العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 03-04-2011, 02:33 PM
الصورة الرمزية sergeant
sergeant sergeant غير متواجد حالياً
من انا؟: م/ احمد هاني

sergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to all
افتراضي رد: اقصى سرعة جبتها بالنيو اكسنت

السلام عليكم
اقصى سرعه جبتها كانت على الدائري كانت 190 وكانت فاتح الاوفر دريف وكان لسه بتجيب كمان بس انا مرضتش ازود
بالنسبه للثبات والله العربيه كانت ثابته ومكنتش حاسس بحاجه لدرجه ان الي جمبي مكنش حاسس برضو بال190
ودا فديو بيصور العربيه بتصلع من 0-100 في زمن قدره 10 ثواني

وشكرا
قديم 08-04-2011, 04:26 AM
الصورة الرمزية matars
matars matars غير متواجد حالياً
من انا؟: above normal
التخصص العملى: طالب
هواياتي: الملاكمة

matars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to all

نداء للاخ سيرجانت باشا عايز انصحك نصيحة بقى عن تجربة
مدام بتقرص على العربية كده في الاربي ام
لازم كل اخر مشوار بتعملو تخلي الغيار ياخد مداه على الاربي ام علشان تحافظ على زيت الفتيس ده نمرة واحد وعلشان سحب العربية يفضل على طول كويس متجيش تقول العربية مخنوقة ومش عارف ايه السبب

قديم 12-04-2011, 11:22 AM
الصورة الرمزية dragon
dragon dragon غير متواجد حالياً

dragon has a spectacular aura aboutdragon has a spectacular aura about

قديم 14-04-2011, 01:11 PM
الصورة الرمزية sergeant
sergeant sergeant غير متواجد حالياً
من انا؟: م/ احمد هاني

sergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to allsergeant is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة matars مشاهدة المشاركة

نداء للاخ سيرجانت باشا عايز انصحك نصيحة بقى عن تجربة
مدام بتقرص على العربية كده في الاربي ام
لازم كل اخر مشوار بتعملو تخلي الغيار ياخد مداه على الاربي ام علشان تحافظ على زيت الفتيس ده نمرة واحد وعلشان سحب العربية يفضل على طول كويس متجيش تقول العربية مخنوقة ومش عارف ايه السبب
متشكر يا باشا على النصيحه
بس احب اقول حاجه اولا العربيه عندي اوتو ماتيك
ثانيه موضوع الحفاظ على الفتيس وزيتو في الاوتوماتيك بيكون عن طريق الاسخدام العادي مع تقليل للكيك دون
وعموما عمليه القرص دي عشان كنت بجرب العربيه
ثالثا مشكله ان العربيه بتبقا مخنوقه مش شرط ان السبب هو زيت الفتيس وبعدين من يقول انا العربيه تتخنق لو مفضلت حارق على الغيار يعني انت تحسبها ازاي
ياريت لو توضح الموضوع دا وشكرا...
قديم 15-04-2011, 02:52 AM
الصورة الرمزية matars
matars matars غير متواجد حالياً
من انا؟: above normal
التخصص العملى: طالب
هواياتي: الملاكمة

matars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to allmatars is a name known to all

انا بتكلم على الاوتو ماتيكي لاني شوفت الفديو وانا كل عربياتي من سنة 86 اوتو ماتيك
بص يا باشا
اولا الكيك دون كل تاثير على الماتور وتاثير مش قوي بردو بس على المدى البعدي لانو كيك يعني بنزين هيستهلك عن المعدل الاستهلاك الطبيعي يعني يحصل جهد على المكنة من امكانيتها انها تتحملو اساسا والا مكنش بقى في كيك اساسا ومش كل كيك دون بتوصل الاربي ام لحد فوق المسموح يعني في كيك دون توصل لاربع ار بي ام تلبس غيار وهاكزا بس مع الوقت بتلاقي نفسك محتاجة تعمل صيانة اول باول من حيث سير الككتينة وخلاف من السيور مع تغير لزيت على فترات متقربة على شان تحافظ على رشاقة المكنة
اما الضغط بقى على الار بي ام بيضغط على الفتيس انا مش عالم ولا مكانيكي بس هقولك المعلومة دي جت منين انا كان معايا كيا سيفيا اوتوماتيك
كنت اوتو دريف وكيك اول بول وبقرص على الار بي ام لحد ستة وسبعة جري بقى
مع الوقت الفتيس اتحرق
ليه ياباشا زيت الفتيس اتحرق من كتر استهلاكو قبل معاد الصيانة ومن كتر الضغط عليه فادى الا احتراق الفتيس كلو
لما بنضغط على الار بي امم على مستوايات عليا الزيت بيجري جامد زيت الفتيس وبسرعة بيتدفق لما اخلص الحرق واريح الار بي ام على اد غياروت وده باني اخلي سنس رجلي على دوسة البنزين تاخد مداها من غير قرص ينقل النقل الالكتروني من غير مضغط يعني على الاربي ام
بقلل بكده احتراق الزيت وبحافظ عليه في دورته يعني يطلع وينزل ميتحرقش ولعلمك زيت الفتيس ليه توقيت وبيتغير وراجع كتيب الصيانة بتاعك علشان تبقى فاهم قصدي
وربنا يسترها عليك وعلينا ياباشا