العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 20-05-2010, 01:31 AM
dr_maged dr_maged غير متواجد حالياً

dr_maged is a splendid one to beholddr_maged is a splendid one to beholddr_maged is a splendid one to beholddr_maged is a splendid one to beholddr_maged is a splendid one to beholddr_maged is a splendid one to behold
افتراضي رد: حكايتى مع السيارات-حكايه 10 سنوات

امال انت من فين فى الشرقية يا د/ تامر انا عاوز اعرف ولو مش عاوز تقول هنا ممكن على الخاص لو حبيت

قديم 21-05-2010, 02:29 AM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute

سيارة من العذاب
------------------
زميل عزيز قرر فجأة شراء سيارة وإتصل بى هاتفيا وقال:
- تعال لى حالا
وذهبت لى على المكان الذى وصفه لى وفوجئت بانه لتوه قد إشترى سيارة !
أعلم جيدا بانه لا يقود ولا دراية له إطلاقا بالسيارات
كانت سيارة 128 مو83
طبعا كانت حاجته لى لأقود له السيارة وأشاركه فرحة أول سيارة
وكتمت غيظى لأننى لا أحب قيادة هذه السيارة وقد تحملت وقتا من عناء السفر حتى لا أشتريها لأنى غير مقتنع بها بالأساس حتى توفر لى مبلغ أكبر وأشتريت السويفت
ملت عليه وقلت:
- فيه حد شافها لك
قال بإستخفاف:
- ياسيدى عربية قديمة ح يبقى فيها مشاكل وح تعدى وحاجتها ببلاش وبعدين سعرها كويس ومش مستهله والراجل قريبى ومش ح يغشنى فيها00
أنا إشتريت وخلاص

ولم أقتنع برأيه
ومع أول طلعة الفتيس حلف على التانى وفين لم إستجاب
ومع أول مطب كانت الفرامل فى غيبوبة وأكتشفت أنك تحتاج للإستعداد قبلها بكيلو حتى تستجيب !
ذهبت لمكان مفتوح ومن تانى لتالت وبدأت المأة تظهر مع إرتجاج السيارة الشديد !
وكأننا نركب جمل هائج وهاتك يا خبط ورزع خاصة ومقعد السائق شبه مكسور ومثل الأرجوحه والسيارة تقريبا بلا مساعدين ولا يايات ولا جلب !!
إلتفت إليه وصدمته:
- دى صفيحة خردة مش عربية
قال بنفس الإستخفاف:
- يا سيدى 00أنت بس اللى مش متعود على العربيات دى
- يا بنى العربية دى متنفعش
- يا عم متبوظش عليا فرحتى 00
يعنى ما هى بتمشى أهى 00 دى بتدور على الشعرة

وكان منطقة غريبا
وكان يريد أن يأخذ جولة طويلة ولكنى أبيت فقد تعبتها فى قيادتها وكان أرحم لى لو دفعتها بيدى لأذهب بها لبيته بدلا من قيادتها
وأعتذرت عن تعليمه القيادة عليها وعرضت عليه أن يتعلم على سيارتى لكن هذه فلا فإعتذر وشكرنى

تركته وأنا آسف عليه 00
وبعد أسبوع قابلته
وسألته عن السيارة فقال:
- ياريتنى سمعت كلامك
تعرف أنا صرفت عليها تلت تلاف جنيه وبرضه مش نافعة انا مش حاببها خاصة بعد ماركبت سيارة عمى الماذدا

ولم تستمر معه كثيرا قبل أن يبيعها بخسارة فادحة فالسيارة ضاربها البرومة ومركبه نصف أمامى وملهاش حل
وأشترى سيارة مازدا 323 وظلت معه لسنوات وكان دائما ما يشكر فيها

تتبع

قديم 23-05-2010, 10:54 AM
ahmedhamdy405 ahmedhamdy405 غير متواجد حالياً

ahmedhamdy405 is on a distinguished road

الصراحه انا اول مره اتابع موضوع عن العربيات بالشكل ده بس انت الصراحه دكتور فى الكتابه
قديم 25-05-2010, 07:46 PM
الصورة الرمزية Moh.Osama
Moh.Osama Moh.Osama غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب فى كلية الادارة والاقتصاد بجامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا

Moh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant future

من امبارح بالليل وانا بقراء الموضوع الجامد ده وصلت للصفحة 12 ومقدرتش اكمل وكملت دلوقتى بجد فعلاالواحد مبيتعلمش ومبيعرفش حاجه الا بالتجارب والاخطاء والتعلم منها وفعلا الخبرة ديه مابتجيش بالساهل كده دية بتيجي بعد عناء التجارب الحياتية المختلفه وربنا يزيدك ويزيدنا معرفة وخبرة يا دكتور وشكرا لمشركتك لينا خبرتك ومساعدتك للناس الى معندهاش اى خبرة او معرفة بالعالم الى بقى مليان بمعدومى الضمير ده بجد شكر ا لحضرتك

قديم 26-05-2010, 03:15 AM
aboamr aboamr غير متواجد حالياً

aboamr is on a distinguished road

رائع يادكتور تامر وعايزين تجربتك كامله مع النيسان . لأنى معايا النيسان 99 وجربت الاوكتافيا فور طبعا فيه فرق فى القوه والمتانه والعزم لصالح الاوكتافيا . بس صعبان عليا قوى الصنى مش قادر اسيبها ولا أفارقها .وبفكر اغير اخلينى فى النيسان ولا اهاجر للاوكتافيا. تحياتى