العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 07-09-2009, 03:11 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: العربية ديه اكيد بتطير رينو لوجان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

أنا قريت عنوان الموضوع شدني قووي

الصراحة كنت بفكر نعمل موضوع تقرير و نقد لاعلانات السيارات في مصر خلال شهر رمضان

كان هيبقي موضوع جامد بس معندييش الفيديوهات

بس لقيت المضمون مفهوش جديد

شتيمة جديدة في السيارات الفرنسية

المهم يعني هوا ليه اعلانات العربيات في مصر مبتدييش نبذه عن امكانيات العربية و شكلها و مواصفاتها

ليه كلها من عينة أي أفيو أي أفيو ،، و لا أنا اللي هاخد الأوبترا يا مني

فيه اعلانات بتتعمل بتصوير و زوايا و لقطات تخلي ك تحب العربية أساسا حتي لو هيا عربية عادية

ليه كده بس يا حج انور شتيمة ايه بس انا اسئلتى واضحة جدا ومبنية على شواهد حقيقية وفى نفس الوقت باتمنى فعلاً ان اللوجان تكون حل اقتصادى ينافس الفيرنا واللانوس على الاقل باهتمامهم بوسائل الامان المنعدمة فى السيارات الكورية لكن ده ميكونش على حساب العامل الاقتصادى الاهم بالنسبة للمستهلك المصرى

وبالتأكيد المحتوى الاعلانى منتقد ضمنياً ومستنكر بشده لانه قد ايه تافه وضعيف فى الفكرة والاخراج الفنى حتى المؤثرات الرسومية ضعيفة جداً بس حتى ولو كانت حلوه صدقنى مكانتش هتفرق كتير البراند نفسة محتاج اعادة تقديم وتسعير

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 07-09-2009, 05:36 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

موضوع رائع بيفكرنا دايما بتفكيرك و ووجهه نظرك يا ابو نورا شكرا ليك
الفرنساوي فعلا مالوش تمن في مصر و في دول الخليج كمان و لا اعتقد ان كل الناس دي مش بتفهم!!!!

1- اننا شعب نصنف من الشعوب التى تتبع قاعدة القطيع (حسب بعض الابحاث ) يعنى لان الكوري هو الموجود بكثر فخليك ماشى فنفس الاتجاه اللي الناس ماشية فيه -زى الموبايل النوكيا -
استاذ ايمن منصور كلامك دا بيشبه المصريين علي انهم مواشي !!!
بس لو حضرتك جيت تفكر حتلاقي المصريين بيجيبوا الحاجه اللي بتريحهم و توفر ليهم
الكورولا معشوقه الجماهير في مصر و اللي ليها اسم زي الدهب لما نزلت في 93 الكل اشتراها لكن لما نزلت العيون في 98 محدش حبها لانها وحشه و لما نزلت في 2008 و ظهرت مشكله الفتيس برضه مافيش حد اشتراها
لو كانوا المصريين عاملين زي القطيع بناء علي كلام حضرتك كان زمان كلهم اشتروا العربيه نظرا للاسم.
لكن المستهلك المصري الي حد ما واعي و عارف هو بيحط فلوسه فين لان شراء عربيه مش حاجه بتحصل كل يوم او كل سنه او كل 5 سنين حتي .بل هيا سلعه معمره بالنسبه للمصريين.
زي الموبايل النوكيا تقدر تقولي ليه الناس كلها بتستعمله او بتفضله؟
لان السوفت وير بتاعه سهل في التعامل و جهاز معمر .ودا ان دل علي شئ بيدل علي ذكاء الشركه المصنعه للمنتج

2-لما بينزل موديل جديد في الكوري بكون اغلي بشكل مبالغ فيه وده بيحفظ قيمة الموديل القديم بشكل كبير
مافيش موديل كوري جديد بيبقي اغلي بشكل مبالغ فيه او حاجه عن الموديل القديم الزياده كلها بتبقي في حدود 5000 الاف جنيه في تمن السياره اللي بيبقي في حدود 100 الف يعني 5% من تمن العربيه مش اكتر
و برضه اي شركه فرنساوي لما بتنزل موديل جديد بترفع سعره عن الموديل القديم بمراحل (يا تري ال 206 كانت بكام زيرو و لما ال 207 نزلت نزلت بكام؟؟؟!!!)

3-في الكوري بينزل بديل للموديل اقل منه في حاجات كتير واغلي في السعر -الفيرنا بديل الاكسنت وينتظر السوق يستوعب ده - وبعدين ينزل تعديل الموديل -النيو اكسنت - بسعر اعلي بكتير فيكون منطقى انك تدفع الفرق لانك بتقيس على اللي موجود في السوق بالفعل
لو حضرتك بصيت لاي فئه حتلاقي الاسعار بتزيد بمرور الايام و مثال بسيط
العربيتين اللي كانوا ثابتين نفسهم في السوق من السبعينات و اوائل التمانينات كانت البيجو 504 و الفيات 132 ال 2000 و الاتنيبن كانوا بحدود ال 10 الاف جنيه
و في اواسط التسعينات بقي البديل البيجو ال 405 و الاوبل فيكترا و كانوا بحدود ال 100 الف جنيه
عربيتين و برضه من نفس الفئه بتاع ال 504 و ال 132 لكن التمن زاد عشره اضعاف
تعالي بص انهارده للعربيتين اللي الكل بيتمناهم هما الجيتا و الاوكتافيا و دول في حدود ال 200 الف
يعني زياده الضعف في عشر سنوات برضه !!!!
اللي اقصده ان اي عربيه جديده تمنها بيزيد عن الموديل السلف لها
و لو بصيت للفرق بين الفيرنا و النيو اكسنت حتلاقي الفرق بينهم مش كبير لو استوردت السارتين من الخارج او جمعت السياراتين في مصر..

4-في وقت من الاوقات كان الكوري ارخص بكتير وده الشيئ اللى سبب انتشارة لكن حاليا بعد ما جربوا اللعبة دي اكتر من مرة اصبح السعر متقارب واعتقد بعد فترة هيفقد الكوري الميزة دي لانه مش هيقدر يكرر اللعبة نفسة تاني وممكن يسيب الساحة للصيني
معاك في النقطه دي الي حد ما
لكن لو بصيت ان الاكسيل علي سبيل المثال كانت بتباع كامله في اواسط التسعينات بدايه ظهور الكوري في مصر بمبلغ 52 الف جنيه(فاكر الرقم دا كويس) يبقي مكنتش رخيصه اطلاقا
خصوصا ان قيمه الجنيه سنه 95 كانت اعلي بكتير من قيمه الجنيه انهارده

حـازم خـضـر

قديم 08-09-2009, 12:13 AM
الصورة الرمزية chato_eg
chato_eg chato_eg غير متواجد حالياً
من انا؟: هانى محمد
التخصص العملى: مصمم أزياء

chato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond reputechato_eg has a reputation beyond repute

يا حضرات
فى مذهبين فى الحياة
الأول...يا تصنع علشان تبيع بأكبر قدر ممكن و تخلى هامش الربح ضئيل و هو ما يعوضه كثافة البيع
الثانى...تعبر عن فكرك فى منتج..و تطرحه للبيع....و أكيد هتلاقى زبونك...أى نعم بصعوبة...و احتمال كبير للفشل..لكن لذة النجاح بهذه الطريقة لا يضاهيها أى مال ممكن جمعه من الطريقة الأخرى...لإنها تحمل إسمك و فكرك...
مش فى حديث نبوى معناه أن المرأة تنكح لعدة أسباب ( جمالها و حسبها و مالها ) فاظفر بذات الدين....
برضه العربيات بتتشرى لجمالها الخارجى أو لسعر إعادة بيعها أو لصيتها و شهرتها أو ما تمثله من Statement يعنى على سبيل المثال مكانة اجتماعية أو ثقافية ..و ممكن برضه تتشرى لأسباب تتعلق بتوائم فكر المصنع مع شريحة من أذواق بعض المستهلكين
مش الطبيعى إن العربيات الفرنساوى تكون شائعة...هى بتقدم ميزات خارج حدود ما تقدمه السيارات الأخرى... مهما فعلت الشركات الأخرى لن تستطيع مجاراة التميز الذى تقدمه رينو و سيتروين على وجه التحديد

بمعايير المكسب المالى و الخسارة فى سعر إعادة البيع لا ينكر أحدا فشل السيارات الفرنسية فى هذا المضمار...و الكلام ده مش بس فى مصر..ده حتى داخل أوروبا....
لكن أنا لو كتبت مواضيع أشرح و أوضح فيها سر حب مالكى السيارات الفرنسية لسياراتهم و ما تقدمه تلك السيارات...لن تكفى صفحات المنتدى و فى المقابل لن يقتنع الغير مقتعين بفلسفة الفرنسيين بتلك المزاعم التى تتحدث عن مقاييس الجمال و الاهتمام بأدق التفاصيل و ذكاء التصميم و عوامل الراحة و الأمان و ما إلى ذلك.....

لابد أن ننظر للسيارات الفرنسية على أنها الخيار الغير شائع و الذى يتناسب مع أصحاب الأفكار و الأذواق الغير شائعة ( لا أقصد أفضل...بل مختلف )...و هى من خضائص البشر أن يكونوا مختلفين و هذا الاهتلاف هو ما جعل للحياة نكهة...تصوروا لو كل البشر كانوا على هيئة و احدة و لهم نفس الطعام....
لن يكن هناك مطعما صينيا و لا آخر مكسيكيا....كله كان هيبقى فول و بس :-).......

أتمنى إنى أكون وصلت وجهة نظرى

Megane...Every Trip is a Journey

قديم 08-09-2009, 01:56 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

موضوع جميل بس عايز الاول اركز على جزئيه بسيطه اوي لكن مهمه

بعض الناس اللي بيشترو عربيه زيرو فكرهم و مفهومهم مختلف عن اللي بيشترو مستعمل .. حتى لو كان كسر زيرو او استعمال سنتين
ممكن دول يبصو للشكل او التميز او الجديد او التجهيزات العاليه و النادره ..
او لمجرد ان العربيه عجبتهم ..
وغالبا العربيات المميزه بتكون اكتر عربيات سعرها بيقل

اما الغالبيه اللي بيشتري زيرو او مستعمل ( وخصوصا المستعمل ) غالبا بيفكرو في سعر قطع الغيار و الانتشار و سهوله الصيانه
وبالتالي بيدورو غالبا على عربيه منتشره او على الاقل حاجتها موجوده
وبالتالي فالعربيات المنتشره اللي نسبه مبيعاتها بالسوق عاليه و متوافره قطع غيارها و سهله صيانتها ..... الخ .. هي اللي بتبقى ماسكه سعرها نسبيا عن بقيه العربيات
وكل ما التكنولوجيا و التقنيه اللي في العربيه تبقى عاليه كل ما سعرها يقل اكتر !!! وابسط مثال البي ام دبليو
سعرها بينزل جامد مع اننا في مصر بنبص لها على انها ايقونه او اعجاز بشري جنب المرسيدس
لكن المرسيدس بتمسك سعرها عن البي ام دبليو برغم انها برضو متقدمه تقنيا لكن مفيهاش تعقيد تقنيه البي ام

الموضوع مش فرنسي و لا الماني و لا كوري و لا هندي حتى
لأن حنلاقي عربيات من كل الجنسيات
بي ام دبليو - رينو - الفا روميو - فيات ارجنتا ( كانت نازله بتمن المرسيدس 200 ) - فولفو -
في حين نلاقي عربيه بقالها اكتر من 12 سنه مطلوبه و بياعه ... زي الانوس
وتلاقي عربيه 128 موجوده من 40 سنه ولسه الناس بتشتريها !! وليها تمن

** ببساطه ... عرض و طلب
والعربيه بالنسبه لمعظمنا استثمار .. بيشتريها النهارده و هو بيفكر حيبيعها بكام كمان 5 سنين او حتى 10 !!!
قليل اوي ( بعض الناس ) اللي بيشترو عربيه ومش فارق معاهم سعر اعاده البيع ... خصوصا المستعمل
اغلب الناس بتشتري العربيات السيدان وتسيب الهاتشباك حتى لو مش محتاج الشنطه لسببين
1- يمكن يحتاج الشنطه في يوم من الايام ( طالما فرق السعر مش كبير )
2 - علشان السيدان مطلوبه اكتر و بيعها اسهل ( الهاتشباك دي عربيه شباب تبقى متهانه و حالتها مش مضمونه !! )

كل عربيه بتاخد فرصتها .. و اللي بتثبت نفسها بيستمر عليها الطلب وتمسك سعرها ...اما العربيه اللي مبتقدرش تثبت نفسها في السوق ....ينزل سعرها لأن الطلب بيقل عليها

الماتريكس كان سعرها في الاول منافس جدا .. وحققت انشار كبير جدا .. لما سعرها زاد و دخل في شريحه فيها عربيات منافسه .. مبيعاتها قلت جدا .. و تداركو الموضوع متأخر
فسعر العربيه في الشريحه التنافسيه مهم جدا
وده كان سبب انتشار الماتريكس و البوما والالنترا و السيراتو حاليا
وكانت الناس تسيب النيو اكسنت و تجيب الياريس برغم تجهيزات الاكسنت لكنهم كانو بنفس السعر .. طبيعي ان الناس تفضل علامه تويوتا
لما الياريس سعرها زاد و الاكسنت سعرها قل ... انتشرت

** اهم نقطه .... السمعه
كل شركه بتبني سمعه ليها على مدار السنين ... وبناء على السمعه دي الناس بتشتري منها
مش شرط السمعه يعني شركه وحشه او عربياتها تعبانه.. لكن سمعه في سهوله البيع و الشرا .. يقولك عربيه بياعه و عربيه تقيله

انا ممكن بكره الصبح انزل ابدل عربيتي بحته الفاروميو ملهاش حل وحبقى مبسوط جدا جدا .. بس اسبوع ... شهر ... سنه .... وحلاقي نفسي بشيل اوبح .. و الاسباب معروفه

** نظريه القطيع
احنا فعلا عندنا في مصر نظريه القطيع ... لكنه قطيع بري ... بيدور دايما على مصلحته ... مش بيمشي كده وخلاص ... لأ ... له حساباته اللي بتحركه ..

اما اللي بيشرد عن القطيع ...
فذنبه على جنبه ptmnlo123per1116

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &

التعديل الأخير تم بواسطة sam ram ; 08-09-2009 الساعة 02:03 AM
قديم 08-09-2009, 02:10 AM
الصورة الرمزية mahmoudnada80
mahmoudnada80 mahmoudnada80 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا سيارات

mahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond repute

احب اشكر ابو نورا علي الموضوع الجميل دهptmnlo123per171
بس انا من عشاق الفرنساوي
واكتر حاجه بكرها هي الكوري
ولو هنتكلم اقتصاديا سعر العربيه بيبقي صفر بعد عشر سنوات يعني العربيه سعرها بيقل حوالي 10 % كل سنه
وكلنا عارفيين ان العربيه الوحيده الي كسرت القاعده عندنا هي البيجو ال504
ولو هنقارن بين الفرنساوي والكوري يبقي انا عايز اسفتاء واحصائيات ptmnlo123per111
لو هنجيب حكام نركبهم العربيات يبقي الكوري محدش هيركبوا ptmnlo123per169
ونجيب حكام ليه ؟؟؟؟؟
انا اقول وانتوا تحكموا
حد يركب السي 5 ولا ال308 وهو يقول معني الجمال مش الالنترا
اركب ال206 او السي فور وانت تعرف معني الشباب والحيويه مش الفيرنا والاكسيل والسويفت
اركب ال605 وانت تعرف معني الثبات علي 200 كلم مش السوناتا
من الاخر الفرنساوي ليه ناسوا
لان الجمال له معني خاص
ولو العربيه ليها سمعه وحشه في بعض الدول ده بسبب التوكيلات الي ليها شروط انا معرفهاش
والمثال عندنا من بعد ما نزلت ال504 وال505 والله يرحموا وجيه اباظه توفي
الواحد بينزله اقل فئه من العربيات الفرنسيه الجميله
يعني ال206 بره مستحيل اقارنها بجولييت ولا حتي افيو !!!!!!
انا مجنون بالبيجو وانا مش بقول ان الفرنساوي ملوش عيوب
لا العيوب كتيير واكثرها التسويق السيئ والصيانه الغاليه نسبيا
بس مينفعش اقارن عربيه 407 باي عربيه كوري
انا عندي 3 عربيات بيجو بس تخيلوا انا عمري ما دخلت توكيل بيجو في اي مكان في الجمهوريه ptmnlo123per160
ممكن اكون مجنون بس مستحيل ادفع اضعاف الحاجه الي موجود بره التوكيل وبرده اصليه وده سبب من الاسباب الي بتخلي العربيه سعرها ينزل
ومع الاسف ده رأي ptmnlo123per172

الكلمات الدليلية
رينو لوجان