العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 11-12-2012, 08:52 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: علاء الأسواني يطالب بمنع الأميين من التصويت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوجنى2112 مشاهدة المشاركة

والنبى حد يقول لى أمى يعنى أية ..جدى الله يرحمة من وجهة نظر الباشا كان أمى ..
حفظ القرآن كاملا. (فى الكتاب ) فاكرينة .والفية (بن مالك)كان يتبارى يها هو واصحابة فى جلساتهم.:
من فيهم أكثر حفظا.ويحفظ قصائد المتنبى. وابو فراس الحمدانى . كوكتيل يعنى . ماهو( جاهل) بقى.
على فكرة لقد وارى الثرى قريبا . وليس من زمن بعيد .واورث ابى واعمامى فضائلة.
بالعامية بقى لو كان عايش كان امتحنك ياأسوانى..وضربك عكازين ..يؤلموك ..على أم رأسك ..
علشان كنت سترسب فى الامتحان امام الامى ده.. احنا فيها الحاج موجود ييجى يمتحنك فى شتى مناحى الحياة... معة ابتدائية قديمة .. ويفحر .وأنا أيضا كلى فحر .. وأكا د أجزم مش هاتطلع من الامتحان الا
راسب بالثلث..
طب خليك جدع واعمل مبادرة فى الاعلام مابين المسلسلا ت اللى أحنا الجهلة بنتفرج عليها..وقول معلوماتك
بالصوت ..مش كتابة يعنى ..علشان نفهم يمكن يكون فية امل نطلع منك بحاجة... غير موضوع الامييين ده
أظن دى ..هاتبقى خسارة لاصحاب القنوات يخسروا من حجب الاعلانات اللى هريينا بيها.علشان حضرتك
تفهمنا.
طبعا ان شالله مافهموا دول أغبياء .(هو احنا تخسر تمن الاعلانات علشان يفهموا)أم الأمييين ياعم ..
أهم حاجة يسمحوا للمذيعين يقولوا 3 جمل فيهم شتيمة ..علشان الدستور كلة تمام ..وناقص على أن نفس
المذيع يقول شتيمة..
فعلا انا جاهل ..وأمى ..أنا وجيرانى اللى ولادنا,, دكاترة .. ومحامين ..
يا ابو جنى كامل احترامى لذكرى جد حضرتك وتقديرى الشخصى للجيل الجميل والحكيم ده علشان انا جدودى الاتنين كانو زى ما حضرتك بتحكى اكتسبو خبرة الحياة والاحداث الجسام اللى مرو بيها فى تاريخهم بالاضافة لما تيسر من العلم فى وقتهم

بس احنا مش بنتكلم اصلاً على جدودنا احنا بنتكلم عن فئه تتجاوز الملايين من ذوى الاعاقات الذهنية والاداركية اللى شوفتهم بعينى فى الانتخابات اللى فاتت كلها بحكم مشاركتى فى تنظيمها ودول مش بيصوتو لفهم او ادراك دول بيشخو اللجنة معاهم زويهم وهما اللى بيختارولهم

الست من دول تخش تقول ده ابنى وتحط صوتها وصوت ابنها وهما الاتنين ميفهموش يعنى ايه استفتاء ولا ايه موضوعة اصلاً

والشاهد ان محترفى الانتخابات سواء من الحزب الوطنى قديماً او الاخوان محتكرين الطائفة ديه من الناس بالمساعدات الخيرية فى ظاهرها فقط لتوجيه اصواتهم

للاسف فى تعمد للمتاجره بجهل الشعب

اولا يعلنو ان الاستفتاء فيه غرامة 500 جنية للى مش هيروح يقوم كل الناس تروح مش علشان تشارك بصوتها لكن خوفاً من الغرامة

ثانياً وثالثاً يتم ترهيب الناس تارة وترغيبهم تارة اخرى بالغرامة وبالدين وبالتضليل والكذب وموقعة الصناديق ليست ببعيدة

يا راجل يا مؤمن ده انت متقدرش تطلع رخصة سواقة لواحد مبيعرفش يقراء ويكتب عايز تدى للأميين حق توجيه بلد بحالها

وسبحان الله نفس الدستور بيرعى استمرار الجهل بدون تحديد ميزانية واضحة للتعليم او نسبة فى الدخل العام او استقلال كامل للجامعات والنكته الاخيرة بتاعة تعريب العلوم

يا ناس ربنا اول ما اوحى (أقراء)
ولما ربنا سبحانة خلق سيدنا أدم قبل ما يسجد ليه الملائكة وقبل ما يدخلة الجنة علمة

اقروا القرأن يا ادعياء الدين

بسم الله الرحمن الرحيم
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ (30) وَعَلَّمَ آَدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (31) قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (32) قَالَ يَا آَدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ (33) وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآَدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ (34) وَقُلْنَا يَا آَدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ (35)

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 11-12-2012 الساعة 09:11 PM
قديم 11-12-2012, 09:33 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

أنا من أشد الناس أيضا التى تطالب بهذا و هذه هى أول نقطة أتوافق فيها مع اللى اسمه علاء الأسوانى
و أنا أرى أنه لا داعى أن تدخل حضرتك حقوق الانسان و الرفق بالغلابة فى الموضوع لأننا كلامنا واضح و لا نقصد منه التفريق العنصرى ولكن مقصدنا هو اشراك فقط من يفهم فى الدستور و يعرف سواء كان هذا الدستور سيكون فى مصلحة البلد أم فى مصلحة الاخوان،و الموضوع ده هيقف ضده الاخوان طبعا هيقولوا فين المساواة والديمقراطية و المشمشية و المهلبية و الى اخره.............لأنهم لا يساوا تعريفة من غير الجهلا وميكملوش 100 ألف على بعضها و حضرتك عارف طبعا كمية الناس اللى تحت خط الفقر فى مصر .
يسقط يسقط حكم المرشد
قديم 11-12-2012, 10:06 PM
الصورة الرمزية ابوجنى2112
ابوجنى2112 ابوجنى2112 غير متواجد حالياً

ابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

يا ابو جنى كامل احترامى لذكرى جد حضرتك وتقديرى الشخصى للجيل الجميل والحكيم ده علشان انا جدودى الاتنين كانو زى ما حضرتك بتحكى اكتسبو خبرة الحياة والاحداث الجسام اللى مرو بيها فى تاريخهم بالاضافة لما تيسر من العلم فى وقتهم

بس احنا مش بنتكلم اصلاً على جدودنا احنا بنتكلم عن فئه تتجاوز الملايين من ذوى الاعاقات الذهنية والاداركية اللى شوفتهم بعينى فى الانتخابات اللى فاتت كلها بحكم مشاركتى فى تنظيمها ودول مش بيصوتو لفهم او ادراك دول بيشخو اللجنة معاهم زويهم وهما اللى بيختارولهم

الست من دول تخش تقول ده ابنى وتحط صوتها وصوت ابنها وهما الاتنين ميفهموش يعنى ايه استفتاء ولا ايه موضوعة اصلاً

والشاهد ان محترفى الانتخابات سواء من الحزب الوطنى قديماً او الاخوان محتكرين الطائفة ديه من الناس بالمساعدات الخيرية فى ظاهرها فقط لتوجيه اصواتهم

للاسف فى تعمد للمتاجره بجهل الشعب

اولا يعلنو ان الاستفتاء فيه غرامة 500 جنية للى مش هيروح يقوم كل الناس تروح مش علشان تشارك بصوتها لكن خوفاً من الغرامة

ثانياً وثالثاً يتم ترهيب الناس تارة وترغيبهم تارة اخرى بالغرامة وبالدين وبالتضليل والكذب وموقعة الصناديق ليست ببعيدة

يا راجل يا مؤمن ده انت متقدرش تطلع رخصة سواقة لواحد مبيعرفش يقراء ويكتب عايز تدى للأميين حق توجيه بلد بحالها

وسبحان الله نفس الدستور بيرعى استمرار الجهل بدون تحديد ميزانية واضحة للتعليم او نسبة فى الدخل العام او استقلال كامل للجامعات والنكته الاخيرة بتاعة تعريب العلوم

يا ناس ربنا اول ما اوحى (أقراء)
ولما ربنا سبحانة خلق سيدنا أدم قبل ما يسجد ليه الملائكة وقبل ما يدخلة الجنة علمة

اقروا القرأن يا ادعياء الدين

بسم الله الرحمن الرحيم
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ (30) وَعَلَّمَ آَدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (31) قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (32) قَالَ يَا آَدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ (33) وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآَدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ (34) وَقُلْنَا يَا آَدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ (35)

كل الشكر والتقدير لرد حضرتك الجميل..
دعنا أولا نتفق ..أنه لاخلاف بين وجهتى النظر..بينى وبينك..
أتفق مع سيادتك من ناحية الآخوة المعاقين ذهنيا شفاهم الله. فهؤلاءلايستطيعون التمييز بين الصواب والخطأ.فى جزء كبير من مناحى الحياة.
ولكن الكلام كان على الاميين.وعلى شرائط الاخوان المسجل بها الدستور ..
وكل طرحى كان بأن يبادر النخبة المثقفة .. وذوى العلم والقدرة على الوصول اللى الاعلام..
لطرح الموضوع فى وقت الذروة للمشاهدين..الاميين وليس المعاقين ذهنيا..بان يتواصلوا معهم
فى وقت الغالبية مجتمعة على الشاشة لمراقبة الاحداث الجارية ..او المسلسلات..
بأن يجعل الخطاب موجه مباشرة اليهم..فذلك سيساهم فى رفع التوعية,,ولو بجزء من كل .
ولو تسمح لى أن أعتب على الصفوة ومثقفينا الكبار ..
لو الناس عاوزة هدوء.. وحاسة ان ده هوالاستقرار علشان الدنيا تمشى..
وسيادتكم شايفين ان دى الاعيب تؤدى الى مهلكه..نافسوا المتنافس الاخربنفس الطريقة.
والمثل الصعيدى بيقول( أحرص قصب . بقصب )قرب للناس .فهمهم.اقنعهم.وعندك من الوسائل
كثيرلكى تتفوق وتبدع.وبالتالى الناس تعرف الصح من الغلط..
محدش بيعيش فى الدنيا لوحدة ..الامير يحتاج الغفير..
كل خلق لما يسر له..ونحن كلنا...كلنا... نكمل بعضنا
وهذا فى حد زاته يخلق نوعا من الود والتراحم بيننا..
اتمنى ان ىكون موضوع أدعاء الدين هذا لايخصنى..فأنا لست من أدعيائه..
أرجو أن تسامحنى على العفوية فى سرد المناقشة ,, وهذا ماتيسر لى..
مع وافر تقديرى واحترامى لشخصكم الكريم..وللأفاضل المشتركون فى هذا المعترك النقاشى
وشكرا........
قديم 11-12-2012, 10:53 PM
الصورة الرمزية ابوجنى2112
ابوجنى2112 ابوجنى2112 غير متواجد حالياً

ابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud ofابوجنى2112 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

أنا من أشد الناس أيضا التى تطالب بهذا و هذه هى أول نقطة أتوافق فيها مع اللى اسمه علاء الأسوانى
و أنا أرى أنه لا داعى أن تدخل حضرتك حقوق الانسان و الرفق بالغلابة فى الموضوع لأننا كلامنا واضح و لا نقصد منه التفريق العنصرى ولكن مقصدنا هو اشراك فقط من يفهم فى الدستور و يعرف سواء كان هذا الدستور سيكون فى مصلحة البلد أم فى مصلحة الاخوان،و الموضوع ده هيقف ضده الاخوان طبعا هيقولوا فين المساواة والديمقراطية و المشمشية و المهلبية و الى اخره.............لأنهم لا يساوا تعريفة من غير الجهلا وميكملوش 100 ألف على بعضها و حضرتك عارف طبعا كمية الناس اللى تحت خط الفقر فى مصر .
يسقط يسقط حكم المرشد
أنا بقى من اشد المعجبين بيك ..بس واحدة ..واحدة ..باأستاذ \Toyota Corolla
يالبلدي كدة ماينفعش تركنه علي جنب وتخليه مهمش.. اذا هو الان حاسس انه مهمش والدنيا
مش بتسأل عنه ودياله ضهرها .. يوم شغال ووعشرة قاعد..نكسرة كمان ونقوله مالكش لازمه
ماينفعش نعيش من غير بعض...طب خدعندك..قابل يامعلم بطريقتة يعنى..
مش انا مليش لازمة...هات واحد يسلك لك البلاعة (الله يعزك) وآسف على التعبير ..
مش انامهمش..الفرن دي بتبيع عيش للجهلة بس.
مش انا....مش أنا ...مش انا .. في شتى مناحى الحياة.
وهات المثقف اللى انتخب ..يطلع طوب ورمل...والبقية تأتى ونحن من بدأنا..
وكدة هايقول شوف منعونى علشان أية ..زنبي ان اهلى فقراء ومعلمونيش..اتنعاقب ان يقولولى
مالكش لازمة..واؤكد لحضرتك ان فيهم كتلة تصويتية كبيرة انتخبت..باقى المرشحين ..
ولكن لما حصر الامربين ... ياهذا .. ياذاك..أعتقد ان فيه كتلة تصويتية مثقفة الرئيس ولو على
مضض.. بحسبة ان ليس فى الامكان افضل مما كان.. فلا نلوم عليهم فهم منا. ونحن منهم
وكلنا الى رب العباد سواء...أرجو ان تتقبل منى هذا الراى وشاكر لسعة صدركم..
قديم 12-12-2012, 02:51 AM
الصورة الرمزية أدهم صبرى
أدهم صبرى أدهم صبرى غير متواجد حالياً
من انا؟: رجل المستحيل
التخصص العملى: قاهر العمالقة وثعلب الثلوج
هواياتي: قتل الجواسيس وتدمير أعداء مصر

الموقع: تحت علم مصر فى أعماق الخطر عند جزيرة الجحيم بعد أرض الأهوال على إيدك اليمين
أدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond repute

اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان سيدنا محمد رسول الله

إتحاد الأطباء العرب
بخمسة جنيه انقذ اخوتنا السوريين بالتبرع برسالة فاضية
على رقم 9596
انشرها تؤجر