العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 08-05-2009, 03:24 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حكايتى مع السيارات فى العراق !

توكلنا عاى الله ! الحلقه دى ستكون عن الموت و الحياه ! وما حدش ينزعج أوى لآن الموت ده سنة الدنيا أو نهاية

الحياه وكلنا بنموت كل يوم عند النوم ( الموته الصغرى ) ولكن بقدرة الله عز وجل البعض بيصحى والبعض بيكمل الطريق الى الآخره ! وياويله اللى كان عمله وحش ! ptmnlo123per1106 والبنى آدم بيموت فى ثانيه ! أذكر أول مره شفت واحد بيموت اندهشت جدآ ! يعنى كنت فى امتياز وبكلم الراجل وهوه نايم على السرير ولم تكن حالته

خطيره جدآ ! المهم حد عمل صوت عالى أو لفت انتباهى فحولت نظرى عن المريض ده لحظه واحده ! وعندما

التفت اليه وأنا واقف مكانى لقيته سافر من غير وداع ! لآ اله الا الله ! اندهشت جدآ ! أمال ما حصلش زى

الآفلام العربى انك تسمع قبل الراجل ما يموت موسيق موحيه مثل آن آآآآآآآآآآن ثم راس الراجل تقوم مرميه

يمين أو شمال و عنيه مبرقه ! و لا حاجه من دى ! النور انطفى والكهرباء عنده انقطعت ( زى سيارة وائل )

و بس خلاص ! المهم الحلقه الماضيه كانت عن وفاة 2 برازيليين ومالهاش دعوه بالسيارات أما اليوم سوف

نحكى قصة وفاة مصرى بسيارة ! ازاى ؟؟ صاحبنا الله يرحمه كان من المنوفيه وكان شكله خواجه خالص !!

شعر أصفر حرير - عيون زرقاء - وجه أحمر - جسم متناسق ! والآغرب من كده كان فى حاله خالص و عامل

بسيط ! المهم فى يوم وكان حر جدآ جدا و بعد الظهر كان فيه استراحه من العمل و لم يجد مكانآ يستظل فيه

سوى سيارة نقل ضخمه واقفه - راح جلس خلفما فى ظلها ثم غلبه النوم ! فجاء ساءق السياره وكان عراقى

و رجع بها للخلف ليدوس على رأسه فقط !! ptmnlo123per144 و مش ح أحكيلكم على المنظر احتراما له الله يرحمه !

الخلاصه والله أعلم : ان الانسان ضعيف فعلآ وليس الا لسان ! وان الحسد موجود وأن الحذر لا يمنع من قدر !

نسيت نفسى ودخلت فى موضوع تانى ! معلهش الحلقه القادمه كيف كدت أموت أنا ( بس عمر الشقى بقى )

Dr. Bolbolan ptmnlo123per176
قديم 08-05-2009, 07:00 PM
ansy aly ansy aly غير متواجد حالياً

ansy aly is a jewel in the roughansy aly is a jewel in the roughansy aly is a jewel in the rough

رائع وبسيط يا دوك كلامك من القلب للقلب هات ما عندك من تجارب السنين وعجائب القدر فى حياة الناس
د.انسى على
قديم 09-05-2009, 06:50 AM
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

فى يوم كنت قاعد فى العياده فى أمان الله ! لقيت الباب مضروب بالرجل وداخل لى واحد مصرى شاب صغير

السن بيصرخ و لافف يده اليمنى بقماش يقطر دمآ ! عادى ! اتعودنا ما نتهزهش من الحاجات دى ! رفعت

القماشه بالعافيه من على يده و يا هول ما رأيت ! لقيت أقصد ما لقيتش نصف كفه مع أربع صابع مش موجودين

من أساسهم يعنى اللى موجود الصباع الكبير فقط ويادوب مفصل الساعد ! والسبب انه كان بيشتغل على

منشار رأسى بموتور قوى ( زى اللى بيقطعوا به الخشب ) وسرح لحظه واحده و بس خلاص ! المهم دى كانت

فوق امكانيات العياده و كده و لا كده لازم يروح المستشفى البرازيلى الرئيسى و ممكن بعد كده يروح

مستشفى حكومى ! عملت الاسعافات الآوليه و حقن ضد الآلم و الصدمات وقمت واخده جنبى فى سيارة

الاسعاف الفولكس ( لا يوجد سائق ) وقمت طاير بيه على المستشفى التى تبعد 300 كم بطريق ثلثه

مدق صحراوى ( ما فيش أسفلت ) والباقى أسفلت ناعم صحيح بس ضيق نسبيا ورايح جاى على فرده واحده!

الفولكس دى كان أقصى سرعه فيها 100 كم رغم ان تسارعها كان حلو ! وبعدين طبعآ ما كانش فيه أحزمة أمان

يعنى لازم تتشبس بالدركسيون لآنه مع كل زلطه صغيره تحت العجل تلاقى نفسك خابط أو مرزوع فى السقف !

المهم الواد ( و كان صعيدى ..... ) كان بيعيط الآول ! قلت حقه ! مسكين ! و فى نصف المسافه ابتدى أستغفر

الله العظيم يعاتب ربنا مثلا يقوله ( لو كنت كريم ما كنتش عملت لى كدا و .... و... ) طبعآ أنا كنت متغاظ منه و

حاولت أصبره ما فيش فايده! و طالعين مطلع يا معلم ( طبعآ بآخذ أقصى اليمين علشان مش عارف ابه المقابل )

وقبل القمه بشويه قابلتنى سيارة مجارى مسرعه ( مش عارف ليه ! ) ولما أصبح بينى و بينها مسافه قصيره

اذا بخرطوم لى كبير ( يحتوى على سوست و باشبورى نحاس ) مربوط بطول السياره وينتهى بخلفها ! يقوم

مفكوك من ربطته ومفرود بالعرض و لازم يلوش سيارة الاسعاف فى وجهها ( من ناحيتى طبعآ ) ptmnlo123per1106

طبعآ كرد فعل سريع أخدت أقصى اليمين ونزلت على الطبان ! لقيت ما فيش بعد الطبان حاجه ! أتارى المطلع

ده جبل و أنا مش عارف ! المهم الاسعاف مشيت على سيفها ازاى معرفش وطبعا ما شلتش رجلى من

على البنزين ! وعدا الموقف بسلام ! جيت فى حته هادئه بعد المطلع مانتهى ! ونزلت من الاسعاف أتشاهد

و نزلت المصاب اللى معايا و انفجرت فيه !ptmnlo123per111 ح أموتك هنا يابن ال.... ح أسيبك فى

الصحراء للكلاب تاكلك يابن ال.... ايه يعنى ايدك انقطعت ! مانشالله تولع كلك يا بعيد ! احترم نفسك و بطل

تشتم فى ربنا ! الله يخرب بيتك ح تموتنا و تودينا فى داهيه كمان ! ptmnlo123per195 وطبعآ ما كنتش بأهزر ! المهم

الراجل انكتم لحد ما وصلنا المستشفى ! وما شوفتوش بعد كده ! فى التكمله انشاء الله ح أحكيلكم على

الكرنفال اللى شوفته و حكايتى مع المزز فى المستشفى و نسيب حكاية الضرب بالنار دى ليوم تانى !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1127

قديم 09-05-2009, 03:26 PM
الصورة الرمزية mokhtar872000
mokhtar872000 mokhtar872000 غير متواجد حالياً
من انا؟: Mokhtar Abas ELMalahy
التخصص العملى: Relationship officer-RAKBANK-Dubai-UAE
هواياتي: cars/internet/football

mokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond repute

والله العظيم يا دكتور انت راجل زى العسل .............متابع بشغف واهتمام
قديم 09-05-2009, 06:21 PM

وصلت المستشفى البرازيلى متأخرأ ( قبيل المغرب ) و طبعآ ماكانش ممكن أرجع الكامب بتاعى مساءٍ لذلك

د/ لويس كارلوس دوجونكيرا ( المدير ) قال لى نام فى المستشفى فى أى حجرة تعجبك لآن الفلل بالخارج كلها

مشغوله علشان الليله العيد بتاعنا ! و طبعا الآكل موجود بميس المستشفى و خاص بالآطباء و الممرضين فقط

وكله تمام ! اتعشيت لوحدى ولقيت برده واحد من الطباخين مصرى صعيدى .... و كان مبسوط جدآ ان فيه دكتور

مصرى وسألته طبعآ فيه خنزير فى الآكل ؟ قالى ماتخافش دى أمانه ! جلست لآكل ولسه بأضرب ملعقة أرز لقيت

فيها قطع كده زى البسطرمه ! قلت عال أنا متربى ع البسطرمه ! فجأه لقيت طعم غريب فى فمى ! لا هو

بسطرمه و لا لحمه ! ptmnlo123per1106 يا لهوى ! خنزير !! قمت غسلت بقى و غسلت صاحبنا الصعيدى ده !
اللى قال لى غريبه مع انى شايلهم من الرز بتاعك ! أعملك بيض مقلى ؟ قلت له خلاص شكرآ عرفناكم يا بنى

عبس ! ولسه ح أنط فى كرشه سمعت ضجه شديده وطبله و مزيكا ! ايه ده يا جدع ؟ الكرنفال ابتدى والحق

اتفرج عليه يا دكتور دى حاجه مش ح تشوفها غير مره فى العمر ! فقلت فى نفسى ماشى اليوم خمر ونساء

وغدآ سيكون أمر !! هاهاها ( ملحوظه : دى هذار حاكم أنا أياميها كنت بذقن عظيمه و ذبيبتين صلاه كمان ! )

خرجت أتفرج لقيت بالضبط زى الآفلام اللى بنشوفها نسوان بلابيص و مغطيين بس العوره بريش أو هلاهيل ملونه

وعربيات متزوقه و النسوان و الرجاله هاتك يا رقص أو مشيه راقصه جميله مع موسيق برازيليه رائعه تشبه

موسيقى الصالصا وصواريخ بنتضرب فى السما و ناس بتشرب خمره بجميع أنواعها وعيشه تانيه خالص !ptmnlo123per154

وشفت بعينى واح سكران قام عامل بول فى زجاجة ويسكى فاضيه واداها لواحد تانى قام دالقها على بقه

وبعدين طبعا تفها و طلع يجرى ورا الآولانى و نظام مقالب وكله بيلعب مع كله وكلهم بيقولوا لبعض فليز ناتال !

يعنى عيد ميلاد سعيد ! الآول كنت فرحان بالمنظر لكن بعد شويه زهقت و دخلت أنام ! اسنضفت حجره بها

سريرين و فردت طولى بهدومى على واحد منهم وطبعآ عينى لم تغمض علشان مش واخد على المكان !

ptmnlo123per172 بعد حوالى ساعه لقيت الباب بينفتح ! قمت عامل نفسى نايم بسرعه بس شايف من بين رموشى !

دخلت بنتين ممرضتين برازيليتين انما ايه ! فشر الفراخ البرازيلى والبط و الوز البلدى كمان ! نظروا الى

باستغراب و اتكلموا مع بعض بسرعه ما فهمتش طبعآ هما قالوا ايه ! و هوب راحت واحده ناطه على السرير

الفاضى اللى جنبى و التانيه هوب على السرير اللى أنا نايم عليه ! يا ليله سوده ! دانا ماتعملش فى كده

و أنا صغير ! يقوم يحصلى كده و أنا كبير ptmnlo123per111 طبعا الحمدلله ذقنى نقحت على و الزبيبتين

و قمت صاحى ! فيه ايه يا وليه ! انجليزى على برازيلى فهمتهم موضوعى فقالت لى وماله أصل ده سريرى

ومش مشكله تنام جنبى ! فقلت لها كلا و ألف كلا ! نعم ياختى ؟؟ptmnlo123per154 ما تروحى تنامى جنب صاحبتك !

فرفضت و قعدت تشرح لى ليه و أنا مش فاهم ! ولكن فى النهايه ( الله غالب ) و أعطيتها ظهرى وعملت نفسى

نايم و أنا طبعا لا نمت و لا حاجه ! و كأن جسمى كله دبابيس و مطلع صهد ! أنا ايه اللى جابنى هنا ptmnlo123per144

نكمل بقى المشاركه الجايه و فيها حتشوفوا فضيحتى اللى كانت بجلاجل فى المستشفى و تعرفوا ليه بنت

اللذين دى ما راحتش تنام جنب البنت التانيه ( ملحوظه : لا يوجد أدنى فشر أو تأليف فى هذا الكلام ) و أنا

طبعآ عارف ان فيه ناس كتير منكم زمانهم زعلانين منى دلوقت ptmnlo123per184 بس اللى حصل حصل ! والسلام عليكم و رحمة الله .

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1127