العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 05-03-2010, 02:41 AM
M-Fire Dj M-Fire Dj غير متواجد حالياً
من انا؟: ENG.Ahmed Hekal

M-Fire Dj will become famous soon enoughM-Fire Dj will become famous soon enough
افتراضي رد: تجربتي مع ميجان || 2008

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashour100 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
الاخ الفاضل بارك الله لك

اولا: بخصوص الورق المطلوب

1- الفاتورة، وديه قمت بتوثيقها من الغرفة التجارية ثم من الخارجية السعودية، وباقي التوثيق من السفارة المصرية، ونفسي تميل الى تجاهله لانه مكلف في حدود 250 ريال وممكن ميطلبوش منك كما هو الحالمعاك.
2- لم اقم بتسحيل العربية في السفارة، ولكن عامل برنت من المرور باني اول مالك، وكمان واخد شهادة منشأ من الزاهد اني المالك الاول وموثق الورق ده من الخارجية السعودية.

3- في الغالب انا هعمل تصدير والمعلومات اللي عندي اني بروح المرور ادفع رسوم التصدير موش عارف في حدود 100 ريال تقريباً واستلم نمر التصدير واسلم نمر السيارة.
فهل في ورق معين تاني بستلمه من المرور وهو ده الورق اللي رجعك تعمله من حقل؟

ثانيا: بخصوص الجمرك

انا شايف ان 50000 ج مبلغ كبير هو انت كنت في بتجمرك السيارة في انه جمرك؟
طيب ومفيش مندوبي تخليص يخلصوا العملية على سعر أقل مع عمولة؟

سؤال اخير وانت بتجمرك كانوا طبقوا الخصم بتاع ال 10 % علشان السيارات الاوربي ؟

ولك خالص الشكر

كده حضرتك عملت كل الاجراءات اللازمة والبرنت من المرور فعلا بيغنيك عن توثيق العربية في السفارة
وموضوع الورقه اللي رجعت عشانها من الحدود دي كانت فعلا بخصوص التصدير انت بتسلم النمر وتاخد نمر تصدير وورق بالكلام ده بس لازم المرور يبعت الورق ده فاكس للحدود اللي حضرتك بتغادر المملكة منها وهو ده اللي رجعني انه الفاكس موصلش لكن بعتوا من مرور حقل لمرور القصيم والموضوع خلص على طول يعني هو كان تقصير منهم مش نقص في ورقي انا

بالنسبه للمبلغ زي ما قلت لحضرتك هو 62% من تمن العربية في المصنع
انا كنت بجمرك في نويبع ودي مش هتفرق خالص من مكان لكمان تاني هوا هوا نفس القانون الاجراءات واحدة

اما بالنسبة لوجود مندوب يخلص الموضوع اقل من كده فا دا ممكن ش شغل مش سليم السليم انك بتنزل بنفسك الجمرك وبيجي معاك مندوب الجمرك وبيفحص العربية بيشوفها بتخضع لاي فئه متسجله عندهم وبيحسب الفلوس وبعد الدفع بيخلص ورق الاعفاء الجمركي اللازم

الخصم 10% ده لاني جمركت العربية بعد سنه استعمال وكل سنه بعد السنه الاولى ب 5% خصم لكن اول سنه بس هيا 10% ملهاش علاقة ان العربية اوربي او غيره

ياريت اكون قدرت افيد حضرتك
قديم 05-03-2010, 12:01 PM
الصورة الرمزية د.محمود صلاح
د.محمود صلاح د.محمود صلاح غير متواجد حالياً
من انا؟: تجارة
التخصص العملى: تجارى
هواياتي: سيارات

د.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant futureد.محمود صلاح has a brilliant future

شكراً لطرح التجربة وللمعلومات
قديم 06-03-2010, 11:37 PM

M-Fire Dj will become famous soon enoughM-Fire Dj will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.محمود صلاح مشاهدة المشاركة

شكراً لطرح التجربة وللمعلومات

العفو دي حاجة بسيطة مشكور على الرد
قديم 07-03-2010, 03:21 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

فعلا رأى موضوعى وممتاز ومختصر ومفيد دون تحامل او انحياز اتمنى معظم المشاركات فى تقييم السيارة تكون مماثله وشكرا جزيلا لك اخى العزيز
قديم 08-03-2010, 03:11 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

فعلا رأى موضوعى وممتاز ومختصر ومفيد دون تحامل او انحياز اتمنى معظم المشاركات فى تقييم السيارة تكون مماثله وشكرا جزيلا لك اخى العزيز
مشكور على مرورك وياريت فعلا تكون كل الناس دا رأيها عشان نوصل لحقيقة عن اي عربية موجودة