العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مصر بايكرز

مصر بايكرز قسم الدراجات النارية - موتوسيكلات - صور دراجات - استعراضات - احدث موديلات الدراجات - اشهر القائدين - مناسبات وانشطة الدراجات النارية فى مصر والعالم Masr Bikers

قديم 28-11-2010, 10:32 PM
SmoothRider SmoothRider غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد محمد
التخصص العملى: ELT, publishing

SmoothRider will become famous soon enough
افتراضي رد: اصحاب الموتوسيكلات الصيني .......انتبهوا!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SmoothRider مشاهدة المشاركة

وعليكم السلام ورحمة الله
على فكرة الناس هنا مش بتتكلم على الصيني كموتوسيكل
بنتكلم على السلوكيات المرفوضة لبعض الناس اللي راكباه
وبالأخص حاجتين:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SmoothRider مشاهدة المشاركة

1.عدم ارتداء ملابس الوقاية 2. تحميل الموتوسيكل بأكثر من شخصين
وكلامك عن إن كل شيئ فيه الصالح والطالح مضبوط
وأيضا فكرة إن سائقي الموتوسيكلات الصيني بيتعاملوا وحش على الطريق من سائقي السيارات صحيح وأنا مجربه بنفسي وقت كنت بتعلم على موتوسيكل صيني

فبرجاء عدم الإحساس بأن هناك من يستعلي على الآخرين هنا

لأن كل تعاملاتي مع الناس في القسم ده والمنتدى عامة بتقول إن الناس هنا لا تؤذي أحدا بالكلام وناس محترمة وكمان وقت ما تحتاجهم تلاقيهم يساعدوك من غير انتظار مقابل أو غيره.

وعامة أنا بعتذر ليك عن أي فكرة مش تمام اتنقلتلك عن الناس هنا ونظرتهم لغيرهم.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كاكا مشاهدة المشاركة

يا جماعة انا لا شايط و لا حاجة و اظن اهانات الناس واضحة اوى للى بيركب الصينى و وصلت الى الحد ان واحد داخل يقول دول ناس بايظة و بلطجية و عادى جدا
و مافيش حد منكم دخل و قاله عيب اتقى ربنا فى كلامك و بطل نبرة الاستعلاء دى دة كلنا فى الاخر سواء امام الله

واضح ان اللى يقول كلمة حق فى البلد دى دلوقتى يبقى وحش و بيشتم غيره و الغلطان مش عايز يقول انا غلطان كله فاكر نفسه فوق الخطأ و للا يجوز نقد كلامه الخاطىء

على العموم ربنا يهدى الجميع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis مشاهدة المشاركة

يا استازي انا راكب موتسكل صيني ومفيش حد اهاني او شتمني . كل التعليقات وانا منهم علي وسائل الامان وثانيا اللي بيركب ويركب مراته وعياله ؟؟ الصيني معمول يشيل واحد مش اربعه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Jack Box مشاهدة المشاركة

متشكرين لزوق سيادتك في الرد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Jack Box مشاهدة المشاركة

ودي اهانه ليا شخصيا لاني صاحب الموضوع وارجو من الاعضاء المحترمين عدم الرد في هذا الموضوع مره اخري لو سمحت
وانا احتراما لحاجات كتير اوي كان ممكن ارد عليك كويس

شوف يا استاذ كاكا، العبد لله أنا رديت عليك بكل أدب وحاولت أهديك
زميلنا نوح كلمك وقالك إن هو نفسه راكب صيني ومش حاسس إن فيه حد -لا سمح الله- أهانه أو مسّه بكلمة
والأستاذ هشام صاحب الموضوع الأصلي كان مضايق من طريقتك لكن برضه ملك زمام نفسه ومغلطش في حقك

وأنت مازلت مش متقبل أي كلام من أي حد
أنت حر

قديم 28-11-2010, 11:21 PM
الصورة الرمزية كاكا
كاكا كاكا غير متواجد حالياً

كاكا will become famous soon enoughكاكا will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis مشاهدة المشاركة

يا استازي انا راكب موتسكل صيني ومفيش حد اهاني او شتمني . كل التعليقات وانا منهم علي وسائل الامان وثانيا اللي بيركب ويركب مراته وعياله ؟؟ الصيني معمول يشيل واحد مش اربعه
طيب اتفضلوا اقتباس من مما كتبه الناس هنا به اخطاء و اسائة واضحة
يمكن انا بتوهم حاجات مش موجودة

