العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 25-03-2012, 12:03 PM
heshamal heshamal غير متواجد حالياً

heshamal is on a distinguished road
افتراضي رد: ماتور مناسب 128

شكرا على النصيحة بس انا ملاحظ انكم اجمعتم على ماتور الريتمر طيب ليه انا دايما بشوف مراكبين ماتور الانسيا 1300 و 1400 باعتبار انهم احدث ولا داه حيحتاج تعديلات
قديم 25-03-2012, 04:30 PM
yasser.omar yasser.omar غير متواجد حالياً

yasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heshamal مشاهدة المشاركة

شكرا على النصيحة بس انا ملاحظ انكم اجمعتم على ماتور الريتمر طيب ليه انا دايما بشوف مراكبين ماتور الانسيا 1300 و 1400 باعتبار انهم احدث ولا داه حيحتاج تعديلات
شوف هتحتاج تعديلات بس قبل التعديلات محتاج تغير العفشة بالكامل من الابرة للصاروخ وهتحتاج كمان حاجات من الموتور القديم وفوق كل ده هتراجع على الشاسيه بالمللى وتتاكد منه كويس جدا ولو فى حاجة هتعالجه وبعد كده تقويه كويس جدا عن طريق انك هتصب عليه رصاص وبعد تركيب الموتور هتامن نفسك وتركب شدادات من فوق ومن تحت علشان الشاسيه ميفتحش منك
خلى بالك العفشة الجديدة لازم تكون مناسبة للموتور من حيث الحمل والتركيب والسرعة يعنى مينفعش تركب موتور ريجات وتخلى فرامل 128 والا
قديم 25-03-2012, 09:12 PM
thechemist thechemist غير متواجد حالياً
التخصص العملى: chemist
هواياتي: Driving

thechemist has a spectacular aura aboutthechemist has a spectacular aura aboutthechemist has a spectacular aura about

الاخ العزيز بعد رد الاعضاء المحترمين فعلا انسب موتور هيكون من الاختيارا دى
1: 128 1300 سى سى 60 حصان
2:ريتمو 1300 سى سى 65 حصان
3:ريجاا 1300 سى سى 68 حصان
وبلاش الريتمو والريجاتا 1500 والتمبرا 1600 لأنها مواتير قوية وهتحتاج تعمل تقويات للشاسيه وهتغير الفرامل وبعد ده كله الموتور هيأثر على الشاسيه برضه فخليك فى الحاجة المناسبة وانا من وجهة نظرى اللاة الى فوق وهتحس بالفرق برضه مع الريتمو والريجاتا 1300 لأن سحبهم كويس جدا وربنا يوفقك
قديم 25-03-2012, 11:15 PM
heshamal heshamal غير متواجد حالياً

heshamal is on a distinguished road

الاخوه الاعزاء شكرا على ردكم و اهتمامكم بالموضوع بس برضه انا ليا ملاحظة .. بالنسبة لتعديلات العفشه و عمل التقويات و الرصاص فداه من وجه نظرى اذا كنا حتركبنواتير 1500 او 1600 و داه اكيد حيأثر على الشاسيه مهما عملنا
فانسب حل هو المواتير 1300 بس المواتير الى رشحتوهالى سواء الريتمو او 128 1300 قديمة اخرها اوائل التمانينات يعنى لو لقيت حاجه اكيد حتبقى تعبانه و قديمة
اما اللنشيا نزل منها موديلات تسعينيات 1300 و فى كمان 1400 اكيد احدث و اقوى بس ياترى المواتير ديه برضه محتاجه تعديلات و تقويات ولا ممكن تركب من غير ما نعدل العفشه ؟؟؟