العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 08-03-2010, 01:01 AM
alaa1968 alaa1968 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اخصائى تطبيقات حاسب الى

alaa1968 will become famous soon enough
افتراضي رد: تغيير جنوط الفيرنا بيخرج من الضمان

يا جماعة انا كان معايا فيرنا 2004 وبعتها من اسبوع ومعايا دلوقتى النترا 2010 وكان معايا قبلهم اكسنت 1999 وكان عاملى مع توكيل غبور فى قليوب من عام 99 حتى الأن هما عندهم مشاكل زى اى توكيل لكن انا بأكد ان بناء عن خبرتى معاهم هما افضل كتير من غيرهم وبالنسبة للخامات المستخدمة انا باستعجب من اللى بيقول ان الفيرنا موش ثابتة ولازم الجنوط تتغير انا لم اغيرها وظلت معايا من 2004 حتى 2010 وكلة تمام واللى بيتكلم على السرعات العالية وعدم الثبات وتغيير الجنوط انه لازم يخد باله انه بيتكلم على سيارة شعبية وليست سيارة سباق و ربنا يسترها معانا ومعاكم
قديم 08-03-2010, 05:28 PM
corsair
Guest

ها مردتش يعني يا بشمهنس ما انا اديتك المثال اهوه ولا ايه النظام
قديم 08-03-2010, 05:37 PM
الصورة الرمزية Mr.Mamo
Mr.Mamo Mr.Mamo غير متواجد حالياً

مدير مبيعات - جنرال أوتوموتيف
التخصص العملى: منسق مبيعات سيارات
هواياتي: العاب الكمبيوتر الجماعية(كره القدم )

Mr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaa1968 مشاهدة المشاركة

يا جماعة انا كان معايا فيرنا 2004 وبعتها من اسبوع ومعايا دلوقتى النترا 2010 وكان معايا قبلهم اكسنت 1999 وكان عاملى مع توكيل غبور فى قليوب من عام 99 حتى الأن هما عندهم مشاكل زى اى توكيل لكن انا بأكد ان بناء عن خبرتى معاهم هما افضل كتير من غيرهم وبالنسبة للخامات المستخدمة انا باستعجب من اللى بيقول ان الفيرنا موش ثابتة ولازم الجنوط تتغير انا لم اغيرها وظلت معايا من 2004 حتى 2010 وكلة تمام واللى بيتكلم على السرعات العالية وعدم الثبات وتغيير الجنوط انه لازم يخد باله انه بيتكلم على سيارة شعبية وليست سيارة سباق و ربنا يسترها معانا ومعاكم
زي ما توقعت بالضبط
الرد من حد غيري
وربنا اللي يعلم اني لا علاقة بي و بين هذا العضو

المهم بالنسبة للرد اللي مش عاجبك دا أنا وجهته لأخ عزيز في المنتدي
وهذا الأخ لم يستاء اطلاقا من الرد لأنه كان عفوي من صديق في المنتدي لصديق أخر ولم اقصد به الاهانة و الدليل أنه لم يعلق اطلاقا و لم يبدي أي استياء وستظل علاقتي بالمنتدي محترمة لان هذا الموقع فعلا موقع محترم ويستحق كل احترام

و بالنسبة لاسلوبي اللي حضراتكم معترضين عليه
أسألوا أعضاء المنتدي اللي اتعاملوا معايا بالتليفون من غير ما حد يكون شايف أو الناس اللي أنا رديت عليها و الساعة 11:30 بالليل عشان يستفسروا عن أشياء مهمة بالنسبه ليهم و بالنسبة لبعضكوا تافهة جدا لكن كنت مهتم بمشكلتهم وفضلت معاهم ع التليفون لحد مهما خلصوا كل استفساراتهم
حضرتك يا افندم لسة متعرفش اسلوبنا في التعامل مع العملاء
أنت زيك زي أي شخص ممكن يدخل توكيل يشوف عميل بيعلي صوته و بيزعأ و ممكن يغلط في التوكيل و الموظف بس ممكن أسأل حضراتكوا سؤال نفسي حد يجاوب عليه؟

الموظف اللي مع العميل و بيتعامل معاه في اللحظة دي حد فيكوا خد بالوا بيتعامل معاه ازاي مع ان المشكلة ممكن تكون مش مشكلته أصلا

و بالنسبة للي بيغير الجنوط باكبر من المفروض دا فعلا شخص مش بيحافظ علي عربيته فميطلبش من توكيل غبور أنه يحافظلوا عليها
وأنا بكرر الكلام تاني
إحنا كتوكيل بنشترط شروط حتي لا تخرج السيارة من الضمان ليس الغرض من هذه الشروط هو التعسيف ولا التحكم ولسنا في حاجة الي ذلك ولكن الغرض منها فقط حماية المنتج ( السيارة ) و المستهلك ( العميل ) و كل شخص لا يلتزم بالشروط يبعد بعربيته عننا يعني ( السيارة خارج الضمان )

الكلام واضح و صريح

وأخيرا لا أقول غير الشكر الواضح الصريح الصادق لكل من قرأ لي موضوعا أو رد علي الموضوع أو علق أي تعليق أيا كان هذا التعليق ، فوجودي بالمنتدي هو فقط لاصل الي المستهلك الذي يثق في منتج الشركة التي أعمل بها و أكن لها كل احترام وتقدير و لذلك أحاول أن أساعد بقدر الامكان في تغيير وجه النظر الخاطئة تجاه توكيل يشهد له أكثر من 83% من قائدي السيارات في مصر و لأعرف أن مجهودي ومجهود زملائي و مدرائي لا يضيع هباء و أنا متأكد أصلا من ذلك ..

في النهاية أشكركم جزيلا علي الاهتمام و اعتقد أن وجه نظري قد اتضحت الأن ..

Mr / Mahmoud Gamal
استشاري عام و مدير مبيعات سيارات
mahmoud_gamal_1000@yahoo. com

للتعاقد وشراء ( أي سياره ) الرجاء الالتزام بمواعيد الاتصال
نيسان : ا / فكري الحلوجي 01223311114

هيونداي
و شيفروليه
و اوبل
وجيلي ومازدا
: ا/ احمد دعباس 01210301121

( الاتصال من الساعه العاشره صباحا وحتي العاشره مساء ماعدا يوم الجمعه )
قديم 08-03-2010, 07:05 PM
Amir Hassan Amir Hassan غير متواجد حالياً

