العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely

جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely احدى اكبر الشركات الصينية التى تسعى بخطى ثابتة لتطوير منتجاتها والدخول بها الى اكبر الاسواق العالمية بعد ما تحقق لها من نجاحات فى الاسواق الشرقية و تتبعها سيارات مابل واميجراند Emgrand

قديم 23-11-2009, 03:43 PM
الصورة الرمزية drift
drift drift غير متواجد حالياً
من انا؟: osama drift
التخصص العملى: طالب باكاديمية المستقبل
هواياتي: سباق السيارات والسرعة

drift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud of
افتراضي رد: تلميحات عن جيلي mk بعد صيانة 50 الف كيلو

بالنسبة للصيانة هي بتتعمل كل 5000 كيلو ومصناعيتها تتراوح بين 120 الي200 جنية لا تتعدي ذلك علي حسب ماهو مدون بكتيب الصيانة والمصنعيات تشمل 1- تغيير زيت محرك 2- تغيير زيت فتيس 3-تغيير زيت باور 4-تغيير زيت باكم الفرامل 5-فحص تسريب زيت محرك 6-تغير فلاتر الزيت والهواء والبنزين 7-تربيط العفشة بالكامل 8-ضبط زوايا واتزان وترصيص 9-فحص التكييف وتعقيم دورة التكييف بالبخار 10-فحص قواعد الموتور 11-فحص اداء العدادات 12- تزبيط ابواب السيارة وتشحيمها 13-ضبط فرامل اليد 14-ضبط دواسة الدبرياج 15-تغير صابون المساحات 16-تنظيف الرشاشات ودة بالنسبة للصيانة اللي بتكون كل 10 الاف كيلو ودة بيكون سعر مصنعياتها 180 جنية مصنعية فقط لكن بيحسبوني علي الفلاتر والزيت الخ اما بالنسب لقطع الغيار اسعارها متواضعة جدااا مثلا 1- فانوس امامي 390 جنية 2- فانوس خلفي 190 جنية 3-فلتر هواء55 جنية 4-فلتر زيت 30 5-فلتر بنزين 20جنية بالنسبة لمعاملة التوكيل تمام وفي نظام وبيخلصوا العربيات بسرعة وصيانة جيدة جداا وبتحس انك مرتاح وانت بتتعامل معاهم مش زي اي توكيل تاني يحسسك انو عايز ياخد منك فلوس باي طريقة ومراكز الخدمة مجهزة علي اعلي مستوي والصيانة مدتها 100الف كيلو او 3سنوات دة بالنسبة لموديلات 2008 وبالنسبة لموديلات2009 100 الف كيلو او 5سنوات
قديم 23-11-2009, 05:45 PM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drift مشاهدة المشاركة

اما بالنسب لقطع الغيار اسعارها متواضعة جدااا مثلا 1- فانوس امامي 390 جنية 2- فانوس خلفي 190 جنية 3-فلتر هواء55 جنية 4-فلتر زيت 30 5-فلتر بنزين 20جنية بالنسبة لمعاملة التوكيل تمام وفي نظام وبيخلصوا العربيات بسرعة وصيانة جيدة جداا وبتحس انك مرتاح وانت بتتعامل معاهم مش زي اي توكيل تاني يحسسك انو عايز ياخد منك فلوس باي طريقة ومراكز الخدمة مجهزة علي اعلي مستوي والصيانة مدتها 100الف كيلو او 3سنوات دة بالنسبة لموديلات 2008 وبالنسبة لموديلات2009 100 الف كيلو او 5سنوات
يا باشا انا شايف ان اسعار قطع الغيار كده غاليه
يعنى مثلاً قطع غيار لانوس لانوس
فانوس امامى 200 جنيه و فانوس خلفى 110 جنيه
فلتر هواء 35 جنيه و فلتر زيت 20 جنيه

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.

قديم 23-11-2009, 07:52 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

اشكرك يا دريفت على التقييم بس انا شايف كلام حضرتك يشجع على اقتناء السيارة ويعلى من قيمتها مش نتقص منها فتوافق الات الجر مع موديلات منتشره من الكورولاً ميزه كبيرة فعلاً بس يا ترى العفشة قطع غيارها ايه ؟ بما فيهم الباور طبعاً وعلبه الدريكسيون وفرامل تيل وطنابير وديسكات كل ديه حاجات مهمة جداً

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 23-11-2009, 08:49 PM
الصورة الرمزية drift

drift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud of

بالنسبة لقطع الغيار الاسعار اللي انا قولتها دي اسعار التوكيل فلازم تكون غالية انا بتكلم رخيصة بالنسبة لتوكيلات اخري لكن قطع غيارها نزلت السوق بقالها شهر وسمعت انها رخيصة بس لسة مسالتش عليها بس اكيد ارخص من التوكيل
قديم 23-11-2009, 08:55 PM
الصورة الرمزية drift

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

اشكرك يا دريفت على التقييم بس انا شايف كلام حضرتك يشجع على اقتناء السيارة ويعلى من قيمتها مش نتقص منها فتوافق الات الجر مع موديلات منتشره من الكورولاً ميزه كبيرة فعلاً بس يا ترى العفشة قطع غيارها ايه ؟ بما فيهم الباور طبعاً وعلبه الدريكسيون وفرامل تيل وطنابير وديسكات كل ديه حاجات مهمة جداً

بالنسبة للعفشة هي تويوتا ياريس من مساعدين ويايات وطنابير وديسكات وتيل الفرامل كنت انا بغير لها تيل الفرامل بتيل فرامل يارس لانة نفس مقاسها وبلي العجل كذلك وبالنسبة لباور والتكييف وعلبة الدريكسيون تويوتا كرولا 94 هي كل حاجة فيها تيوتا لانها تعتمد علي تكنولوجيا التيوتا في كل حاجة