ادى كلام الاخ Jack Box

علي فكره والله عندك حق المنظر ده بيستفزني جداااااااااااااااااااا وتلاقي الراجل محمل 3 عياله ومراته واحد علي التانك واتنين ورا وماشي بيهم ده ايه الغباء ده ناس معندهاش فكر والله ويرجعوا يعيطوا بعد كده

زى ما انتم شايفين اتهام صريح و واضح لاصحاب الصينى بالغباء نتيجه جهل الاخ Jack Box بالسبب الحقيقى اللى يخلى مواطن شريف يضطر يشيل مراته و عياله على الموتوسيكل الصينى علشان يجنبهم بلاوى المواصلات و كأن هذا المواطن المسكين بيدلع و بيتغابى متعمد و هذا غير صحيح طبعا.
ـــــــــــــــــــــ
و ادى كلام الاخ hazem_khidr

الموتوسيكل الصيني فعلا بيقف في اي لجنه لان معظم اللي راكبينه شباب بايظ و بلطجي

و اضح انه داخل علشان يشتم و بس و يتهم اللى عندهم موتوسيكل صينى بأن معظمهم شباب بايظ و بلطجي و دة افتراء و لا يصح .
ـــــــــــــــــــــ
و ادى كلام الاخ nktis

المفروض اصحاب الموتسكلات ديت ميرخصوش من اساسه لان الموتسكلات ديت متنفعش تسافر مسافات طويله . من الاخر الصيني معمول للمشاوير الصغيره يعني اقل من 10 كيلو

طبعا الكلام دة خطأ جدا و انا ليا اصدقاء كثير بيقطعوا اكثر من 120 كيلو به يوميا و المشكلة اساسا فى اختيارك لأن فى ماركات صينى افضل من اللى عندك لذلك من الخطأ التعميم و جعل كل المكن الصينى مثل اللى عندك بها مشاكل و لا تستطيع قطع 10 كيلو .

واخيرا اقول لكم اتقوا الله و اذا كان لا يعجبكم الصينى فأتركوه و ناسوا فى حالهم بدون تجريج او اسائة لهم سواء بالقول او بالمعلومات الغلط اللى بتروجوا لها عن الصينى .

المشكلة انكم بتتحدثوا و كأننا فى بلد مثل البلاد المحترمة و اذا كانت السيارات مضروبة فى مصر و معظمها بيخالف و الطرق زبالة عايزن الناس ترمى الصينى و تجيب ريس يابانى مثلا و لا اية انا مش فاهم و طرق مصر تعبانة و سواقين السيارات فى مصر لا بيراعوا يابانى و لا صينى

و اللى هيرمى الصينى و يدور على ريس يابانى هيجرى بيه فين اصلا فى ظل الزحام و الفوضى المرورية يا جماعة فكروا بتأنى شوية احنا ما ينفعش معنا غير الصينى و الناس اللى بتتنطط عليه دلوقتى كمان كام سنة بعد الطرق تتقفل خالص من كتر السيارات هتتضطروا غصب عنكم تركبوا موتوسيكلات صينى و عجل صينى علشان تروحوا مصالحكم

و ساعتها التجار هيستغلوا الظروف و يغلوا سعره و مش هنلاقية الا فى السوق السوداء الحق اشترى موتوسيكل صينى قبل ما يغلى و بكرة تشوفوا لان مافيش حل الى الان اتخذته الدولة لعلاج تكاثر السيارات و الزحام و الان اصبح مشوار واحد بالسيارة يعادل اربع مشواير بالموتوسيكل فى ظل الزحمة الحالية.

التعديل الأخير تم بواسطة كاكا ; 28-11-2010 الساعة 11:49 PM
قديم 28-11-2010, 11:59 PM
sky.line_2010 sky.line_2010 غير متواجد حالياً

sky.line_2010 is on a distinguished road

موتوسيكل صينى ولا يابانى ولا فسبا مش مهم ------- المهم وسائل الامان
http://
قديم 29-11-2010, 12:37 AM
دكتور رعد دكتور رعد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبدالرحمن
التخصص العملى: طالب جامعى بس كبير حبتين
هواياتي: ركوب البايك , القراءه .

دكتور رعد is just really niceدكتور رعد is just really niceدكتور رعد is just really niceدكتور رعد is just really niceدكتور رعد is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كاكا مشاهدة المشاركة

صحيح اللى ميعرفش يقول عدس

واحد يفتى و يقول الموتوسيكل الصينى ما يقدرش يسافر

اولا: الأختلاف فى الراى لايفسد للود قضيه

و واحد اخر عنده داء العظمة داخل يشتم فى اصحاب الموتوسيكل الصينى و يتهمهم بأنهم شباب بايظ و بلطجي.

ثانيا: هو محصلش كده زى ما انت بتقول والمفروض لو فى سوء تفاهم تقول المشكله بالنسبه فين بالظبط واحنا نوضحلك.

و واحد بيتهم من يحمل اسرته على الموتوسيكل بالغباء .

ثالثا : هو مكنش قصده وانت لو تابعت كنت هتعرف!!!!!

للاسف كل كلامكم خطأ و غير صحيح و ينم عن استعلاء واضح و بغيض على الطبقة الفقيرة التى تقتنى الموتوسيكلات الصينى .

رابعا : احنا ممكن نحترم البساطه فى التعبير ولكن ليس ).......(

و هل لان بعض الشباب الفقير اقتنى الموتوسيكل الصينى غصب عنه يصبح بايظ و بلطجي ؟؟

خامسا : نحن نتكلم عن السلبيات ونحاول وضع الحلول من وجهة نظرنا ."ونحن كبشر معرضون للصواب والخطأ ولا يوجد احد معصوم "

لقد رأيت بنفسى شباب معهم ريس اقل ماركة فيهم تساوى 90الف جنية و شغالين ترمادول و حقن . فهل هذا يعنى ان كل من يركب ريس بايظ ؟؟؟

سادسا : ارجو منك متابعة المواضيع جيدا حتى تفهم وجهة النظر

يا ناس اتقوا الله
سابعا" اللهم اهدنا الى محاسن الأخلاق فأنه لا يهدى لأحسنها الا انت "

اما الناس اللى بتقول ان الصينى لا يقدر على السفر فهذا الكلام عبارة عن فوبيا من الصينى ليس اكثر
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

لان الموتوسيكلات الصينى تستطيع السفر جيدا و توفر كثيرا

احنا للاسف مازلنا عايشيين فى الاوهام انا شوفت بنفسى فى الدنمارك الموتوسيكلات الصينى منتشرة و اصبح لها نوادى دراجين فى اوربا و لهم موقع على النت
و الموتوسيكلات الصينى موجودة فى انجلترا اللى هى من اصعب الدول فى ترخيص اى مركبة و موجود فى غيرها اى اننا بنتكلم و نشكك فى شىء اصبح منتشر فى العالم و ليس فى مصر و اصبح معترف به بل ان منه انواع جيدة جدا تسير فى مصر و فى اوربا ايضا .

ثامنا : لو عند جديد اعرضه او لو فى حاجه مش عرفنها اعرضها فى موضوع .

اما بالنسبة لموضوع من يحمل اسرته على الموتوسيكل فهو ليس ناتج عن غباء بل ناتج عن فقر و ضيق حال اضطره غصب عنه ان يفعل ذلك حتى يتجنب بهدلة المواصلات و التصاق الناس بزوجته .

تاسعا : من كل شخص ان يعبر عن رأيه ببساطه وفى حدود ومن حقه ان يعترض على السلبيات الموجوده فى المجتمع .

يا جماعة لا تنسوا ان الظروف الاقتصادية لمعظم الناس فى مصر سيئة جدا و الموتوسيكل الصينى يعتبر بالنسبة لهم نعمة من الله ترحمهم من عذاب المواصلات و البهدلة

عاشرا : وكلنا نتعرض لهذه الظروف لذلك نلتمس العذر لأنفسنا .

و كما يركبه الطالح يركبه ايضا الصالح و من هو احسن منا اخلاقا و هذا الامر ينطبق على من يركبون السيارات
فستجد ممن يركب افخم السيارات حشاش و اخلاقه زفت و ستجد ممن يركب سيارة اقل منه افضل اخلاقا

الحادى عشر : ومحدش اتكلم فى هذه النقطه اصلا فلماذا تذكرها!!!!!!

و لا نتغابى معهم . ّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!
.
هدانا الله وأياك الى ما فيه الخير

لحظة يصاحبى ان تغفلا الف ميل زاد بعد المنزلى

قديم 29-11-2010, 03:55 AM
الصورة الرمزية Jack Box
Jack Box Jack Box غير متواجد حالياً

Jack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant futureJack Box has a brilliant future

للمره التانيه شكرا لهجوم حضرتك في الكلام وشكرا لاتهامك ليا الصريح بجهلي الاشياء
انا مغلطتش في سيادتك وحضرتك تطاولت عليا مرتين ياريت تخلي بالك من كلامك

التعديل الأخير تم بواسطة Jack Box ; 29-11-2010 الساعة 04:12 AM