العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل انت هتنزل يوم 30|6 ام مش هتنزل ؟؟؟
هنزل 20 42.55%
مش نازل 27 57.45%
المصوتون: 47. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 12-06-2013, 01:54 PM
هشام الشيخ هشام الشيخ غير متواجد حالياً

هشام الشيخ will become famous soon enoughهشام الشيخ will become famous soon enough
افتراضي رد: مين نازل يوم 30|6 ؟؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الكردي2000 مشاهدة المشاركة

مش نازل طبعا
لعدة اسباب :
1 - مرسي هو الرئيس الشرعي لمصر( رغم تحفظي علي أداءة ) ولانه جاء عبر الصناديق بإراده شعبيه حره
2 - هناك قاعده فقهيه تقول ( درء المفاسد مقدم علي جلب المنافع ) حيث ان عزل الرئيس بهذا الاسلوب هو اسلوب لي زراع لا يجوز ويؤدي الي مزيد من الدم ويدل ايضا علي أن المصريين لا يحترمون الديموقراطيه في مصر
3- لا يوجد علي الساحه من هو خير منه او أفضل منه علي الاقل في هذه المرحله , فأذا سقط مرسي سنعود للمربع صفر ( لا رئيس - لا مجلس شعب - لا مجلس شوري - لا دستور ....لالالالا ) وسندخل في حرب اهليه لا محاله للصراع علي الكرسي
4 - هل الاحتياطي النقدي سيسمح بأنقلاب أو ثوره اخري .... ام ستعلن مصر افلاسها ونصبح مثل سوريا أو العراق تقطعها الصراعات
5- من يضمن انه اذا جاء رئيس اخر لا يظهر لنا فريق اخر يطالب بإسقاطه بعد شهرين أو ثلاثه
6 - هل من أيد الرئيس مرسي سيسمح بأسقاطه من قبل المعارضين الذين طالبوا باسقاطه يمكن حتي قبل ما يوصل لقصر الرئاسه
7 - مقتنع تماما بأن الصراع الحالي ليس له اي صله بمصلحة الوطن بقدر ما هو صراع للوصول للكرسي حتي لو كان علي جسد المصريين من القتلي والجرحي
8 - كيف اثق في المعارضه بعد أن خانوا الثوره وتعاونوا مع الفلول والبلطجيه المأجورين لإحداث فتن وصراعات في الشارع لخلق تصور للمصريين أن هكذا سيكون حكم الاخوان وانهم غير جديرين بالحكم
9 - السؤال المهم والخطير للساده الداعين لتظاهرات 30 - 6 .... ماذا بعد اسقاط الرئيس ؟؟؟ هل ستستقر الامور ويعود الامن والامان وتحل مشكلة المرور والخبز وسد النهضه والحد الادني للاجور وتصبح مصر ذات ترتيب عالمي في الاقتصاد ..... لو ضمن لي حد هذا سأكون أول من ينزل ويطالب بأسقاط الرئيس
:vct ry:
قديم 12-06-2013, 02:03 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute
Smile رد: مين نازل يوم 30|6 ؟؟؟؟؟

انا مش نازل
علشان مرسي رئيس منتخب حتي لو كان فاشل ولو جه حد بدالو هيتشال بنفس الاسلوب وندخل في دوامه ملهاش آخر ولأسباب تانيه كتير بس ده رأيي ومقتنع بيه والاختلاف في الرأي طبعا شيء مقبول ومفيهوش مشكلة بالنسبالي

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 12-06-2013, 02:08 PM
عامر سعد عامر سعد غير متواجد حالياً
من انا؟: مخلول مش هزار دا بجد
التخصص العملى: مدرس ابتدائي
هواياتي: زمان كنت لاعب كره يد

عامر سعد is just really niceعامر سعد is just really niceعامر سعد is just really niceعامر سعد is just really niceعامر سعد is just really nice

انا كدا زعلت هوا المنتدي قلب اخوان ولا ايه نازلين نازلين
قديم 12-06-2013, 02:48 PM
هشام الشيخ هشام الشيخ غير متواجد حالياً

هشام الشيخ will become famous soon enoughهشام الشيخ will become famous soon enough

اغلبيه الشعب محتاره/بس فى سؤال نفترض مرسى رحل ممكن نعرف ايه اللى بعد كده ؟بيقولوا سد النهضه بدأ مع الثورة يعنى لو بدأنا من جديد هيكون خلص ووجب علينا المحافظه عليه بعد بناءة /سد النهضه أقوى سلاح فتاك فى يد اسرائيل ضد مصر/لازم نفوق ونعرف ان عدونا الحقيقى لاينام من اجل تدميرنا وتحقيق احلامه من الفرات الى النيل/وهم ينفذونها بكل حرفيه وصبر/ارى ان الحل الأوحد وبالذات اليومين دول اتحاد الشعب كله بجميع طوائفه لحمايه شريان حياة مصر/الوقت لايسمح بأى فهلوه/الفحر والبناء فى السد شغال/ولاننسى ان كثير من اللى بيسخنونا لهم اقامه شرعيه خارج مصر يعنى مش فارقه معاهم/احنا اللى هننداس ويسحق 75% من شعب مصرفى فيضان رهيب وبعدها اليهود سياتون لهنا وعلى مصر السلام/فى مؤامرات؟طبعا فى وهى فى شكل الجمعيات وتمويلها أكيد أكيد صهيونى(طبعا مش معقول يكون مباشر من اسرائيل)فى شباب فل كان فى الثورة( ماشى) بس شوف حاله قبل وبعد الثورة (طبعا مش كلهم)ياجماعه ياناس شوية صبر وشوفوا الصورة كاملة كلنا قرفنين وبنسب ونلعن كل يوم بس بكرة هيكون شكله ايه؟اللهم ألهمنا الصواب /اللهم صبرنا على البلاء
قديم 12-06-2013, 02:54 PM
cheburashka cheburashka غير متواجد حالياً
من انا؟: وعجلتُ إليكَ ربي لترضى

cheburashka is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عامر سعد مشاهدة المشاركة

انا كدا زعلت هوا المنتدي قلب اخوان ولا ايه نازلين نازلين
مش فاهم ليه الناس دايما بتعتقد ان اى حد مش ضد مرسى يبقى اخوان.
خسارة المعارضة صندوق الأنتخابات للأبد يعمل أكتر من كده رغم انى ضد الديموقراطية الغربية بس هو ده المتاح حاليا حتى يقضى الله أمرا كان مفعولا

وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَاماً