العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely

جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely احدى اكبر الشركات الصينية التى تسعى بخطى ثابتة لتطوير منتجاتها والدخول بها الى اكبر الاسواق العالمية بعد ما تحقق لها من نجاحات فى الاسواق الشرقية و تتبعها سيارات مابل واميجراند Emgrand

قديم 17-07-2010, 02:48 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مابل سباير Maple aspire

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو حسام مشاهدة المشاركة

الاخ باسم ياريت يقول كم سعرها وايه موتورها وايه عفشتها من سياره اخي ام لا وشكرا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة basimelnagy مشاهدة المشاركة

اي استفسار عن مابل اسباير انا تحت امركم / باسم : 0181010516 او 0122967566
يار ريت يا أستاذ باسم ترد على اﻷعضاء بدل اﻹكتفاء بنشر تليفونك فقط
قديم 12-10-2011, 11:35 AM
شادىعبدالمجيد شادىعبدالمجيد غير متواجد حالياً

شادىعبدالمجيد is on a distinguished road

انا اشتريت السيارة دى فى 3-2010 والحمد لله العربية زى الفل بس الاكصدامات مش قوية خالص مصنوعة من نوعية رديئة جدا والمشكلة الثانية فى تيل الفرامل ذهبنت للتوكيل من يوم الشراء ويقولوا لى ان التيل غيرمتوفر لحد ما طلع التيل من الضمان ودى حاجة سيئة جدا فى توكيل ابو غالى يفضل يعطيك مسكنات لحد الضمان ما ينتهى وبعدين تظهر قطعة الغيار
انا حاليا لا أذهب للتوكيل خالص لانهم ببساطة بعد شهر 1-2011 معندهمش متخصصين كلهم اصغر ميكانيكى فى البلد افضل من التوكيل مليون مرة والمشكلة التانية قطع الغيار غير متوفرة بالمرة وكل الافتاءات اللى ظهرت فى الموقع غير صحيحة بالمرة مفيش قطع غيار الافى التوكيل ولا الموتور تيوتا ولا العفشة ستروين واتحدى اى شخص دى تكهنات ولكن لما نزلنا على ارض الواقع الموضوع مختلف تماما مفيش الا انك تفك قطعة الغيار وتلف ع السوق ممكن تلاقى البديل لها ويكون افضل من التوكيل سعرا
انا اشتريت كاوتشة كوبلن ب25ج وسعرها فى التوكيل 145ج +10%ضريبة +100ج تركيب يعنى لو ركبتها فى التوكيل هتكلفك 260ج ولو ركبتها برة التوكيل هتكلفك 50ج شوفو فرق السعر والمصيبة انهم محتكرين قطع الغيار
حاجة تانية سير الكاتينة فى التوكيل 215ج والتركيب 160ج +75 كشف يعنى هيكلفك 450ج
لو ركبتة برة التوكيل سعرة 140ج والتركيب 50ج الاجمالى 190ج شوفو الفرق ولاستغلال
قديم 16-10-2011, 01:08 AM
hamadaz hamadaz غير متواجد حالياً

hamadaz will become famous soon enoughhamadaz will become famous soon enough

مابل اسباير و الانجلون و عجز ابو غالي عن اصلاحها
والله العظيم بقول الحق و مستعد لاي سؤال
العربيه سيئه جدا جدا جدا انا معايا اسياير موديل 2010 العربيه دلوقتي عامله 41000 كيلو
عجز ابوغالي عن اصلاحها
العربيه اشتريتها في 10-2009
والله العربيه بعد 48 ساعه كان المؤشر بتاع الحراره جايب 120
المهم التوكيل ابو غالي المحترم حلها بعد 6 شهور و اكنشفوا ان سنسور الحراره بايظ المهم غيروا العداد كلوا 4 مرات
و كانت الحراره بعد كل ده بتجيب 98
الفرامل: مش بتمسك الكلام ده كان في شهر 12-2010
وكان الرد: اصل التيل خلص و حك في الطنابير والطنابير لازم تتغير مع العلم ان انا منتظم كل 5000 كيلو بروح الصيانه ده غير المرات اللي بروحها في النص لمبه الاي بي اس تنور
اسمع صوت مساعدين ........
اخيرا : التكيف بيطلع صهد وانا راجع من السفر و لما روحت التوكيل :المروحه بتاعت الكومبرسور ساحت
المهم اتغيرت وانا بجرب مع المهندس اللي هناك و الله العظيم الكومبرسور ضرب
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
اتغير
و بعديها بشهرين الكومبرسور ضرب تاني
و اتغير
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
واخيرا دلوقتي
الهواء اللي طالع من التكييييق ضعيف جدا يعني لو درجه حراره الجو 30 بفتح الشباك احسن
ومقدم شكوي في جهاز حمايه المستهلك رقمها :185307
و العربيه هناك من يوم 3/10/2011
و حتي الان
كل العاملين هناك مش عارفين يصلحوها و انا تحت امر اي حد عايز يسئل علي اي حاجه
قديم 07-05-2015, 08:07 PM
عصام فتحى عارف عصام فتحى عارف غير متواجد حالياً

عصام فتحى عارف is on a distinguished road

لكلمن يستفسرعن المابل اسبايير--اقسم بالله انها سياره ممتازة بكل المقابيس فهى سريعة جدا وصلبة وعالية عن الارض وبها كل الامتيازات التى تحتاجها وفى راى الشخصى هى افضل من الفيرناوالعيب الوحيد انها مش منتشره بكثرة وايضا قطع الغيار غير متوفرة الا من خلال التوكيل وغلية الثمن والله على ما اقول شهيد