العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely

جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely احدى اكبر الشركات الصينية التى تسعى بخطى ثابتة لتطوير منتجاتها والدخول بها الى اكبر الاسواق العالمية بعد ما تحقق لها من نجاحات فى الاسواق الشرقية و تتبعها سيارات مابل واميجراند Emgrand

قديم 19-04-2013, 06:35 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute
جديد تجربة صيانة الألف لجيلى أميجراند EC 2013 بفرع غبور شرم الشيخ

ياشباب سلأم الله عليكم ورحمته وبركاته
أحببت أن أقدم لكم تقريرى عن صيانة الألف . أتصلت بالتليفون قبل موعد الصيانة فى فرع هيونداى غبور شرم الشيخ حيث أنه أقرب مكان بالنسبة لى لعمل الصيانة وسألت إذا كان من الممكن عمل صيانة الأميجراند , تم تحويلى على المهندس طلعت مدير الفرع وأفاد بأنه يمكن عمل الصيانة لديهم فى فرع شرم الشيخ . غادرت مدينة نويبع حيث أسكن فى تمام الساعة السادسة والنصف صباحاً ووصلت شرم الشيخ على الساعة الثامنة والنصف معتقداً بانهم يبدأؤن العمل من الساعة التاسعة ألأ أننى فوجئت بأنهم يبدأؤن من الساعة العاشرة وأضطررت لقضاء ذلك الوقت بالشارع منتظراً
فى الأول لم يكن يريدوا أستلأم السيارة لأنه لأيوجد لها قاعدة بينات على الكمبيوتر , وحينما أوضحت لهم أنى أتصلت مسبقاً وأننى جئت من مكان بعيد أستلمها وبداءوا العمل بها الساعة 11 ونصف وأنتهوا من العمل بها فى تمام الساعة الرابعة والنصف برغم أنه لم يكن هناك سوى 5 أو 6 سيارات على ما أظن

أستقبلنا نائب المدير المهندس جوزيف وفهم المطلوب حيث أننى كنت أشتكى من وجود رعشة جهة المحرك عند تشغيل المكيف بالأضافة لبطء فى التجميع وضعف فى السحب , بالأضافة إلى لمبتين الفوج لأيت اللى مش شغالين
تم أخذ السيارة للتجربة على الطريق , ولقد ذهلت كثيراً وأنا أرى عامل الصيانة يعطى الغيار على أر بى أم 5 و6 لدرجة انه كاد يصل إلى الدائرة الحمرة وبعدين يقولى السحب حلو أهو , أقولتله ياعم دا أنت دبحت العربية , فيرد ويقول طب ما أنت لأزم تشبع الغيار
المهم فضل مش عارف أيه سبب الرعشة وهو فاتح الكبوت أيده عمالة تشد فى سلك الأ بى أس ويشد خراطيم التكيف وأنا بصراحة ما قدرتش أستحمل فقلتله بالراحة ياعم لحسن تقطع حاجة ولأ حاجة تفصل , فرد عليا بنشوفية , باشا لو حاجة باظت أنا متكفل بيها وأنا مش أول مرة أشتغل فى عربيات وحاجات من الكلأم ده , المهم قلت مالوش لأزمة الشد ولأحظت أن الرعشة جاية من عند ماسورة التكيف حيث أنه كان قاعد خلف الدركسيون وعمال يزود وأنا عنية فى الكبوت المفتوح , قلتله عليها. وبعد ما قاس شحن الفريون أكتشف أن العربية كانت واخدة شحنة زيادة عشان كده كانت بترعش , والأن الرعشة دي أختفت .. طب ممكن نشغل الفوج لأيت , قال أنا ماقدرش ألعب فى الكهربا قبل ما أسألهم فى أبو رواش ويردوا عليا بأيميل
طب ممكن نغسل الموتور بفوم , رد المهندس جوزيف وقال عنية التنين وديه هاتبقى حتة من عندى جدعنة لك . المهم أستلمت العربية وببص على الموتور بطينته زى ما هو , رحت للمهندس جوزيف قال , أأزاى دا هما غاسلينه أدامى ( شوف الكدب !!!!), قلته ياباشا دا الحوض كله بترابه , قال لأ أصل أحنا بنغسل الموتور بس , قلتله ياباشا دا الفيبرة البلأستيك اللى على الموتور مجيرة زى ما هية , قال لأ أصل بنغسل الموتور من تحت .. مش عارف أنا أزاى ده نائب مدير وبكدب كدا ,, لأ والأدهى من كده , قلتله أزاى ياباشا العربية تدخل الصيانة من غير ما تحط على الكرسي كيس , فرد وقال أصل الأكياس خلصت من عندنا وهانبعت نجيب .. بصراحة أنا أتنرفزت ورحت لزميله المهندس التانى وقلتله .. أنا مجنون وأنت عاقل وفتحت له الكبوت ووريته الوساخة والتراب اللى على جسم الموتور وقلتله بزمتك ده اتغسل بالفوم , فرد وقال لأ وأحنا أسفين وبعت جاب علبة فيها يعنى أقل من ربعها , حاجة كده تقضية واجب ورش منها رشتين وخلصت .
بصراحة أنا ندمان انى رحتلهم لأنهم مش عارفين أى حاجة فى أى حاجة عن العربية , ده غير الكدب وكمان البرود والبطء الشديد
ديه كانت تجربتى بكل أمانة

طب يا جماعة فين كتيب الضمان , مش عندنا , روح أبورواش !!!!

وعلى فكرة أنا بعد ما طلعت من عندهم أكتشفت أن الفيشة اللى تحت التابلوه والولأعة مش شغالين ولحد الأن مش عارف أشغلهم !!!!!!

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله

قديم 25-05-2013, 11:13 AM
الصورة الرمزية أحمد محمود عبد الرازق
أحمد محمود عبد الرازق أحمد محمود عبد الرازق غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس ميكانيكا إنتاج / هندسة إسكندريه دفعة 2000
التخصص العملى: مهندس بحرى/ متخصص فى الفحص و إختبارات NDT و أعمال القطع و اللحام و الإنتشال تحت سطح الماء
هواياتي: الفك و التركيب

أحمد محمود عبد الرازق is a jewel in the roughأحمد محمود عبد الرازق is a jewel in the roughأحمد محمود عبد الرازق is a jewel in the rough
افتراضي رد: تجربة صيانة الألف لجيلى أميجراند EC 2013 بفرع غبور شرم الشيخ

طبعاً أنا متضامن معاك جداً بس للأسف ده الواقع المر فى مصر , الحلو مايكملش سياره جميله واسعه و أبشن عالى و سعر معقول لكن جودة تقفيلها إنت و حظك أعتقد إن الحل فى أن تتوفر الصيانه و قطع الغيار خارج التوكيل زى ما حصل مع إسبيرانزا 516 و ده محتاج بعض الوقت حتى تنتشر السياره فى السوق و ساعتها مش حتتحوج لغبور .
قديم 26-05-2013, 04:33 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربة صيانة الألف لجيلى أميجراند EC 2013 بفرع غبور شرم الشيخ

صح الكلأم ،،فعلاً الصيانة محتاجين تتعمل برة غبور

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله