العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس > باسات PASSAT

قديم 11-04-2010, 04:49 PM
الصورة الرمزية عماد الخواجة
عماد الخواجة عماد الخواجة غير متواجد حالياً
من انا؟: الخواجة
التخصص العملى: تصليح السيارات الجولف
هواياتي: تبادل الاراء

عماد الخواجة is a jewel in the roughعماد الخواجة is a jewel in the roughعماد الخواجة is a jewel in the rough
رد: اخر اخبار الباسات الtsi

اذهب الى التوكيل ابو رواش وانت تشوف بعنيك عدد السيارات ؟ واذا كان المشوار بعيد عليك ممكن تذهب شارع الاربعين بجسر السويس وشوف وانا يا جماعة عزمكم كلكم على فنجان شاى واوريكم على الطبيعة وعى راى المثل (ادى النخلة وادى الtsi )ptmnlo123per1106ومن يرغب فى ذلك يتصل بى 0123625519

التعديل الأخير تم بواسطة عماد الخواجة ; 11-04-2010 الساعة 04:55 PM
قديم 19-04-2010, 04:09 PM
الصورة الرمزية Kossama
Kossama Kossama غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى
التخصص العملى: طبيب مخ وأعصاب
هواياتي: سيارات/ إليكترونيات/ كرةسلة

Kossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really nice
رد: اخر اخبار الباسات الtsi

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عماد الخواجة مشاهدة المشاركة

اذهب الى التوكيل ابو رواش وانت تشوف بعنيك عدد السيارات ؟ واذا كان المشوار بعيد عليك ممكن تذهب شارع الاربعين بجسر السويس وشوف وانا يا جماعة عزمكم كلكم على فنجان شاى واوريكم على الطبيعة وعى راى المثل (ادى النخلة وادى الtsi )ptmnlo123per1106ومن يرغب فى ذلك يتصل بى 0123625519
أستاذ عماد.....
سعادتك مصر إصرار غريب على إستخدام مسمى ليس له وجود.

مثلما ذكر أستاذ سعداوى، لا يوجد ما يسمى بالفتيسTSI فهذا اسم المحرك المستخدم فى معظم سيارات مجمعة فولكس فاجن (مثل فولكس فاجن - أودى - سكودا)
Fuel Stratified Injection and turbocharger TSI . هذه المحركات متوفرة فى طرازات ذات ناقل حركة يدوى وأخرى أوتوماتيكى. وهذا لا يتوافق مع الكلام المذكور فى أول الموضوع.

نفس الكلام على FSI وهذا أيضا اسم محرك Fuel Stratified Injection FSI وليس فتيس

أما الفتيس محط الحوار (إللى حضرتك غالبا تقصده مش) فاسمه فتيس Direct-Shift Gearbox DSGوهو أيضا مستخدم فى نفس الماركات السابقة الذكر بالإضافة إلى سيارات سيات.

لذا وجب التصحيح لأن FSI و TSI و DSG لا يمتوا لبعض بأى صلة غير إنهم أولاد مجموعة واحدة "VW Group"

أما عن التجارب الشخصية فى عائلتى عندنا ناقل حركة DSG فى Passat 1.4TSI وIbiza 1.6 بالإضافة إلى Tiptronic فى Octavia ولم تحدث أية مشاكل، الحمد لله.
ptmnlo123per15

د/ خالد أســامة

التعديل الأخير تم بواسطة Kossama ; 19-04-2010 الساعة 04:18 PM
قديم 21-04-2010, 01:06 PM
mkhorshd mkhorshd غير متواجد حالياً

mkhorshd is on a distinguished road
افتراضي رد: اخر اخبار الباسات الtsi

الاخ عماد:
هل توصى بعدم شراء السيارات اللى فيها موتور TSI ولا الفتيس طيب حضرتك تقترح موديلات ايه ممكن نشتريها وبكده تكون انقذتنا من الموتور اللعين ده ...اللى مخللى كل العربيات مثل الباسات واقفة فى الشوارع والتوكيل..رغم انى لم اسمع هذا الكلام من احد من معارف اللى عندهم الفتيس والموتور ده..بس اكيد هما معلوماتهم محدودة ...انت اكثر درايه بحكم صنعتك ....
فى انتظار ترشيحاتك لبديل الفتيس tsi
قديم 23-04-2010, 09:25 PM

عماد الخواجة is a jewel in the roughعماد الخواجة is a jewel in the roughعماد الخواجة is a jewel in the rough

الاستاذ MKHorshd تحياتى لك واحب اعرفك اذا كنت غاوى سيارات TSI فعليك بالمعدل اللى نازل جديد علشان هما فى التوكيل بيقولوا ان المانيا عرفت العيوب اللىنزلت فى هذة السيارات وعدلتها !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!يعنى كان فيها فعلا عيوب وعدلوها وهما اللى بيقولوا كدة يعنى انا مش بقول ان السيارات بتعطل من دماغى لكن عن تجارب كثيرة بس الفرق بينى وبينهم ان هما لحد الان مش عارفين العيب فين ولا هيعرفوا وانا واثق من نفسى وربنا يستر على المعددددددددددددددددددددد ددل
قديم 23-04-2010, 09:37 PM

استاذ _ خالد تحيلتى لك اولا انت على حق فى كل المسميات التى ذكرتها ثانيا زي ما قلت قبل ذلك انا عندما قلت فيتيس tsi انا اقصد السيارات ال tsi بس علشان انا بتكلم عى العطل اللى فى السيارة وهو (الفيتيس ) فانا قلت الملخص بتاع السيارة كلها وهو tsi وعلى العموم حقق علية اذا كنت لم افسر المعلومة بالطبط وانا اهنيك على سيارات عئلتك وهى الباسات والايبيزاوالاوكتافيا وربنا يباركلك فيهم وانا فى انتظارك لعمل صيانة لاى سيارة فيهم مجانا لكى انتهزها فرصة واوريك العيوب بتاعت الفيتيس يااااااااااا قصدى السيارات tsi