العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 19-11-2010, 02:07 PM
hm414 hm414 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشروع طبيب

hm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to all
افتراضي رد: استفسار عن ماسورة غريبه في الماروتي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanay32 مشاهدة المشاركة

الماسورة دى كانت سبب نزول الزيت من الموتور لما اتقلبت العربية
ستحيل يا استاذ ايمن دي ملهاش دعوة بالزيت
ممكن حضرتك قصدك على ماسورة الفايض لكن دي معتقدش خالص

تحياتي
قديم 20-11-2010, 01:19 PM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light

الماسورة دى بدايتها عند الماتور معدن ثم تدخل فيها وصلة شبه المونيا زى بتاع المطبخ و بعدين وصلة كاوتش للدخول فى الكربراتير و هيه دى اللى اثنت عند اسلام لما عمل الحادثة فى السيراتو و لما العربية بتاعتى اتقلبت و اصبح الموتور فوق و الزيت نزل منها على العمه بتاعة الكربرتير و سرب منها و خرج من العربية
لانها متوصله بالموتور و الفتحة الوحيدة للموتور هيه دى لان غطاء الزيت مقفول و مقاس الزيت فى مكانة و محكم فكان هذا هو الطريق الوحيد لخروج الزيت

قديم 21-11-2010, 11:41 PM
love7amada love7amada غير متواجد حالياً

love7amada is on a distinguished road

بتجيبوا ف سيرتي من ورايا
ينفع كده
قفشتكم
بالنسبه للماسوره هيا لتسخين الهوا اللي داخل للمواتور و فايدتها ف الشتا عشان العربيه تكون مظبوطه و بتبان ف التدوير الصبح و وقت التسخين بس معرفش تأثيرها ف المشي ايه و انا ناوي هروح خلال الاسبوع ده لبتاع شكمانات يشفلي صرفه فيها و بالمره لو هيفك السدر اللي مغيره هرشه بلون العربيه عشان مش عاجبني المنظر كده
قديم 22-11-2010, 07:58 AM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة love7amada مشاهدة المشاركة

بتجيبوا ف سيرتي من ورايا
ينفع كده
قفشتكم
بالنسبه للماسوره هيا لتسخين الهوا اللي داخل للمواتور و فايدتها ف الشتا عشان العربيه تكون مظبوطه و بتبان ف التدوير الصبح و وقت التسخين بس معرفش تأثيرها ف المشي ايه و انا ناوي هروح خلال الاسبوع ده لبتاع شكمانات يشفلي صرفه فيها و بالمره لو هيفك السدر اللي مغيره هرشه بلون العربيه عشان مش عاجبني المنظر كده
معلش جيبنا فى سيرتك من وراك بس فى الخير
و اديك يا عم افتكرت الماسورة اهه بعد ما كنت ناسيها من يوم الحادثة و هتروح تعملها لما فكرناك بيها

قديم 22-11-2010, 07:14 PM
love7amada love7amada غير متواجد حالياً

love7amada is on a distinguished road

هههههههههههه
انا بهزر و مش ناسيها و لا حاجه
دكتور حازم كاتب عنها من بعد ما كنت عنده و عمالين نقارن هوا عنده ايه و انا عندي ايه
انا قررت اني هعملها مع صيانه ال 10000
هغير ويت و فلتر و اشيك ع طقم الكهرباء و السيور عشان العربيه بقالها 3 سنين ف الكاوتش مش بالاستخدام و هربط عفشه و ارصص و اشوف محتاجه اي حاجه تانيه و لا لا
و لو حد ف حاجه ف دماغه يساعدني بعد اذنكم و يفكرني