العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 17-11-2010, 05:13 PM
الصورة الرمزية SALAHHAKIM
SALAHHAKIM SALAHHAKIM غير متواجد حالياً
هواياتي: الزراعة

SALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رأى فى الساجا واللوجان وطلب نصيحه

السلام عليكم
طقم البوجيه فى ب 75 جنيه سن رفيع ان جى كيه ثلاثه شمعه حيعمل شغل جامد فى استهلاك البنزين واغلى 15 جنيه من العادى بتعها شمعه واحده
الفكره كلها انك تفك قطعه الغيار وتلف بيها الموضوع ده صعب عشان لسه الناس مش عرف قطع الغيار انما بعدين حيتعرف وحنزل نطلب على طول قطعه الغيار بدون مغالاه
والف مبروك على العربيه
انت فى الاول ان شاء الله مش محتاج غير زيت وفلتر زيت بحوالى 27 او 28 بتاع لانسر
وعلى صيانه ال20 الف حتغير بوجيه وفلتر بنزين
وانا معاك لو احتجت تعرف حاجه
قديم 31-12-2010, 11:09 PM
sayed1977 sayed1977 غير متواجد حالياً

sayed1977 will become famous soon enough

عموما للاستاذ الا بيقول اللوجن اوربى
اولا اللوجن تجميع مغربى
اما الساجا ماليزى على ابوة
قديم 01-01-2011, 12:04 PM
abo-gamal abo-gamal غير متواجد حالياً
هواياتي: من هواة السيارات

abo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to all

انا افضل اللوجان للاسباب الاتية
- التوكيل اكثر من ممتاز ومحترم فى التعامل مع العملاء ولو فى اي مشكلة يتابع معاك الى ان تنتهى
- التكييف على فكرة ممتاز جدا وتلاجة مش زى ما انت كاتب انه وحش
- استهلاك البنزين ممتاز وموتور قوى يعتمد عليه
- سيارة عالية عن الارض كانك راكب 4 × 4 وديه بصراحة اهم ميزة خصوصا ان شوارعنا الجميلة مليانة مطبات وحفر وعاوزة سيارة تكون عملية فى التعامل مع تلك الكمائن واكيد اللوجان تكسب
قديم 01-01-2011, 09:48 PM
الصورة الرمزية SALAHHAKIM
SALAHHAKIM SALAHHAKIM غير متواجد حالياً
هواياتي: الزراعة

SALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-gamal مشاهدة المشاركة

انا افضل اللوجان للاسباب الاتية
- التوكيل اكثر من ممتاز ومحترم فى التعامل مع العملاء ولو فى اي مشكلة يتابع معاك الى ان تنتهى
- التكييف على فكرة ممتاز جدا وتلاجة مش زى ما انت كاتب انه وحش
- استهلاك البنزين ممتاز وموتور قوى يعتمد عليه
- سيارة عالية عن الارض كانك راكب 4 × 4 وديه بصراحة اهم ميزة خصوصا ان شوارعنا الجميلة مليانة مطبات وحفر وعاوزة سيارة تكون عملية فى التعامل مع تلك الكمائن واكيد اللوجان تكسب
السلام عليكم
التوكيل ممتاز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هو حضرتك عايش فين دة توكيل بلاش انا حختصر الكلام كله بكلمه واحده ( رينو ميجان )
تكييف ايه الى تلاجه ؟
استهلاك البنزين عادى الموتور 1600 سم مكعب 87 حصان منين القوة وفين
الارتفاع عن الارض ( دى معاك حق اعلى من السجا بـ1,4مم
الخلاصة حضرتك بتقارن بين الداتشيا لوجان وبين اللانوس يبقى انا مع الداتشيا لوجان
انما تقارن بالبروتون ساجا يبقى طبعا طبعا اى حاجه بالبروتون بتتفوق وتكسح وتمسح اى عربيه موجوده فى السوق عدى السيارات الالمانيه .
يعنى الخلاصه بروتون ثم بروتون ثم بروتون بروتون ثم بروتون ثم بروتون بروتون ثم بروتون ثم بروتون بروتون ثم بروتون ثم بروتون بروتون ثم بروتون ثم بروتون بروتون ثم بروتون ثم بروتون بروتون ثم بروتون ثم بروتون بروتون ثم بروتون ثم بروتون ثم اى حاجه تانيه فى السوق
وجهة نظر
قديم 10-01-2011, 07:29 PM
الصورة الرمزية RENAULT 18
RENAULT 18 RENAULT 18 غير متواجد حالياً

RENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond reputeRENAULT 18 has a reputation beyond repute

السلام عليكم ............

معلش هنبدأ من حيث أنتهينا المرة اللى فاتت .......... و هفكرك و قفنا عند ايه

السلام عليكم
اولا ازيك انت مختفى من فتره يارب تكون بخير
المهم هى داتشيا لوجان والصوره الى حضرتك رفعها بتقول كده دة رقم 1
رقم 2 التصميم فى فارنسا محدش قال حاجه انما العربيه داتشيا فى الاصل
وتباع تحت اسم رينو وتحت اسم نيسان وتحت اسم لادا انما الاصل داتشيا
وعلى فكره انا بشكر فى العربيه جدا لانها جيدة فعلا احسن من الانوس والفيرنا فى حاجات كتير
انما عند البروتون ساجا متقدرش تنافسها اطلاقا
الساجا موتور اقوى بصوره غير طبيعيه وسياره امنه جدا مشاء الله
انما الداتشيا لوجان موتور ضعيف وامان (معرفش بصراحه )
الخلاصه الداتشيا لوجان ممتازه انما لايمكن ان تقارن بالبروتون ساجا لتفوق البروتون ساجا فى كل النواحى تقريبا
واخيرا متزعلش نفسك احنا فى الاول والاخر اصحاب ودى وجهه نظرى
الله يخليك يا باشا ............. أنا بخير الحمد لله ... بس الكمبيوتر كل شوية يبوظ ..ز يكفيك شر الفيروسات

واضح أن حضرتك حتى مفتحتش اللينك اللى أنا حطيته ....... لأن لو حضرتك فتحته يستحيل تقول الكلام دا

ليه بقى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لأن مكتوب فى اللينك ( و الله العظيم زى ما مكتوب بالظبط ) :

السيارة لوجان رينو أصلا ( خد بالك أصلا ) حيث قامت رينو بتصنيع

خد عندك بقى :

1- بودى العربية
2- المتور
3- علبة التروس أو الفتيس
4- أساسيات السيارة
5- عوامل الامان
6- التكنولوجيا

طيب لما يبقى البودى و المتور و العفشة و الفتيس و التكنولوجية رينو يبقى أيه فى العربية داشيا عشان تبقى العربية داشيا أصلا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و الكلام دا أنا مش جايبه من بيتنا ............ الكلام دا من موقع داشيا نفسه ..... موقع داشيا الرسمى

يعنى داشيا بتقول : يا ناس ........ يا خلق ........ يا عباد الله ....... اللوجان رينووووووووووووو

و الصورة اللى أنا رفعتها دى عشان حضرتك تشوف كلمة By Renault اللى محدش قادر يترجمها صح

طب حضرتك عايز مين أكتر من شركة داشيا بشحمها و لحمها تقولك أن اللوجان رينو من ساسها لراسها

و دا اللينك :

http://daciagroup.com/en/the-logan-project.html

و أرجو من حضرتك أنك تقراه كويس عشان تصدق ...............

تانى نقطى ::: إزاى اللوجان متنافسش الساجا ...... إزاى يعنى .... اللوجان يا أستاذ صلاح بتنافس الأكسنت و الأفيو اللى أغلى منها ب10 ألاف تقريبا و كمان بتنافس عربيات أغلى من كدا بكتير و إنتشار اللوجان خير دليل ...

فى بلاد بره اللوجان بتنافس عربيات أحسن 1000000 من العربيات اللى بتنزل هنا زى فيات ألبيا

ثالث نقطة :::: مين اللى قال لحضرتك أن متور اللوجان ضعيف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بصراحة أول مرة أسمعها ... متزعلش منى كدا ظلمت اللوجان ..... ظلمتها فعلا

العربية متورها ممتاز ......... السحب ممتاز ....... بتجمع بسرعة جدا.... و كل اللى معاه لوجان بيقول أن العربية لما بتسحب بتكون عايزة تطير .....تطيييييييييييييييييي يير

و أيا كان تسارع اللوجان فهو اكبر من تسارع الساجا ......... الفرق تقريبا ثانية أو نصف ثانية

وكمان عايز افكر حضرتك أن اللوجان سيارة عائلية ....... يعنى مش للتنطيط و الفحت و الأمركة ......

و اللى عايز عربية عشان يتنطط بيها ع طول بيجيب الفيرنا ( دا كلام متفق عليه )

يبقى المتور بالنسبة لعربية عائلية متور ممتاز

رابع نقطة ::: الأمان

اللوجان حصدت 3 نجوم من 5 فى إختبار التصادم الأوروبى ...... 3 نجوم يعنى الأمان ممتاز بالنسبة للفئة دى

الثبات ممتاز و يصل أحيانا ل175 ...... الفرامل ممتازة ........

يعنى العربيتين ممتازين ............... و صفقة رابحة

وجهة نظرى :

الساجا تتفوق ع اللوجان فى الشكل الخارجى و الباركينج سينسور

اللوجان تتفوق ع الساجا فى الشكل الداخلى و كمبيوتر المعلومات و التوكيل المحترم ( بشهادة الكل )

الأتنين تكيف ممتاز و فرامل ممتازة

و فى الآخر العربية اللى يستريح لها المستهلك مبروكة عليه ........

أرجو أنى مكونش زعلت حضرتك فى حاجة ............. و أرجوك تراجع المعلومة بتاعة داشيا لوجان دى عشان دى معلومة غلط بالكامل و أرجو من حضرتك تراجع اللينك أو تقرا الحتة دى بس

Renault’s expertise used to create a modern, reliable and affordable car
Logan is an entirely Renault origin car (technology, development, engine, gearbox, production standards). It was designed at Renault’s Technocentre near Paris,

تقبل تحياتى ،،،،،،،،،،،،،،،،،،

That is My Renault