العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 26-01-2010, 05:22 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل يوجد بمصر تقسيط سيارات حلال شرعا وليس ربا ؟؟!!

ديه مش فتوى لكن ده رأى شخصى من واقع خبرتى
كل انظمه واجراءات التقسيط البنكيه او من شركات معتمدة على النظم البنكيه غير شرعيه واقرب للمتاجره بالمال والربا من اى شىء اخر

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 26-01-2010, 05:40 PM
Sp!deR_MaN Sp!deR_MaN غير متواجد حالياً
من انا؟: طالب بكلية تربيه رياضية
التخصص العملى: منقذ بنادى الجزيرة سبورتنج
هواياتي: الرياضة - الجرافيك - الانترنت

Sp!deR_MaN has a spectacular aura aboutSp!deR_MaN has a spectacular aura about

شكرا جزيلا يا جماعه

على محاولة التوضيح

لكن أقدر افهم من كده ان مفيش طريقه ان الواحد يشترى عربيه قسط وتكون حلال

لازم الواحد يحوش حقها كله وبعدين يروح يشتريها

اصلى بصراحه مش مستريح للمستعمل

ربنا يسهل الحال

ptmnlo123per1127 M7dsh M3ah 200,000 L.E Salaf Ageib 3rabia ptmnlo123per1127
قديم 26-01-2010, 05:43 PM
الصورة الرمزية mansoub504
mansoub504 mansoub504 غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد منسوب
التخصص العملى: server administrator (IT)..
هواياتي: السيارات

mansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond reputemansoub504 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

ديه مش فتوى لكن ده رأى شخصى من واقع خبرتى
كل انظمه واجراءات التقسيط البنكيه او من شركات معتمدة على النظم البنكيه غير شرعيه واقرب للمتاجره بالمال والربا من اى شىء اخر
وده نفس وجه نظري اللي حبيت اوضحها
قياسا
وفهمته لما سألت في الموضوع ده من ذوعلم بالدين
والله اعلم

إن الملوك بلاء حيثمـا حلـوا فلا يكن لك في أبوابهـم ظـل
ماذا تؤمل من قوم ٍ إذا غضبوا جاروا عليك وإن أرضيتهم ملوا
فاستغن بالله عن أبوابهم كرمـاً إن الوقوف علـى أبوابهـم ذل
مصرى وأفتخر
وبحبك يا مصر
قديم 26-01-2010, 05:54 PM
MaXx MaXx غير متواجد حالياً

MaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond repute

بالنسبة لموضوع التفسيط و حلال و حرام فيه كلام كتير ,,, مفتي الجمهورية اللي احنا مسئولين منه قال حرام في اجزاء ,,, و حلال في اجزاء لانه لا يعتبر ربا و كان الكلام اللي فهمته كالتالي ,,

الربا حرام لانها تعتبر استغلال لحاجات الناس الضرورية ,,,

يعني المسكن و المأكل والمشرب و العلاج ,,, دول الحاجات اللي الانسان ما يقدرش يستغنى عنهم ,,, بكده لو حد استلف فلوس لقضاء حاجة اساسية من دول ,,, لازم لما يرجع الفلوس ترجع بالظبط زي ما اخدها ,,, نفس القيمة ( يعني تقاس بالذهب لان قيمته ثابتة عكس الفلوس الورقية اللي قيمتها بتقل و بتزيد ) ( يعني ممكن تاخد دلوقتي 100 الف جنيه ترجعهم بعد 10 سنين ممكن تكون قيمتهم اقل من 100 الف النهاردة و ممكن تكون اعلي ,,, علشان كده المفروض القيمة تقاس بالذهب و خصوصا لما يكون الاجل طويل )

انما واحد بيعمل استثمار و بيفتح شركة ,,, او بيشتري شقة جديدة ( غير بتاعته ) من الاخر اي حاجة تضيف لرأس ماله ,,, ( منهم شراء سيارة ) كل ده اضافة لرأس المال يعني استثمار ,,, هنا اللي بيديك الفلوس بيديهالك مش علشان بيسد حاجة ليك ,,,لا بيدهالك علشان يشغل فلوسه عندك ,,, ممكن بعد فترة تبيع الشقة و تكسب في سعرها ( بس كقيمة المفروض انها ثابتة ) و ممكن برضو بعد فترة تبيع العربية و تخسر في سعرها ( بس كقيمة المفروض برضو انها ثابتة )

