العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 03-02-2012, 10:26 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الشكمان بيجيب ميه والسياره فيها بخره ده ايه

عاااااااااااااااااااااااا اادى
ما تشغلش بالك
وانا لاحظت ان السؤال دة بيتكرر كتير جداااااااااااااا فى شهر يناير وفبراير واواخر ديسمبر ودة لان الجو بيكون برد والعادم بيتكثف فى صورة رزاز مياة واصحاب العربيات بيفتكرو ان المواتير حصلت ليها حاجة
قديم 03-02-2012, 12:22 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Good09 مشاهدة المشاركة

طيب لو فى نقص لكن بسيط فى مياه الردياتير كل اسبوعين بنزود ربع لتر
و مفيش نقص في مقاس الزيت و استهلاك البنزين معقول
يبقي ده كده عادى ولا ايه ؟
و ايه سبب نقص المية
لا كده نقص الميه مش عادى

والمفروض تشوف السبب

هل بسبب عيب فى الخراطيم أو أفزان الرباط أو هناك تسريب من الردياتير

أو غطاء الردياتير مش حاكم كويس أو تالف أو يوجد ترشيح من أسفل طلمبة الميه

وهكذا

------------------

ومبدئيا المكنه مفيهاش مشاكل بإذن الله

لكن

أنا لو مكانك وتأكدت أنه لايوجد أى مصدر لتسريب خارجى

أكيد هفكر فى إعادة الرباط على مسامير وش السلندر

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 03-02-2012, 12:26 PM
الصورة الرمزية طارق ابوذيد
طارق ابوذيد طارق ابوذيد غير متواجد حالياً
من انا؟: الشيخ طارق ابوذيد
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سيارات استيراد فيات وكورى
هواياتي: السيارات

طارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond repute

أخى العزيز فى حاله خروج دخان ابيض صباحا فقط أثناء تشغيل السياره لمده لا تزيد عن عشره دقائق ثم يمنع خروج الدخان فهذا يعنى أن جلد صباب قد تلف .
أما اذا أستمر خروج الدخان أثناء قيادتك للسياره طول الوقت مع انتقاص مقاس الزيت فى هذه الحاله يجب عمل طقم شمبر للسياره .
وأيضا ممكن خروج دخان أبيض صباحا فقط فى حاله البروده الشديده وهذا أمر طبيعى فلا يوجد به أى مشكله .

تم حذف بيانات الاتصال بناء على الشكاوى المقدمة ضد صاحب العضوية فى الموضوع التالى :
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=121431
قديم 03-02-2012, 08:05 PM
صقرمصر
Guest

شكرا للجميع علي الرد لكن السياره عندي بتاكل زيت خفيف ولكن الميه كويسه بس البخره البيضه ديه خنقاني اوي هل يوجد لها حل مع العلم ان السياره شغاله غاز ركبتو من شهرين وامتي اعرف ان الموتور خلاص هيعمر هيعمر وايه يعني نص عمره ارجو الافاده
قديم 03-02-2012, 08:15 PM
صقرمصر
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طارق ابوذيد مشاهدة المشاركة

أخى العزيز فى حاله خروج دخان ابيض صباحا فقط أثناء تشغيل السياره لمده لا تزيد عن عشره دقائق ثم يمنع خروج الدخان فهذا يعنى أن جلد صباب قد تلف .
أما اذا أستمر خروج الدخان أثناء قيادتك للسياره طول الوقت مع انتقاص مقاس الزيت فى هذه الحاله يجب عمل طقم شمبر للسياره .
وأيضا ممكن خروج دخان أبيض صباحا فقط فى حاله البروده الشديده وهذا أمر طبيعى فلا يوجد به أى مشكله .
شكرا لك ياشيخ طارق وجزاك الله كل خير علي ماتقدمه لاعضاء مصر موتورز العريق فعلا ياشيخ السياره عندي بتاكل زيت والبخره موجوده في كل وقت ولما بزود بنزين بتذيد انا عايز اعرف في اي حال تبقي العربيه خلاص عايزه عمره وهل يوجد حل غير العمره الان يعني شويه فيتامينات ههههههههههه للموتور لحد منعمل عمره كامله تحياتي لك ولكل الاعضاء الا ردو وجزاكم الله الخير والبركه