العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو داستر Duster

رينو داستر Duster 2009; A multi terrain vehicle available in 2 and 4 wheel drive versions built by Dacia The Dacia Duster is the first crossover SUV developed by the Romanian automaker Automobile Dacia. Officially revealed on 8 December 2009, it became available in Europe from 18 March 2010

قديم 29-07-2012, 01:53 PM
tamerfathy82 tamerfathy82 غير متواجد حالياً

tamerfathy82 has a spectacular aura abouttamerfathy82 has a spectacular aura about
افتراضي رد: أنا فعلا محتاج مساعدتكم

مش عارف ليه يا جماعة الكلام عن الداستر عايم كده لا يفهمك ان العربية جامدة وكويسة ولا هى اى كلام وخلاص انا بقالى فترة عايز اجيب العربية دى بس كل شوية ادخل على المنتدى اقرا كلام اخرج بعدها اقول هاروح احجزها وفى كلام تانى بعد ما اقراه يخليى اقول لا شوف عربية تانية احسن والله يا جماعة انا ما عارف اعمل ايه عايز اجيب العربية دى ومش عارف اخد القرار اللى معايا 125000 ومش عارف اجيب ايه
قديم 29-07-2012, 03:34 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة stonecoldmido5 مشاهدة المشاركة

معلهش حضرتك الموقع مش عايز يفتح , و المعلومات اللي حضرتك طلبتها :

hp105 - 16v - 1.6 - K4M 606
Number of cylinders/valves 4 in line / 16
km 0 - 100 in 13 seconds
Maximum speed 158 km/h
Engine code A8
Peak power kW CEE (hp DIN) 75 (102) Peak power rating (rpm) 5,750
Peak torque Nm CEE (Nm): 145
Peak torque rating rpm : 3.750

وعلي فكرة موتور الدفع الرباعي k4m 606 ، اما الثنائي k4m 690 مع ان العزم واحد في الاتنين و تجميع الدفع الثنائي من صفر ل 100 كم في 11 ثانية في زمن اقل من الرباعي , و اعتقد ان سير الكاتينة كاوتش مش جنزير .
و اي سؤال يشرفني الرد علي سيادتك .
شكراً لحضرتك , بس أنا مستغرب أزاى يبقى سير كاتينة الداستر كاوتش , المفروض أنها عربية تتسم بخاصية الدفع الرباعى يعنى المفروض يبقى جنزير ومايبقاش فى أحتمالية فى المستقبل أنه ينقطع والحاجات دي ,ثانيا أزاى بردوا ومش مقتنع بيها دي , أزاى يحطوا موتور اللوجان العصفورة دي على جسم الداستر الضخمة ؟!!!!!!
أنا أعتقد أنهم حطين موتور اللوجان الأتوماتيك على الداستر وليس المانيوال .
طب معلش أنا كنت عاوز حضرتك تتعب معايا شوية وتدينى رقم الموتور التشغيلى بتاع اللوجان مانيوال وكمان السانديرو أستيب واى, وياسلأم لو قوة الأحصنة كمان أكون شاكر جداً لك

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله

قديم 29-07-2012, 05:04 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

شكراً لحضرتك , بس أنا مستغرب أزاى يبقى سير كاتينة الداستر كاوتش , المفروض أنها عربية تتسم بخاصية الدفع الرباعى يعنى المفروض يبقى جنزير ومايبقاش فى أحتمالية فى المستقبل أنه ينقطع والحاجات دي ,ثانيا أزاى بردوا ومش مقتنع بيها دي , أزاى يحطوا موتور اللوجان العصفورة دي على جسم الداستر الضخمة ؟!!!!!!
سير الكاتينة الكاوتش أفضل من الجنزير لأنه يعطى اداء افضل و كفاءة أعلى و ضوضاء اقل لكن عمر الجنزير أطول قليلا, و ليس لذلك علاقة بحجم السيارة.
و السير الكاوتش ليس من المفترض ان ينقطع, مادامت تواظب على تغييره فى المواعيد المحددة (40 الى 60 الف كم عادة). مادام سير الكاتينة أصلى و يتم تغييره فى المواعيد المحددة من رابع المستحيلات أن ينقطع.
الداستر سيارة 4*4 صغيرة, و محرك ال1600 كافى الى حد ما لكنه لن يقدم لك اداء فوق العادة.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 29-07-2012, 07:51 PM
الصورة الرمزية Tota El Masry
Tota El Masry Tota El Masry غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندسة
التخصص العملى: هندسة المنسوجات

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

سير الكاتينة الكاوتش أفضل من الجنزير لأنه يعطى اداء افضل و كفاءة أعلى و ضوضاء اقل لكن عمر الجنزير أطول قليلا, و ليس لذلك علاقة بحجم السيارة.
و السير الكاوتش ليس من المفترض ان ينقطع, مادامت تواظب على تغييره فى المواعيد المحددة (40 الى 60 الف كم عادة). مادام سير الكاتينة أصلى و يتم تغييره فى المواعيد المحددة من رابع المستحيلات أن ينقطع.
الداستر سيارة 4*4 صغيرة, و محرك ال1600 كافى الى حد ما لكنه لن يقدم لك اداء فوق العادة.
أنا متفقة مع حضرتك إن سير الكاتينة الكاوتش أفضل صحيح لازم يتغير أسرع من الجنزير لكن فعلاً أداءه أفضل

ثانياً أنا شفت النيسان الكشكاي و الجوك
تحفة حقيقية و عالية جداً
إن كانت الداستر مش عجباك و لو إنها جميلة فعليك و على الجوك (واحد باب)
أو جراند فيتارا و مش مهم 4 X 4 المهم أداء السيارة و عفشتها
استخير ربنا
و تقبل تحياتي
بالتوفيق بأمر الله
قديم 29-07-2012, 07:52 PM
الصورة الرمزية Tota El Masry
Tota El Masry Tota El Masry غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندسة
التخصص العملى: هندسة المنسوجات

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ناوى اشترى رينو داستر ومقلق منها ومحتاج مساعدتكم

بس ما قلتلناش قالك في الطارق أبعد عن الرينو ليه ؟؟؟
قالك السبب و لا لأن فيه تغييرات في عربيات كثير اليومين دول و تحت التجربة زي الستب واي و لوجان و سانديرو أوتو

تقبل تحياتي