العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 01-02-2013, 03:32 PM
mms mms غير متواجد حالياً

mms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant futuremms has a brilliant future
افتراضي رد: ولا كلمه

تابع
الجزء الثالث من الرد على مشاركه الاستاذ المحترم

tamer.koko
رابعا- عن قولك مين اغلبيه فى البرلمان دلوقتى :
1- اسمحلى اخى الفاضل اان ابدى استغرابى الشديد للاوضاع المقلوبه التى انتشرت الان بعد ان روج لها الاعلام الفاسد .
ففى جميع الازمان والعصور والبلدان والاقطار والبقاع . يكون حصول اى حزب او تيار اوحركه او جماعه على الاغلبيه هو ميزه وليس عيبا . لان ذلك اعظم دليل وبرهان على القبول والتاييد الواسع لهذا الحزب . بل ومن اعظم المفاخر لاى حزب ان يتمتع بقاعده واسعه من المؤيدين.
ولو حضرتك ترى ان ذلك عيب . فما ذنب حزب معين فى ان اغلبيه الناس خرجت لتقول له نعم !
هل كان يجب على اعضاء ذلك الحزب ان يوجهوا حملتهم الانتخابيه لان تدعوا الناخبين للتصويت ضدهم ؟
هل هذا الطرح معقول ؟ يا اخى لا اخفى حزنى الشديد ان اصبح بعض المثقفين المحترمين فريسه لكل ما يقوله الاعلام من هلاوس وتخاريف ونسوا تحكيم العقل .
اخى الفاضل..........القاعده التى لا خلاف عليها انك حينما تعرض نفسك على الناس ليقولوا فيك رايهم . انهم ان وافقوا عليك فهذا نجاح وميزه وان قالوا لك لا فهذا اخفاق وفشل .
اما ان تشبه اغلبيه الحزب الوطنى باغلبيه حزب الحريه والعداله . فانه لا شبه بينهما على الاطلاق: فقد كانت اغلبيه الحزب الوطنى اغلبيه مزيفه اذ كانوا فى الحقيقه اقليه وكان التزوير هو السبيل الوحيد ليصبحوا اغلبيه فى البرلمان .
اما اغلبيه حزب الحريه والعداله هى اغلبيه حقيقيه لا تزوير فيها .
2- اما ان التصويت بموافقون سواء كانت الاغلبيه للحزب الوطنى او للحريه والعداله .فهذا امر مطلوب ان تتوحد الكلمه لكن الفارق كبير بين موافقون من الحزب الوطنى التى كانت على خراب البلاد اما موافقه الحريه والعداله فقد كانت لمصلحه البلاد .
فارق كبير اخى الفاضل بين نواب العبارات الغارقه واكياس الدم الملوث ولصوص الاراضى والخصخصه والعلاج على نفقه الدوله.....ونواب راوا عمرهم الذى ضاع فى المعتقلات رخيص فداءا لهذا الوطن .
3- وما تحدثت عنه من تزويرالاستفتاء على الدستور ـ فقد وقعت فعلا بعض الحوادث البسيطه من جانب بعض القضاه الذين حاولوا الانتقام من د. مرسى ظنا منهم انه يضطهض القضاه فكانو يستغلون طلب بعض المسنين والعجزه الذين يطلبون من القاضى ان يصوت لهم بنعم فيقوم بدلا من ذلك بالتصويت بلا . ولكنهم قله الى جانب الاغلبيه الكبيره من القضاه الشرفاء .
4- اما عن منع الاخوه الاقباط من التصويت فهذا لا اساس له من الصحه ولا يعدو ان يكون مجرد شائعه كشائعه انتحال صفه القضاه من بعض الاشخاص واشرافهم على الانتخابات بتلك الصفه المزوره .
اخى الفاضل انا التمس لك العذر في بعض ما قلته ، وذلك لمعرفتى بحجم الكذب الهائل فى وسائل الاعلام : كل يوم كذب اساسه كذب وقمته كذب اسفله كذب واعلاه كذب وحوله كذب وخارجه كذب وداخله كذب ومبطن بالكذب .
وصدقنى فانه لا يفلح الكاذبون .
وفى النهايه فانى لا اطالبك بان تغير رايك فان الاختلاف من سنن الحياه . ولكن فقط حاول ان ترى الامور من زاويه اخرى ربما ربما تصل الى شئ جديد .
آسف على الاطاله .سعدت بالحديث الى شخصكم الكريم . اقدرك دائما رغم الخلاف فكل المصريين اخوه ,
تقبل تحياتى .