... بعيدا بقي عن كلام المفتي ,,,

انا دايما بحس ان الدين عندنا سهل الفهم و مش معقد ابداً ,,, حسيت ان الكلام فيه منطق كبير اوي ,,, يعني لو محتاج تعمل علمية حقك تاخد قرض من غير اي فايدة و ترجع قيمة الفلوس زي ما كانت بالظبط ,,, و ده بينطبق علي المسكن الاساسي اللي من غيره تعيش في الشارع ,,,
انما بتفتح شركة ولا مصنع ولا اي حاجة بتكسب ,,, او بتزود الاصول بتاعتك بشقة زيادة ولا عربية ( مش هتموت لو ما جبتهاش ) اللي بيديك الفلوس بيبقي المفروض متوقع منك انك تشغلها في حاجة بتكسب و بالتالي بتديله جزء من مكسبك ,,,

لان في اصل منتج ,,, زي الشركات و الاستثمار ,,, و في اصول غير منتجة زي شراء العقارات و السيارات مثلا ,,, و لما بتاخد قرض بغرض الاستثمار انت بتختار ان الاصل اللي هتشتريه يكون منتج او لا و هنا لو اللي بيفتح شركة خسر ,,,

بيكون مدين ليك برضو بالفلوس ( لانه المسئول عن ضياعها ) بس انت مسئول عن خسارة الارباح طبعا ...

و ده اللي بيخلي في دراسات جدوي علشان نقيم المشروع ده هيكسب ولا لا ,,,

و ده برضو يخليني افكر و اقول ان النسبة الثابته علي الفوائد بتاعة القروض فيها ظلم طبعا ,,, يعني لان اللي بيكسب 10 كده زي اللي بيكسب 100 زي اللي بيكسب 1000 زي اللي بيكسب منفعة شخصية في شراء شقة او سيارة !!!
المفروض تكون نسبة العائد علي المنفعة الشخصية اقل بكتير من الموجود ,,,
و تكون العوائد علي ارباح الشركات و لما الربح يقل العائد ,,,و يزيد يزيد معاه العائد ,,,

و احب اقول برا مصر في الدول الاجنبية مثلا ما تتحبسش لو اخدت قرض و ما دفعتوش ما تتحبسش يعملوا اعادة جدولة للقرض و بيتصرفوا بطرق تانية غير السجن ,,,

بس علي الرغم من اننا مسلمين و مسيحين في مصر متدينين بحس ان الموضوع لو اتعمل كده مصر كلها هتاخد قروض وتضرب عليها ptmnlo123per111

ده اللي انا فاهمه بصراحة ,,, بصراحة متناهية كمان ده انا شايف انه متناسب مع المنطق و الدين كلامه كله عين العقل زي ما بيقولوا ,,, انا مقتنع بالكلام اللي انا كتبته بس اعتقد ان في ناس كتير اوي هتعترض علي كلامي ده ... ptmnlo123per144

السيارة التي قيل انها قادمة ,,, لن تأتي ,,, ptmnlo123per111
[/CENTER]

التعديل الأخير تم بواسطة MaXx ; 26-01-2010 الساعة 06:24 PM
قديم 26-01-2010, 06:07 PM
الصورة الرمزية أحمد فاروق سيد
أحمد فاروق سيد أحمد فاروق سيد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: محاسب قانونى
هواياتي: القراءة والأنترنت

أحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mansoub504 مشاهدة المشاركة

لكن تعالي نسأل نفسنا لو انا جيت في شهر وأتأخرت علي البنك الاسلامي ده
البنك هيقول ايه
هيقولك فيه غرامة تأخير
والغرامة ديه قد ايه
هيقولك مثلا 10 % من المبلغ اللي إتأخر
يعني
كأني قولت للنك
ان قسط الشهر ده
اللي هو مثلا 1000 جنيه
اللي المفروض يندفع يوم 1/1
الف جنيه هادفعة يوم 10/1 ألف ومائة