Sales Consultant
Huyndai GB AUTO

Amir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud of

ياجماعه
اولا
بالنسبة للناس اللى بتتكلم على الفيرنا وعيوبها والتقفيل المصرى والتوكيلوالجنوط
مع احترامى الكامل للناس كلها
محدش اتكلم كلام موضوعى ولا كلام منطقى
طبعا الا من رحم ربى
وطبعا اللى اتكلم صح محدش يفتكر انى بقةل عليه ان كلامه صح عشان شكر فى الفيرنا ولا فى الشركة لا والله لكنه فعلا بيتكلم صح
العربية الفيرنا تقفيل محلى
اه تقفيل محلى
فيها مشاكل
ممكن على نسب متفاوته
اللى قال ان ده عيب التقفيل المحلى او المصرى هو كده مش بيعيب فى الفيرنا
ده بيعيب فى اللانوس والافيو والصنى والشيركى واسبيرنزا وبى ام ومرسيدس الخ....الخ.ز وغيرها كتير بيتقفل فى مصر
محدش سأل نفسه ليه
ياجماعه العربيات دى شروط التجميع المحلى ان الربيت دى لازم يبقى فيها 40% مكونات محلية
وانت اصلا لورايح تشترى طبق غسيل مصرى هاترميه فى ازبالة تانى يوم ده اذا منكسرش منك فى اليوم الاول باذن الله
النسبة دى تختلف على حسب المكونات
العربية اللى فيها اقل من النسبة دى محلى مش هاتقدر تنافس فى السعر وسعرها هابقى قريب من المستورد وبكده محدش هايشتريها
المكونات دى لازم تبقى متنوعه
كاوتش
جلود
اقمشة
حديد
اسلاك
بلاستيك
فطبيعى غصب عنك هاتشيل من هنا هاتحط هنا
الكاوتش مصرى
الجنط مصرى
جوانات الابواب مصرى
ضفيرة الكهربا جزء منها مصرى
الزجاج مصرى
الخامات اللى فى التابلوه جزء منها مصرى
الفرش مصرى
اما التنابير عمرها ماتكون مصرى للاخ اللى بيقول انها محلى
وانا قولها قبل كده احنا عندنا 80 مليون مفتى
وبكررها ..... الا من رحم ربى
لذلك كله بتكلم من غير مايتأكد ونفسى اللى يقول معلومة يتاكد منها
الاهم من كده الباشا اللى بقول انا مش عايز اركب عربية من اللى سمعته بيحصل فى التوكيل
هو بيقول سمعته
يعنى مجربش ولا شاف
خد قرار وبيدى رأى فى موضوع حيوى ومهم بالنسبة للناس بتقرر قرار مصيرى فى شراء عربية - بتاء على انه سمع
طب ده صح
على فكرة
تاخرنا فى كل المجالات ناتج عن الكلام بلا مرجعية او اثبات
او الافتراض
واول قاعدة فى عالم البيزنس بتقولك لا تفترض
التوكيل فى مشاكل
اه فى مشاكل
وهو فى بيزنس او اى كيان فى العالم كله بدون مشاكل
موبينيل فيها مشاكل
فودافون فيها مشاكل
جنرال موتورز فى امريكا عندها مشاكل
عملاق السيارات فى العالم تويوتا عامله مشاكل
ياراجل ده حتى حكومة اوباما عندها مشاكل
طبيعى ان النجاح والتوسع فى البيزنس ينتج عنه حجم مشاكل اكبر وده لانك قاعدة العملاء بتزيد
انما عنا بتبص على النسبة الاكبر هل هى راضية وعندها اشباع ولا لا
واكيد اه
بدليل انه ده الوكيل الوحيد فى مصر المتربع على عرش التتويج فى السوق المصرى لسنه الخمسة على التوالى بنسبة... من 27 الى 30 %
واكيد النجاح فى المبيعات سببه اساسا خدمة العملا والصيانه واللى يقول غير كده يبقى مش ملم بحاجات كتير اوى عن عوامل النجاح
محدش يقول السعر
لان فى عربيات كتييييييييييييييير اوى بنفس السعر واقل وممكن فيها اللى كمالياته اعلى من الفيرنا
اللى بيتكلم عن الثبات
روح اشترى فيرارى على فكرة عدى ال250 وانت مطمن او انفنتى او لامبرجينى
بس ابقى احجز طريق فاضى او انشء طريق مخصوص ليك لوحدك
عربية اسرية فى الطرق المصرية
يعنى انا بتكلم 120 140 كم فى الساعه وعلى فكرة 160 كمان هتلاقيها ثابتة
لو لوحدك وبتغامر
ممكن تمشى زى ممشيت انا 180 190 وساعتها كانت مركز جدا فى الدركسيون
ماطبيعى ياجماعه واللى عانده راى تانى يقولى
لم 20 عميل يزعقو فى مركز خدمة بيسرفس على 300 عربية فى اليوم فى البيزنس نسبة معقوله
رغم ان انا واثق انهم مش عشريين عميل
واصلا انت لو واقف فى محل بقاله اكيد هايجيلو عميل رخم يطلع عين اللى جابوا التيت
واى واحد فيكو لازم هايجى عليها الدور وبقى صاحب الخدمة واللى قدامو عميل ويجرب
الاهم من كده تعالى شوف المهندسين فى مركز الخدمة اتعاملو مع المشكله ازاى وهو ده الاساس
تخيل لو هام 5 مهندسين بيخدموا 300 عميل بمتوسط 60 عميل مع كل مهندس
طب احكموا انتوا

التعديل الأخير تم بواسطة Amir Hassan ; 08-03-2010 الساعة 07:12 PM
قديم 08-03-2010, 07:14 PM
Amir Hassan Amir Hassan غير متواجد حالياً

Sales Consultant
Huyndai GB AUTO

Amir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud ofAmir Hassan has much to be proud of

مع احترامى لكل الناس
قبل ماترد
فكر واتكلم بموضوعية ومنطق
ومتفتييييييييييش