العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 19-01-2013, 02:38 PM
mizotion mizotion غير متواجد حالياً

mizotion is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا ان شاء الله نويت اشترى عربية ومعايا مقدم 52000

أمامى اختيارين : 1- اقسط جديد : وهنا انا احترت تماااااااما وخاصة من بعد زيادة اسعار العربيات بشكل مجنون بعد موضوع الدولار ده وامبارح كنت فى معرض فورميلا الاهرام واسعار العربيات هبللللللللللللللللل

المهم فى هذا الاختيار لاقيت ان عدد السيارات المتاحة جديدة واعرف اقسطها هى بالترتيب من وجهة نظرى والترتيب ده من وجهة نظرى الاقوى للاضعف :

أ- اسبيرانزا M12 :
عربية فخمة جدا وشكلها تحفة بس خايف جدااااااااااااا من الصينى و صيانته وخدمة ابو الفتوح فيما بعد البيع وكمان سعر اعادة البيع ده غير انى لاحظت ان ابو الفتوح سحب كل موديلات اسبيرانزا من المعارض عشان هينزل موديلات جديدة من ال 516 والتيجو

ب- جيلى ايميجراند 7 :
ركبتها امبارح فى المعرض بجد تحس انك راكب مرسيدس بس تخوف برده لانها صينى وكمان لسه منتشرتش خالص

ج-FRV Cross :
عربية حلوة بس 1500 سى سى فقط وكمان اسمع ان قطع غيارها نااااااااار
د- الفيرنا :
برغم انها عملية ومنتشرة زى النمل فى مصر الا انى شايف انها عربية اغلى من الصينى ولا تحتوى على ربع الاوبشنز اللى فى صينى وان كانت افضل فى سعر اعادة البيع

ه- اللوجان :
مش مقتنع بيها نهاااااااائى ده غير انها غليت وبقت ب 82000 هتجنننننننننن

ن- الانوس :
بطيخة ملهاش اى تلتين لازمة

ك- BYD : عربية حلوة اوى بس شكلها مش عاجبنى وده اللى مانعنى منها عشان كدة مقدم الاسبيرانزا M12 عليها فى الترتيب

---------------------------------------------------- دى الاختيارات فى حالة لو هقسط زيرو

اما لو هاقسط مستعمل فدى برده مشكلة لانى ناوى اقسط تبع كونتاكت كارز وهما حاطين كمية شروط فى العربية المستعملة اللى يرضوا يقسطوها تعجيزية يعنى ان يكون عددادها مش اقل من 60000 مثلا ومتكونش اكتر من 3 سنين من تاريخ الصنع وهكذااا فصعب جدا انك تظبطلهم حاجة تفصيل عشان تعرف تقسط مستعمل معاهم وللاسف مفيش حد تانى بيقسط مستعمل غير كونتاكت

انا شايف ان الحاجة الوحيدة اللى ممكن اقسطها مستعمل هى الصنى

النتيجة : اقسط زيرو ولا مستعمل ؟

speranza M12 جديدة ولا Sunny used ده لو لاقيتها بالحالة اللى كونتاكت قال عليها ؟

من الاخر انا طولت عليكم بس انا فعلا فحيرة شديدة جداااااااا وعملت صلاة استخارة كذا مرة ودماغى عمالة تميل هنا شوية وهنا شوية

الصينى ناس تقولى ممتاز وناس تخوفنى والاتنين من ملاك الصينى

وفنفس الوقت ناس تقولى الزيرو زيرو مهما كان

انا بجد تعبت ونفسى حد يجبلى من الاخر

مستنى اقتراحاتكم ومناقشتكم معايا عشان اكيد فى كتيييييييييير اوى فى موقفى ده

التعديل الأخير تم بواسطة mhamdy75 ; 19-01-2013 الساعة 04:10 PM
قديم 19-01-2013, 06:20 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتاج مساعدتكم رجااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااءا

انا معايا الاسبرانزا وممتازة

بس التوكيل انت ونصيبك

سعات كويس وسعات زبالة

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 19-01-2013, 10:28 PM
mizotion mizotion غير متواجد حالياً

mizotion is on a distinguished road

طيب هو حضرتك معاك الاسبيرانزا M12 ؟

ولا انهى نوع ؟

ولو اللى معاك M12 هل قطع غيارها متوفرة برة التوكيل ؟ ولا مش موجودة غير فى التوكيل فقط ؟
قديم 19-01-2013, 11:53 PM
الصورة الرمزية ايهاب 4
ايهاب 4 ايهاب 4 غير متواجد حالياً

ايهاب 4 is a splendid one to beholdايهاب 4 is a splendid one to beholdايهاب 4 is a splendid one to beholdايهاب 4 is a splendid one to beholdايهاب 4 is a splendid one to beholdايهاب 4 is a splendid one to beholdايهاب 4 is a splendid one to beholdايهاب 4 is a splendid one to behold

اعتقد لو معاك تجيب بيجو 405

صاج حلو

وحتصرف عليها كويس وفى الاخر بيجو

ومتور فرنساوى

ومضمونة مش صينى

واسال عليها الاول

وهاتها موديل الفين و

عشان لما تبيعها تجيبلك نفس اللى دفعته

لانها سيارة متينة وشياكة

.

ولو اضريت لبيعها

مش حتخسر كتير

زى الجديد اللى نط نطة مش على مقاسة

...................

...............
استخير الله

.....................
قديم 20-01-2013, 02:18 AM
الصورة الرمزية جمال عبدة
جمال عبدة جمال عبدة غير متواجد حالياً
من انا؟: ض.قوات مسلحة بالمعاش
هواياتي: السيارات .مجال الكومبيوتر

جمال عبدة is a name known to allجمال عبدة is a name known to allجمال عبدة is a name known to allجمال عبدة is a name known to allجمال عبدة is a name known to allجمال عبدة is a name known to all

انا معاك ف m12 ومتخفش من الصيني بجد عن تجربة وخليك ف الجديد يغور المستعمل مهما كان عن تجربة ايضا كفاية الزيرو انك اول واحد تركب وبالمحافظة هتعيش معاك زي الفل والراي الاول والاخير لك طبعا

اذا اردت شيئا بشدة فأطلق سراحة فان عاد فهو لك وان لم يعد فهو لم يكن لك من قبل