العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 25-02-2012, 04:36 PM
احمد القطاوي احمد القطاوي غير متواجد حالياً

احمد القطاوي will become famous soon enough
افتراضي احترس من تركيب دينامو الشاهين للفيات 128

لما اشتريت العربية من سنة كانت البطارية بتاعتها جديدة يدوب تمت سنة وباظت
ركبت بطاريه السنة اللي فاتت
بس وانا بركب سير الدينامو قالي الميكانيكى ان الدينامو ده مش بتاع 128
وده بيدي امبير اعلي لان بطارية الشاهين 70 امبير
وده ممكن يبوظ البطارية
الصراحة طنشت

دلوقتي البطارية باظت تاني وغيرتها ببطارية 55 امبير/ساعة
ب230 جنية واخد القديمة ب 50 جنيه بطارية نسر

دلوقتي هل المفروض اغير الدينامو بدينامو 128 ولا ايه
قديم 26-02-2012, 12:45 AM
yasser.omar yasser.omar غير متواجد حالياً

yasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of light
افتراضي رد: احترس من تركيب دينامو الشاهين للفيات 128

السلام عليكم
شوف حضرتك انا عاوز اعرفك الاول يعنى ايه امبير
الامبير هو وحدة قياس التيار الكهربائي وفى حالة الشحن يكون الامبير الداخل الى البطارية اعلى من الخارج ولكن بمقدار معين
والامبير يزيد من القوة الدافعة الكهربائية وذلك لوجود علاقة طردية بينهما بمعنى كل ما يزيد الامبير تزيد القوة الدافعة علشان كدة ممكن تلاقى بطارية 70 امبير فى التدوير افضل من ال 55 وايضا تكون معاك اطول لو العربية مادرتش على طول وهنا بقى موضوع حضرتك ...... الدينامو الى عند حضرتك هيخلى البطارية تشحن فى وقت اقل بكتير من دينامو ال 128 لكن المشكلة هى انه... يجب أن تجري التفاعلات الكيميائية داخل البطارية بسرعة معقولة سواء كان ذلك في الشحن أو في التفريغ . و بالتالي يجب أن يراعى تيار الشحن ضمن حدود معينة و لكن عملية الشحن السريع قد تؤدي إلى تخريب جزئي في بنية أقطاب والواح البطارية .. وهكذا تتناقص جودة البطارية تدريجياً مرة بعد مرة و تصبح البطارية غير صالحة للاستخدام .وده نتيجته بتظهر على الامد الطويل يعنى مش هتظهر فى يوم وليلة لكن الاكيد انه هتقصر العمر الافتراضى للبطارية بطريقة ملحوظة جدا
ارجو اكون لنى لفلدتك
قديم 27-02-2012, 10:55 AM
الصورة الرمزية msm_classic
msm_classic msm_classic غير متواجد حالياً
من انا؟: مجنون عربيات
التخصص العملى: System Administrator
هواياتي: السيارات والميكانيكا

msm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nicemsm_classic is just really nice
Talking رد: احترس من تركيب دينامو الشاهين للفيات 128

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser.omar مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
شوف حضرتك انا عاوز اعرفك الاول يعنى ايه امبير
الامبير هو وحدة قياس التيار الكهربائي وفى حالة الشحن يكون الامبير الداخل الى البطارية اعلى من الخارج ولكن بمقدار معين
والامبير يزيد من القوة الدافعة الكهربائية وذلك لوجود علاقة طردية بينهما بمعنى كل ما يزيد الامبير تزيد القوة الدافعة علشان كدة ممكن تلاقى بطارية 70 امبير فى التدوير افضل من ال 55 وايضا تكون معاك اطول لو العربية مادرتش على طول وهنا بقى موضوع حضرتك ...... الدينامو الى عند حضرتك هيخلى البطارية تشحن فى وقت اقل بكتير من دينامو ال 128 لكن المشكلة هى انه... يجب أن تجري التفاعلات الكيميائية داخل البطارية بسرعة معقولة سواء كان ذلك في الشحن أو في التفريغ . و بالتالي يجب أن يراعى تيار الشحن ضمن حدود معينة و لكن عملية الشحن السريع قد تؤدي إلى تخريب جزئي في بنية أقطاب والواح البطارية .. وهكذا تتناقص جودة البطارية تدريجياً مرة بعد مرة و تصبح البطارية غير صالحة للاستخدام .وده نتيجته بتظهر على الامد الطويل يعنى مش هتظهر فى يوم وليلة لكن الاكيد انه هتقصر العمر الافتراضى للبطارية بطريقة ملحوظة جدا
ارجو اكون لنى لفلدتك
الكلام دة كبير ... كبير اوي يصعب على امثالي فهمه
ياباشا كلمني بالهجايص كلمني بلغه الشعب انا عاوز الزبده.. البهاريز يعني

كلام حضرتك مظبوط 100 / 100 شكرا لحضرتك على الافادة الوافيه وجزاك الله خير

معناه بالهجايص دينامو الشاهين أشطه جدا لـ 128 واحسن من الدينامو العادي بتاعها 100 مرة واحسن بطاريه معاه هي بطاريه 70 ولكنه مع بطاريه 55 شغال برضة بس بيتلفها على المدى البعيد , ياعني لمى تيجي تغير البطاريه المرة الجايه جبها 70 ان شاء الله .
قديم 27-02-2012, 01:46 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msm_classic مشاهدة المشاركة

معناه بالهجايص دينامو الشاهين أشطه جدا لـ 128 واحسن من الدينامو العادي بتاعها 100 مرة واحسن بطاريه معاه هي بطاريه 70 ولكنه مع بطاريه 55 شغال برضة بس بيتلفها على المدى البعيد , ياعني لمى تيجي تغير البطاريه المرة الجايه جبها 70 ان شاء الله .
السلام عليكم
أهم حاجة تراجع على شحن الدينامو لأنه حتى لو بطارية 200 أمبير والدينامو بيشحن زيادة هيخربها برضو
والشاهين بتاعت صاحبى كان مركب عليها بطارية 55 ومظبوطة زى الفل
واضح كده ان الكهربائى عاوز يعمل شغل وأن دينامو الشهين اللى انتى مركبه مش مظبوط ياريت يا باشا تراجع على شحن الدينامو فى السريع والبطىء وترد علينا
أتمنى انى اكون أفدتك ومعلش أنى طولت عليك
تقبل مرورى
قديم 27-02-2012, 07:52 PM
yasser.omar yasser.omar غير متواجد حالياً

yasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msm_classic مشاهدة المشاركة

يا باشا انت كده جيت فى الجون
بس اللى انا كنت قصدته انك لما تكون عارف مبدأ العمل لشئ تكون مستوعبه اكتر وفاهم بالبلدى كده هو رايح فين وجاى منين