التعديل الأخير تم بواسطة mms ; 01-02-2013 الساعة 03:40 PM
قديم 01-02-2013, 07:31 PM
bebonet bebonet غير متواجد حالياً

bebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond reputebebonet has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer.koko مشاهدة المشاركة

اولا اسأل عليك واخد تليفونك وعنوانك ليه باي مناسبه هو انا هناسبك ولا احنا اساسا اصحاب
اخواني لنفسك مش اخواني برده لنفسك انا مالي انا لما علقت عليك وقولت كده كان بناء علي الموضوع التاني اللي انت عامله واول كلمه كاتب فيها انك مش اخواني وانت كل اللي دخل علي الموضوع روقك بالكلام والصور ومعرفتش ترد غير انك مش زعلان مننا يبقي اسأل ليه عليك مش صاحبي ولا هصاحبك كمان طول ما انت مقتنع باللي في دماغك
وتحلفلي ليه انك مش اخوان انا مليش عندك حاجه اساسا سواء كنت اخوان او لا
بالنسبه بقي انك مش ملحد ولا علماني انا مقولتش كده عليك عشان تتكلم من نفسك ويا سيدي انا كمان مسلم وموحد بالله
ولا الله الا الله ومحمد رسول الله
الاهم بقي ان سبب ردي عليك بالاسلوب الغير لائق ده
انك مش من حقك ولا انت ولا غيرك انك تتهمني اني مريض بالوسواس القهري ودي قله ذوق منك
وبما انك بتقول انك مسلم
يبقي ناخد بالقدوه بتاعتنا رسول الله صلي الله عليه وسلم
ولا ترموا الناس بالباطل
ولا انت مسلم بالكلام بس زي الجماعه اللي انت مش منها
تعريف الوسواس القهرى
هى ليست سبه ولا معايره هى مرض
وممكن يكون صاحب المرض تعرض لحادث معين
فى الصغر من من فئه معينه فيصبح عنده متلازمه فى راسه ان كل هذه المخلوقات هى من نفس الفئه التى آذته
(مثال )
فيلم الفنانه الرآئعه شويكار
(عز انت بتقول عز يبقى انت اللى قتلت ببايا )
ده اولا التعريف
ثانياًوده المهم انا بقولك وبكل احترام يا استاذ كوكو
لو (لو ) مش مصدقنى يبقى انت عندك وسواس قهرى
لانى متأكد جداً من نفسى انى مش اخوان ههههههههه

ثالثاً
انت فى موضوعى عمال تقول انى بعمل شكراً للمواضيع اللى بتأيد الاخوان وده معناها انك تفكيرك ديق شويه ماهو انا مش اخوانى بس مش عاجبنى اللى بيعملوه (جبهة إخراب مصر
) فمن الطبيعى أؤيد مواضيع تؤيد السيد الرئيس

وبعدين هو انت متابع كل واحد قال شكراً
او بعت رد
الله يكون فى عونك بتتعب علشان مصر
آه حاجه اخيره على فكره انا بتابع موضوعاتى كل ثلاث ايام
يعنى ردك هايوصلنى يوم يوم آه يوم الاثنين
بالتوفيق للجميع
قديم 01-02-2013, 09:21 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

اللهم وفق سيادة الرئيس محمد مرسى
اللهم احمى مصر من مصر

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا