العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 27-02-2010, 06:43 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: إغلاق المصانع المخالفة للمواصفات هل الفيرنا منهم ؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dark-man مشاهدة المشاركة

أولاً انا بشكر الجميع على المشاركة والمصارحة والمعلومات القيمة

ثانياً انا مقتنع تماما بالفيرنا بس سؤالي هو...

لو اتوقف إنتاجها هل ده حيأثر على توافر قطع غيارها ؟؟؟

يعني لو جبتها ححتاس بيها ولا قطع غيار السيارات بتفضل متوفرة حتى بعد توقف إنتاج السيارة ؟؟

انا بصراحة مش خبير في عالم السيارات بصفة عامة علشان كده انا عاوز اعرف لو عندكوا أمثلة على عربيات كانت موجودة في مصر واتوقف إنتاجها ياريت تقولولي إذا كانت قطع غيارها إختفت ولا لسه بتتصنع لحد دلوقتي ؟؟

يعني لو العربية اتوقف إنتاجها هل بيوقفوا كمان إنتاج قطع الغيار ؟؟؟؟ .......... لأن دي تبقى مصيبة وده ممكن يكون السبب اللي يخليني ارجع في كلامي

ياريت الرد العاجل لأني بإذن الله تعالى ناوي اشتري بكرة الخميس او الجمعة بالكتير علشان ألحق عرض الخصم على السعر اللي حيخلص مع نهاية فبراير... مع إني واثق انهم حيمدوه غصب عنهم ومتوقع ان الاسعار حتقل... بس خلاص انا زهقت من الانتظار ومحتاج العربية ضروري ....

ادعولي اني آخد القرار السليم

وشكرا لكل من ساهم بالرد ptmnlo123per154
يااستاذى الفاضل اولا عليك بصلاة الاستخارة
ثانيا طيب ماهى الدايو اللانوس موقوف انتاجها من سنوات ويادوووووووب السنة اللى فاتت شيفروليه اشترت الشركو وكل اللى عملته حطت علامتها عليها وخلاص هل فى حد من اصحاب الدايو تعب فى قطع غيارها ثم ال128 بطل انتاجها سنة 1972 والانتاج المصرى موقوف من سنة 1999 تقريبا وعربيه اسمها فورد مونديو وفورد جيا او جيتا كان الوكيل كل ميبيع عربيه يعمل اعلان تانى يوم فى الجرايد ان باقى 15 عربية 14 13 وهكذا هل اصحابه اشتكو مع ان الاعلانات دى كنت بقراها سنة 1998 والراجل نفسه اتسحب منه التوكيل واسمه عبد الفتاح رجب وكان عامل تخفيض غريب كان عامل حوالى 15 الف على عربية تمنها 90 الف وقتها وغيرهم
ثالثا عربيتك لو التخفيض عليها غريب شوية يعنى كبير بيقى فعلا هيوقفو انتاجها لكن ماهو متعارف عليه ان انتاج الموديل بيقف لكن انتاج قطع الغيار بيستمر فترة اعتقد انها 10 سنين
رابعا واضح من طريقة كلامك ان كلامنا لاهيقدم ولا هياخر بس انت بتقنع نفسك ادام نفسك علشان تبقى عملت اللى عليك ادام نفسك
خامسا / عند شراء اى شى ء مش العربية فقط عندك عدة نقط تراعيها اولا
ا- امكانياتك المادية
2-جودة المنتج بالمقارنة بالسعر مع غيره فان كان اغلى وبيعيش اكتر يبقى رخيص
3- مدى استخدامك ليه يعنى هتعمل بيها ايه هتلف مصر كلها زى حالاتى مش هتنفعك الفيرنا لكن المشاوير الطبيعية رايح الشغل و جاى من الشغل مشوار مع العيلة كلام من ده يبقى الفيرنا وفئاتها اللانوس بقى اسبرانزا اى شىء انت مقتنع بيه
اخيرا ارجو انى اكون افدتك
قديم 27-02-2010, 06:48 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة enhrmmo مشاهدة المشاركة

طبعا انا قرات كل التعليقات
لكنى والله العظيم انا لفيت معارض كتير قوى ولم اجد افضل من الفيرنا دى بصراحه
شوفت الاسبرانزا واللانوس اعتقد جنب الفيرنا صفر
ومن يقول ان الفيرنا خفيفه بعد 120كم ياريت يفتكر لما تزيد سرعته عن كده ان عياله فى البيت مستنيينه
وربنا ينجينا جميعا يارب
واى عربيه عند السرعه فوق 120 كم لازم تكون خفيفه لانه كلما زادت السرعه كلما خف الوزن
وبعدين مجرد التطوير فى العربيه ولو بتغيير الالوان والاضاءه ده كويس جدا
بلاش نكسر مجاديف المصريين فى غبور وخليهم ربنا معاهم ويفضل المصنع بتاعهم شغال علطول يارب امين
والله انا بتمنى ليهم بعد دراسة الفيرنا كويس انها تفضل علطول وتوقعى مع احترامى لمن قال ان المصنع حيقفل بعد سنه ان المصنع مستمر الى اجيال كثيره ان شاء الله تعالى مع تحديث الموديلات زى ما قولت قبل كده
م/عماد عبد الهادى الفيومى
0105430518
اصلا الفيرنا زيادة عن 100 فى الساعة كتير عليها لان موتورها قوى على طول وعرض وارتفاع العربية دى وهو ده للاسف التهريج الكورى وانا شخصيا شفت لها مشاكل كتير بسبب قوة موتورها الجبارة اللى تغرى على الجرى بس لكن ثبات العربيات الكبيرة بيخللى سرعاتها العالية متبانش اللى للى شايفها من بره فقط لكنها من جوه بتبقى عادية ونصيحة لله متجريش بالفيرنا اكتر من 100 ثم حسب كل عربية بيبقى ثباتها معروف يعنى مثلا النيسان صنى بتاعتى مكتوب فى كتالوجها ان سرعتك لاتزيد عن 180 وبعد كده الثبات يقل يعنى تخف زى م انت بتقول انما مش اى عربيه طبعا بعد ال120 بتبقى خفيفة وانا شخصيا وصلت بيها 200 كيلو ومحسيتش بتغيير فى ثبات العربية او بمعنى ادق خفت يعنى لكن دى يابانى و دى كورى وان كانو ال2 متقفلين هنا مع رقابة كل بلد على عربيتها
هههههههه ثم مفيش حاجة بتفضل على طول هو بس نظرا لحبك الجبار للعربية واللى واضح من كلامك عايزها تفضل على طول
ومبروك عليك الفيرنا بس تعزمنا على حلاوتها ههههههههه

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 27-02-2010 الساعة 06:55 AM
قديم 27-02-2010, 07:06 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dark-man مشاهدة المشاركة

يا نهار ابيض !!!

يادي المصيبة ... طب انا اعمل ايه دلوقتي ؟؟
اشتريها ولا لأ ؟؟؟

انا بإذن الله كنت حروح بكرة اشتري .........و اااااااااااااااااء ptmnlo123per144
ههههههههههههههههههههههههه هو لازم فيرنا ان مكانش فيرنا مش هتركب؟؟؟؟؟؟
قديم 27-02-2010, 07:11 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed_lol2007 مشاهدة المشاركة

يا جماعة غبور دة كان بيبع أجهزة كهربائية زمان بس ربنا فتحها عليه ومسك توكيل هيونداى
ومرسيدس نقل تقيل وميتسوبيشى نقل تقيل وسكانيا
ههههههههههههههههه انت تعرف التاريخ القريب لغبور لكنه كان بيقف بملابس قديمة عندنا ادام محطة اسيوط
قديم 28-02-2010, 03:19 PM
الصورة الرمزية Ahmed_lol2007
Ahmed_lol2007 Ahmed_lol2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق المغامرة
التخصص العملى: طالب أكاديمى
هواياتي: صيد الأسماك وقيادة السيارات

Ahmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond repute

يا جماعة شركات غبور عمرها ما هتقفل لانها مطابقة للمواصفات (الامن والرقابة فيها قوية)
بس اللى هيتوقف خط انتاج الفيرنا بس زى ما الاكسنت وقفت وغيرها لكن الشركة هتاخد توكيل تقفيل عربية تانية وهتفضل قطع الغيار فى الانتاج مدة لا تقل فعلا عن 10 سنين واكيد اكتر من كدة لان الفيرنا يعتبر أكتر عربية موجودة فى مصر فلازم قطع الغيار تبقى موجودة على طول
والله العربية الفيرنا دى من أكتر العربيات اللى ارتحت جدا لموترها لانه فعلا جبـــــــــــــــار

إنا لله وإنا إليه راجعون
(يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً)
لن أنساك أبدا
رحمك الله يا أخى (خالد خليفة)
أرجو منكم قراءة الفاتحة