العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 17-02-2012, 04:22 AM
ملك القلوب سوفت ملك القلوب سوفت غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الجمعيه التعازنيه للبترول فرع ميناء دمياط الجديده

ملك القلوب سوفت has a spectacular aura aboutملك القلوب سوفت has a spectacular aura aboutملك القلوب سوفت has a spectacular aura about
افتراضي رد: فلتر بنزين نيو اكسنت فيييين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

كلامك ده خلانى افكر و عملت سيرش لان فعلا مش منطقى نظام انجيكتورز و مفيهوش فلتر
و برضه حضرتك يا استاذ ملك القلوب كنت فى موضوع سابق ليك اشرت ان الفلتر جزىء من المضخة
فانا جوجلت فلتر بنزين نيو اكسنت طلعلى موضوع فى منتدى اجنبى لهايونديى عن فلتر هوا التنك المهم دخلت ابص لقيت رسم مكونات التانك
و لفت نظرى الجزىء رقم 2 و مكتوب انه
2. Fuel Pump Assembly
(Including Fuel Filter & Fuel Pressure Regulator)
يعنى مجموعة مضخة الوقود شاملة فلتر الوقود و منظم ضغط الوقود

رابط الموضوع http://www.hyundaiforum.com/forum/hy...p-needed-8233/

الرسمة موجودة فى المشاركة رقم 2
ازيك يا احمد باشا

لو اخت بالك من كلامى هتلاقينى بقول ان كنت فاكر ان المصفه الى بتركب مع طربمه البنزين هيه دى الفلتر وده كان اعتقادى وكنت بينى وبين نفسى بقول هوه لازم طرمبه البنزين تتحرق علشان نغيره فا انا كنت معتقد كده ولاكن عن اكتشاف الامر اهتميت ودورت وشاركتكم الموضوع

اما بنسبه للموقع وكلامك الى انت فسرته لو قلت ان ده كلام مظبوط وان الفلتر مدمج مع طرمبه النبزين
يبقى احنا هنا قدام مشكله وهيه ازاى هنغير الفلتر ده مهو مش معقول هيفظل طول العمر شغال مش هيلم وسخ ومش هيسد وميطلعش بنزين

يبقى لسه زى ما احنا وهو السؤال اين يوجد فلتر البنزين الواجب تغيره كل فتره والى بينقى البنزين صح

تقبل تحياتى
قديم 17-02-2012, 05:19 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

ما هو كده حيبقى كل فترة تتفك المضخة و يتغير الفلتر

للاسف

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 18-02-2012, 03:25 PM
samirsaid1 samirsaid1 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: accountant

samirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant future

ياجماعة متحيرونيش انا لسة شارى الفلتر ب 120 جنية وهو بيركب فعلا فوق التنك ولو بصيت هتلاقى الفلتر جوة فعلا بس هو بيركب بصعوبة جدا فاكيد فية فلتر بس هو مش باين لان القديم الفلتر من جوة كان اسود وهاحاول اصور الفلتر القديم والجديد وابقى اعرضهم عليكو بس اكيد هو فلتر بس قبل الطلمبة وهو بس مكانه اللى غبى حبتين لأ 100 حباية
قديم 18-02-2012, 10:17 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

دا انا كده اللى احترت
قبل المضخة بتبقى مصفاه
بعد المضخة بيبقى فلتر

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 19-02-2012, 08:14 PM
ملك القلوب سوفت ملك القلوب سوفت غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الجمعيه التعازنيه للبترول فرع ميناء دمياط الجديده

ملك القلوب سوفت has a spectacular aura aboutملك القلوب سوفت has a spectacular aura aboutملك القلوب سوفت has a spectacular aura about

كلام احمد مضبوط قبل المضخه مصفه وبعد المضخه فلتر هوه ده الى مفروض

يا سمير سبق وقلتلك قلنا موديل عربيتك ايه ممكن يكون موديل عربيتك فيه فلتر ولله العلم

زى موضوع لمبه الاتشك فى موديلات وموديلات لا

يبقى قلنا يا سمره موديل عربيتك ايه

تحياتى