العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 01-06-2012, 01:26 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي لازم تلحقونى الليلة دى

إلى كل أعزاء المنتدى وخبراءة أنا مضايق جدا وعاوز مساعدتكم ضرورى جدا

.زى ما ناس كتيرة عارفة أنا عندى عربية هيونداى ماتركس. مش بمشى بيها إلا نادرا. اخر مرة مشيت بيها كان السبت الماضى. اليوم جاء واحد راكن العربية أمام بيته يخبرنى أن العربية منورة أحمر من الخلف. نزلت جرى ورحت لحد العربية وجدت أن المبة الخلفية بتاع الفرامل الحمراء مولعة وكمان نور السبويلر العلوى إالذى يضئ مع الدوسة على الفرامل. فتحت العربية وحاولت كذا مرة أضغط على الفرامل ولكن حسيت إن الفرامل جامدة وطبعا جاءت ادور السيارة سمعت صوت زى صوت فحيح الثعبان وهذا يدل على ان البطارية فرغت شحن على الاخر.

المهم أتصلت بشخص ما عندة عدة وجاء لى فورا وبدأ يفك لى البطارية بتاعتى. وحط البطارية بتعته ولكن وجدت ان نور الفرامل والأسبويلر بتاع الخلفى نوروا تانى بما يدل على ان الفرامل زى ما يكون حد دايس عليها. المهم دورت العربية درات عادى ولم أجد أى الكمبيوتر بتاع السيارة يعطى أى إشارة خطأ طوال الدقيقتي اللى شغلت العربية فيهم. حاولت أخد بالفتيس مرشدير للخلف ولكن حسيت ن العربية مكلبشة فى الأرض فعرفت ان الفرامل مانعة العربية من التحرك. خفت الحقيقة على التيل بتاع الفرامل والأجزاء الثانية فلم أحاول من جديد يعنى مرة واحدة وفى هذه المرة لم أترك الدبرياج للاخر يعنى كانت سايب نصة ودايس على نصة.

فصلت البطارية وطبعا سكيت الأبواب يدوى لان السنتر مش أشتغل لعدم وجود بطارةي. وغطيت العربية ورجعت بيتى وأنا فى شدة الحيرة. أولا لان النور بتاع الفرامل ولع من ثلاث او أربع ساعات ولم يكن مضاء طوال الوقت. والدليل على هذا أنى عندما ركبت العربية وأدرت الكونتاكت نص دورة وجدت أن لمبات الزيت والبطارية والشيك وحتى الساعة كانت مظبوطة وكمبيوتر الرحلات يعمل ولكن طاقة البطارية لم تكن كافية لتدوير الماتور.

ملحوظة هامة// يوم السبت قبل ما أركن العربية أخر مرة كنت رحت عند بتاع الزيت وغير زيت الماتور وكمان فلتر الزيت. والراجل نظف لى حوض الماتور بالهواء المضغوط. الناس التى تغير الزيت بيكون عندها مكنة زى الأسطوانة كدة بتخرج طيار هواء شديد وكما زى ما يكون زيت مع الهواء. مش عارف اوى لانها أول مرة اعمل كدة. لكن انا لاحظت ان الماتور وما حولة كان لامع يعنى مش هواء بس

الأن عندى شوية أسئلة

1- ما هو السبب الذى يجعل الفرامل تعمل بدون ما حد يدوس على الفرامل. انا مش حركت العربية لمدة خمسة أيام فما الذى جعل هذا الموقف يحدث؟

2- أنا من ساعة ما حبت العربية من سنة ونصف وأنا كنت بسمع صوت زى حد بيسن سكين على حجر لما كنت بدوس الفرامل بشدة أو بشكل مفاجأ. فكان الصوت بيظهر لمدة ثوانى بعد ما أرفع رجلى من الفرامل ولكن كان بيروح لوحدة بعد ثوانى. وفى احيان كثيرة مش كان بيظهر الصوت لما كنت بدوس الفرامل. بمعنى ان الصوت كان ساعات يظهر وساعات لا. ولما سألت هنا فى المنتدى الناس قالت لى انه ممكن التيل عاوز يتنظف. الحقيقة مش عملت حاجة ولا رحت للميكانيكى لانى كانت الفرامل عندى ممتازة وشديدة. فهل لهذا علاقة بما حدث؟

3- البطارية دلوقتى هنا هأخذ للشحن ولكن العدسة اللى فى البطارية الجافة بتاعتى كانت سوداء فهل هذا يعنى أنه يمكن شحنها من جديد أن افقد الأمل فيها؟

4- السيارة فيها نظام ABS وكذلك نظام TCS للحفاظ على الإتزان فهل من الممكن أن يكون العطل فى أى من هذه الأنظمة الذى أدى لشد الفرامل بدون أن يظغط عليها أحد...

5- هل تغير الزيت أو تنظيف حوض الماتور بالهواء المضغوط ممكن يكون سبب هذا العطل...

5 - هل ممكن أن يكون حد مثلا زقها أو عمل فيها حاجة وهى واقفة علشان

أرجو كل من يرى هذه المشكلة ان يدخل ويساهم فى حلها. غذا الجمعة وطبعا الصنيعية قفلين فهقعد قلقان لحد السبت وانا فى حيرة. هذه أول سيارة لى وأنا أحبها بشدة ولهذا أنا متأثر جدا لما اصابها وهى واقفة فى مكانها.

التعديل الأخير تم بواسطة tham1010 ; 01-06-2012 الساعة 01:41 AM
قديم 01-06-2012, 01:35 AM
الصورة الرمزية ahmedsherif1990
ahmedsherif1990 ahmedsherif1990 غير متواجد حالياً

ahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لازم تلحقونى الليلة دى

ممكن تبقى مكنة الاستوب معلّقة هتلاقيها ورا دواسة الفرامل كده عند فيشة الكمبيوتر بتاع العربية
وممكن يبقى فيه مشكلة فى كنترول الABS او الحساسات بتاعته
و ممكن "بس ده مش سبب ان اللمبة منورة على طول و انما سبب الصوت " يكون التيل بتاع الفرامل مش حلو
الحل انك تكشف عليها على الجهاز بتاع التوكيل او مركز خدمة معتمد لان فى اجهزة كشف اعطال مش بيبقى فيها نوع الموديل بتاع العربية وواضح ان عربية حضرتك مش من مصر و كاملة لأن المصرى مابيبقاش فيه الABS ولا انظمة الاتزان
اما عن العدسة السودا فده معناه ان البطارية عايزة تتشحن
قديم 01-06-2012, 01:43 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

متشكر يا أحمد. ولكن لاحظ أن العربية مش نورت لمبة حمراء بعد تدوير الماتور. حتى لمبة ABS ولمبة TCS أطفوا قبل ما أدور ماتور العربية.

فعلا العربية مش مصرى. العربية مستوردة من كوريا وهى فل أبشن. موديل 2001 بيسموها هيودنداى لافيتا...

وللعلم يا أحمد العربية مش بتتحرك أصلا من مكانها. عامل زى ما تكون دايس فرامل. فأعتقد أنى أخذها توكيل أو مركز هيكون صعب.هجاول أحركها تانى بكرة يمكن أنا كنت خايف أحركها وكان لازم أسيب دبرياج خالص.
قديم 01-06-2012, 02:22 AM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

غالبا العيب ليس فى مكنة الأستوب

ولكن العيب فى كبل الكهرباء الواصل للمكنه

هيحتاج يتعزل أطرافه الواصله للمكنه عن بعض

فممكن تكون أطرافه المتصله بمكنة الأستوب بتلمس مع تلاشى الذبذبه

وعلشان كده الدايره بتاعة نور الفرامل بتكمل مع السكون

ويشتغل نور الفرامل

ومع دوارة المكنه

بتبعد الأطراف عن بعضها ويمنع وصول كهرباء لأنوار الفرامل الخلفيه

كتوقع من جانبى بسبب هذا الكلام

ولكن لاحظ أن العربية مش نورت لمبة حمراء بعد تدوير الماتور.
فالدواره هنا ممكن تكون ولدت رعشه فصلت أطراف مكنة الأستوب عن بعض

عموما

بسيطه إن شاء الله

وكهربائى شاطر

هيراجعلك على توصيلات مكنة الأستوب

وهتلاقى كله تمام

بأمر الله

وبالنسبه للبطاريه

هتتشحن عادى وتدور بيها

وهتشتغل معاك طالما عينها لسه سوداء

ولم تتحول للون الأبيض

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 01-06-2012, 02:37 AM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute

الصنايعيه بيقفولا الحد مش الجمعه شغالين عادي
ممكن يكون السيرفو او الماستر قافش زيت انا مش عارف نظام فراملها بس يمكن من الركنه حصل مشكله منعت ارتجاع الزيت وهو ده اللي سبب قفش الفرامل والبدال نزل عن مكانه حبه
عموما متقلقش بس متمشيش بيها كده عشان متقفش منك في السكه وان شاء الله خير

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي