العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 23-04-2012, 03:30 PM
الصورة الرمزية lonedoctor
lonedoctor lonedoctor غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص عادى ارجو من الله العفو المغفرة
التخصص العملى: طبيب استشارى باطنة

lonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud of
افتراضي رد: ماهي الافضل نيسان صني -بي واي دي اف ثري والفرق 20 الف جنيه

اذا كنت تريد مقارنة حقيقية وعملية تستفيد منها وتاخذ قرارك على بينة يجب ان تكون من اشخاص على خبرة ودراية بالسيارتين حتى تكون المقارنة مقبولة وللاسف معظم المشجعين للنيسان لم يجربوا البى وادى دى او يقودوها فترة من الزمن كفيلة بالحكم الحقيقى --سيدى الفاضل انا عندى كورولا 2010 وعندى بى واى دى وقمت بقيادة النيسان صنى اللى فى السعودية موش اللى فى مصر يؤسفنى ابلغك انه النيسان سيارة فاشلة جدا جدا ومن اسوء السيارات التى قدتها فى حياتى والبى واى دى افضل منها بمراحل من حيث الثبات والتسارع ووسائل الامان والرفاهية حتى مكيفها اقوى والشخص اللى غاوى وبيركب سيارات كتير وبيحب يجرب بيكون عنده احساس بالسيارة اول ما يركبها غير اى حد تانى فلو هتبص على الموضوع انه يابانى وصينى وخلاص يبقى فكك من المقارنة اصلا اما اذا كنت راجل خبرة وركيب ومحترف روح اجر السيارتين كل واحدة يوم ولا اتنين ومعلش اخسر الف جنيه تجربة بس هتشترى بعد كدة وانت عارف انت شارى ايه وليه
تقبل تحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة lonedoctor ; 23-04-2012 الساعة 03:41 PM
قديم 23-04-2012, 05:22 PM
zmzm0000 zmzm0000 غير متواجد حالياً

zmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud ofzmzm0000 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonedoctor مشاهدة المشاركة

اذا كنت تريد مقارنة حقيقية وعملية تستفيد منها وتاخذ قرارك على بينة يجب ان تكون من اشخاص على خبرة ودراية بالسيارتين حتى تكون المقارنة مقبولة وللاسف معظم المشجعين للنيسان لم يجربوا البى وادى دى او يقودوها فترة من الزمن كفيلة بالحكم الحقيقى --سيدى الفاضل انا عندى كورولا 2010 وعندى بى واى دى وقمت بقيادة النيسان صنى اللى فى السعودية موش اللى فى مصر يؤسفنى ابلغك انه النيسان سيارة فاشلة جدا جدا ومن اسوء السيارات التى قدتها فى حياتى والبى واى دى افضل منها بمراحل من حيث الثبات والتسارع ووسائل الامان والرفاهية حتى مكيفها اقوى والشخص اللى غاوى وبيركب سيارات كتير وبيحب يجرب بيكون عنده احساس بالسيارة اول ما يركبها غير اى حد تانى فلو هتبص على الموضوع انه يابانى وصينى وخلاص يبقى فكك من المقارنة اصلا اما اذا كنت راجل خبرة وركيب ومحترف روح اجر السيارتين كل واحدة يوم ولا اتنين ومعلش اخسر الف جنيه تجربة بس هتشترى بعد كدة وانت عارف انت شارى ايه وليه
تقبل تحياتى
ربنا يحميك لعقلك لو بس ربع المصريين بيفكروا زيك كنا عدينا المانيا واليابان بس تقول ايه
انا معاك
وادمير معاك
و mms
معاك
هه في حد تاني قال جاي يركب معانا مركب العقل والعلم

مؤسسه الاصدقاء لتجاره قطع الغيار الاستيراد
متخصصون في
الفيات (125-132-124-131-127-1300-128)
- لادا - ريجاتا - تمبرا - ريتمو - بلونيز )
وجميع السيارات الكوري والياباني ( هيونداي - لانوس - نوبيرا - كيا - تويوتا - متسوبيشي )
01281349010- 01210498639
: 010104~171:
قديم 23-04-2012, 05:33 PM
الصورة الرمزية lonedoctor
lonedoctor lonedoctor غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص عادى ارجو من الله العفو المغفرة
التخصص العملى: طبيب استشارى باطنة

lonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zmzm0000 مشاهدة المشاركة

ربنا يحميك لعقلك لو بس ربع المصريين بيفكروا زيك كنا عدينا المانيا واليابان بس تقول ايه
انا معاك
وادمير معاك
و mms
معاك
هه في حد تاني قال جاي يركب معانا مركب العقل والعلم

جزاك الله خيرا
قديم 23-04-2012, 05:58 PM
jojojojojo jojojojojo غير متواجد حالياً
من انا؟: foash
التخصص العملى: accountaning
هواياتي: ps3,cars

jojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonedoctor مشاهدة المشاركة

تقبل تحياتى

كلامك محترم جدا بس حضرتك جربت البي واي دي كام سنه يعني سنه سنتين بكتير طبعا عشان العربيه لسه جديده والعربيه في الاساس بتعتبر من السلع المعمره اللي لازم نقيم ادائها بعد كم سنه استهلاك عشان نقدر نقيمها صح بس الصني بقالها سنين ومحدش اشتكي منها شكوي عامه زي مثلا فتيس او فرامل او اي حاجه تانيه كبيره مع احترامي طبعا للبي واي دي كعربيه في حدود ال70 الف بس اعتقد ان اسم نيسان كفايه في انها تتفوق علي الاقل مع السيارات في الفئه السعريه بين ال70 ل100 الف وخاصه ان الصني من اشهر موديلات النيسان واللي حققت نجاح كبير جدا والدليل استمرار انتاجها حتي الان واقبال الناس علي شرائها ده رايي وانا طبعا بحترم رايك جدا واختلاف الاراء بيفيد اكتر وكنت نفسي من صاحب الموضوع انه يقارن مثلا بين البي واي دي واللوجان او اللانوس او يقارن بين الصني والاوبترا عشان تبقي مقارنه عادله
قديم 23-04-2012, 09:44 PM
الصورة الرمزية ramy01011
ramy01011 ramy01011 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: HR Officer

ramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant futureramy01011 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jojojojojo مشاهدة المشاركة

كلامك محترم جدا بس حضرتك جربت البي واي دي كام سنه يعني سنه سنتين بكتير طبعا عشان العربيه لسه جديده والعربيه في الاساس بتعتبر من السلع المعمره اللي لازم نقيم ادائها بعد كم سنه استهلاك عشان نقدر نقيمها صح بس الصني بقالها سنين ومحدش اشتكي منها شكوي عامه زي مثلا فتيس او فرامل او اي حاجه تانيه كبيره مع احترامي طبعا للبي واي دي كعربيه في حدود ال70 الف بس اعتقد ان اسم نيسان كفايه في انها تتفوق علي الاقل مع السيارات في الفئه السعريه بين ال70 ل100 الف وخاصه ان الصني من اشهر موديلات النيسان واللي حققت نجاح كبير جدا والدليل استمرار انتاجها حتي الان واقبال الناس علي شرائها ده رايي وانا طبعا بحترم رايك جدا واختلاف الاراء بيفيد اكتر وكنت نفسي من صاحب الموضوع انه يقارن مثلا بين البي واي دي واللوجان او اللانوس او يقارن بين الصني والاوبترا عشان تبقي مقارنه عادله
انا دخلت بالصدفة و قريت كلام حضرتك و حضرتك بتقول ان الصني عربية ناجحة و الدليل انها لسة بتنتج !!!!!!!!!
الصني من 2006 و وقف انتاجها عالميا و في اليابان و حل محلها عربيتين التيدا و الصني الكوري اللي اسمها في مصر رينو موش فاكر اية الصراحة بس هي صني
و فيه صني 2012 ودي اللي لسة نازلة و هي نسخة مصغرة من الالتيما و بردو منزلتش مصر.
زي ما اللانوس و الافيو اتوقف انتاجهم في العالم ما عدا مصر زي ما الصني الشكل تبع 2006 الموجوده في مصر بردوا اتوقف انتاجها لاكن موجوده في مصر فقط