العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 09-07-2010, 12:52 PM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light
افتراضي رد: توكلت على الله و استقريت على الماروتى - ارجو دخول اصحاب الخبرة فى الماروتى

انا العربية الماروتى معايا زى الفل و اتغلبت على مشكلة عندى فى المريوطية فى الهرم ان السكان بيعملوا مطبات صناعية من الخرسانة المسلحة و دى مش مطبات دى سدود مسلحة و العربية لما بيكون الجماعة راكبين فيها ورا و مليانه كانت بتحك من تحت عند علبة الشكمان الوسطى قمت روحت للميكانيكى و غير لى كاوتش التعلية بتاع المساعدين و جيبنا كاوتش ب 15 جنية تقريبا و ركبته و بطلت تحك فى اى مطبات نهائى و بقيت اشوف العربيات الاكبر منها بتاخذ المطبات دى بجنب و انا بخش عليها و اعدى ميهمنيش منها

سافرت بيها اسكندرية و طنطا و كفر الشيخ و ممتازة فى السرعة بتاعتها و كويسه على الطريق بس متفتحش الزجاج كلة و انته مسافر و تجريش فوق 100 كيلو متر فى الالرادار
انا جيبت بيها 120 فى طريق اسكندرية الصحراوى
و 110 فى مطالع كبارى طريق كفرالشيخ
المطبات اكبر عدو للعربية لانك بتحس بضربة المطب بتجيلك جامدة و بتشعر باحساس الملاهى دريم بارك

لذا لازم تاخد المطبات براحة و متجريش ابدا لما تشوف المطب تحترمه

قطع غيارها منتشرة فى بعض المحلات
المستورد الكبير اسمه سوزوكى سنتر فى التوفيقية و عندك محلات فى احمد حلمى و محل فى فيصل عند المطبعة
دة غير فى الساحل فى شبرا
العربية بتجيب سرعة 100 كيلو و دة مش وحش لانك لازم تخلى بالك من الرادار فى اماكن سرعتك بتكون 90 و لو اتمسكت فوق ال90 ياويلك يا سواد ليلك و عشان كدة لازم تخلى بالك و تبص فى الجهه الاخرى على اى عربيات بتقلب لك نور ياعنى فيه رادار و تهدى سرعتك

انا ركبت لها شبكة فوق متر فى ثمانون سنتيمتر ب 100 جنية تقريبا فى محل اسمه حمادة امام قصر عابدين و لو 80*80 بثمانون جنية و خليته رشها دوكو بلون العربية

العربية بتاخذ بنزين 80 و دة يعتبر ميزة تنافسية لا يمكن ان تجد من يستطيع ان ينافسها فيها

و لو قلت ان الانجكشن ممكن ياخد بنزين 80 او استهلاكه قليل فى البنزين و بيوفر
خلى بالك توفيرة فى البنزين بيعوضه كله فى تغيير حساسات باظت و تغيير كرت انجكشن و مصاريف كشف و صيانه

العربية هندى و قريبا هتشوف العربيات الصينى منها و شكلها نفس الشكل و الفرق فى الفانوس الاشارة هتلاقى فيه النور الواطى الابيض

و لما تنزل الصينى الاقبال هيزيد على الهندى الاصلى

لو حد عاوز اسعار قطع الغيار اقولهاله و يبقى يقارنها باى عربية تانية

اعربية من جوه تقعد فيها مرتاح مش مزنوق

ايمن حنفى
قديم 10-07-2010, 06:41 AM
eng.ramy eng.ramy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Comm. Engineer

eng.ramy will become famous soon enough
افتراضي رد: توكلت على الله و استقريت على الماروتى - ارجو دخول اصحاب الخبرة فى الماروتى

السلام عليكم
بصراحة أنا معنديش الماروتي بس هكتب اللي سمعته و اعرفه عنها و رأيي يمكن ينفعك في انك تاخد قرارك
1- العربية تمتاز بأنها اقتصادية التشغيل ( ما بتستهلكش بنزين كتير - قطع غيار متوفرة و مش غالية بالأضافة انك بتلاقيها بره و اصليه و مش شرط تشتريها من التوكيل )
2- مناسبة جدا لاي اسرة صغيرة و هتوفر عليك عناء المواصلات
3- صغرها ميزة في الباركينج لأنه اصبح مشكلة كبيرة دلوقتي
4- على فكرة بجد عربية بتعيش طالما ايدك فيها و خاصة ان في احد الاعضاء كاتب ان اللي معاه موديل 1994 يعني بقالها 16 سنة ( ماشاء الله لا قوة الا بالله )
5- توكل على الله طالما عربية هتكفيك انت و الاسرة احسن 100 مرة من بهدلة المواصلات
قديم 13-07-2010, 02:56 AM
ABD_CHEMIST ABD_CHEMIST غير متواجد حالياً

ABD_CHEMIST will become famous soon enough

طيب ممكن الواحد يشتريها عشان يتعلم عليها يعنى هتكون اول عربية ليه ولا هى مش حمل بهدلة التعليم وكمان لو حبيت ابيعها بعد كده ياترى هخسر فيها كتير
اخر حاجة انا معايا 20000 ممكن اجيب موديل كام ومنين؟؟؟
ولو فى اي بدائل ممكن تفيدونى يا رجالة المنتدى
قديم 17-07-2010, 02:55 PM
ABD_CHEMIST ABD_CHEMIST غير متواجد حالياً

ABD_CHEMIST will become famous soon enough
Smile رد: توكلت على الله و استقريت على الماروتى - ارجو دخول اصحاب الخبرة فى الماروتى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ABD_CHEMIST مشاهدة المشاركة

طيب ممكن الواحد يشتريها عشان يتعلم عليها يعنى هتكون اول عربية ليه ولا هى مش حمل بهدلة التعليم وكمان لو حبيت ابيعها بعد كده ياترى هخسر فيها كتير
اخر حاجة انا معايا 20000 ممكن اجيب موديل كام ومنين؟؟؟
ولو فى اي بدائل ممكن تفيدونى يا رجالة المنتدى
ايه يا جماعة محدش عاوز يرد عليا ليه؟؟
بجد محتاج ردكم ع السؤال ده وشكرا
قديم 18-07-2010, 03:30 PM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ABD_CHEMIST مشاهدة المشاركة

ايه يا جماعة محدش عاوز يرد عليا ليه؟؟
بجد محتاج ردكم ع السؤال ده وشكرا
لو على التعليم هات موديل جامد شوية تتعلم فيها و ممكن تكسرها و متزعلش عليها و تكون حاجة رخيصة
اما الماروتى متستحملش حادثة اثناء التعليم و تخبيط يمين و شمال لحد ما تتعلم
و انصحك اوفر من دة كله و تعب نفسك و تعبنا معاك روح احسن مركز تعليم سيارات و بعد ما تتعلم على العربيات بتاعتهم كويس جدا روح و حاول تطلع الرخصة و بعد الرخصة روح اشترى الماروتى او اى عربية تعجبك

لان فيه واحد صاحبى اسمه سيد اشترى عربية و اتعلم و بقى يسوق كويس و بعد محاولات استمرت سنه معرفش يطلع رخصة و باع العربية فى الاخر