مع ان الصنى هنا كورى موش يابانى

و صحيح انت بتقوللى اتفرج قبل ما تحكم؟

انت ماخدتش بالك ان معايا السوبر صالون منها؟

على العموم يا ksnag

ادخل فى ركن النيسان و شوف شكاوى الناس عامله ايه و ادخل ركن الهيونداى و الصينى و شوف الناس وثقت فى الصينى ولا لسه و برضه صلى استخاره
اولا انت انفعلت كده ليه احنا بنتناقش وبنحكم العقل وطبعا الشركات دي مش عبيطه بس انت مش في مصر عشان تعرف مشاكل التقفيل هنا عامله ازاي ومصايبها والكلام اللي بتتكلم عليه بتاع الايرباج عندك بس فالسعوديه تعالي شوف مشاكل الصني في مصر والماتور والمشاكل اللي فيه وبعدين اتكلم وانا عارف اللي عايشين فالسعوديه مش حاسين بحاجه عشان ب 5000 او 6000 ريال تركب مرسيدس وبعدين بي ام بتتجمع في مصر وفيها بلاوي ؟

طب ما البرليانس بتتجمع مع bmwعلي خط انتاج واحد !!!!!!!!!!!!!
والانجلون دي انجليزي تصميم وانتاج وتقفيل صيني يعني افضل 1000
مره من المصري
وبعدين قوللي كده نيسان عندك امبير السرعه فيها كام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وبتقفله ولا ايه ؟
وعندك abs ,ebd وسنسور ووسائل امان ايه ؟

ومين الهجاص اللي قالك ان الايرباج مابيفتحش والحزام والهجص ده ؟
وبعدين بقولك ماتحكمش علي عربيه ماجربتهاش ؟ مش قصدي عالصني ولو انها تختلف كليا عن اللي فمصر !
العربيه انجلون محققه اعلي مبيعات في لندن وانجلترا؟
وفي الاخر اوعي تزعل والاختلاف في الرأي لايفسد للود قضيه ولا احد ينكر مكانه النيسان علي مستوي العالم