العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 28-02-2010, 09:07 PM
ashour100 ashour100 غير متواجد حالياً

ashour100 is on a distinguished road
افتراضي رد: تجربتي مع ميجان || 2008

السلام عليكم
الاخ الفاضل، بارك الله لك في سيارتك ان شاء الله
كنت محتاج اجابة على بعض الاسئلة
انا معايا ميجان 2008 في السعودية اتوماتيك كنت جايبها من الزاهد ب 45000 ريال، وناوي انزل بيها مصر نهائي ان شاء الله في شهر يوليو القادم وكنت عايز اعرف:
1- الجمرك المستحق عليها في حدود كام
2- الورق المطلوب واجراءات هذه العملية
3- ايهما افضل انزل بالسيارة بري وادخلها تربتك ثم اخلص الجمارك ولا اصدرها " استيراد وتصدير " ثم اخلص الجمارك.
4- هل في حالة الاستيراد ينفع السيارة تدخل تربتك فترة ثم اخلص الجمارك .

معلش تقلت عليك وجزاك الله خيراً
قديم 02-03-2010, 06:47 AM
zola2006 zola2006 غير متواجد حالياً

zola2006 is on a distinguished road

ماشاء الله ربنا يباركلك فى السياره ويحميك يارب وان شاء الله خير
قديم 03-03-2010, 11:56 PM
M-Fire Dj M-Fire Dj غير متواجد حالياً
من انا؟: ENG.Ahmed Hekal

M-Fire Dj will become famous soon enoughM-Fire Dj will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashour100 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
الاخ الفاضل، بارك الله لك في سيارتك ان شاء الله
كنت محتاج اجابة على بعض الاسئلة
انا معايا ميجان 2008 في السعودية اتوماتيك كنت جايبها من الزاهد ب 45000 ريال، وناوي انزل بيها مصر نهائي ان شاء الله في شهر يوليو القادم وكنت عايز اعرف:
1- الجمرك المستحق عليها في حدود كام
2- الورق المطلوب واجراءات هذه العملية
3- ايهما افضل انزل بالسيارة بري وادخلها تربتك ثم اخلص الجمارك ولا اصدرها " استيراد وتصدير " ثم اخلص الجمارك.
4- هل في حالة الاستيراد ينفع السيارة تدخل تربتك فترة ثم اخلص الجمارك .

معلش تقلت عليك وجزاك الله خيراً

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها ويوصلها مصر بالسلامة ان شاء الله
انا كمان كنت جايبها من الزاهد فرع القصيم بس كانت اغلى من كده شكله كان داحك عليا باين ptmnlo123per111

اولا الاجراءات المطلوبة :

1- لازم تكون اول مالك للعربية واول رخصه سعودية تطلع ليها تكون بأسمك وحاول توثق فاتورة العربية الصادرة من الزاهد في السفاره في الرياض
2- لازم تكون سجلت العربية في السفاره المصرية في الرياض بأنك اول مالك ليها والكلام ده لازم يكون في نفس سنه انتاج العربية يعني سنه 2008
3- في ورقة انا بصراحة مش فاكر اسمها ايه رجعوني على الحدود عشان مكنتش معايا بس الحمد لله بيت في حقل ورحنا تاني يوم الصبح خلصناها من مرور حقل بس اعتقد انها كانت خاصة بينا انا لاني كنت مصدر العربية لاني كنا نازلين نهائي
ده تقريبا كل الورق المطلوب وبيني وبينك في ورق ملوش لازمة اصلا بس هاته معاك احطياطي عشان الرخامة اللي في بلدنا يعني انا مثلا مخدوش مني الفاتورة اصلا حسبوا الجمرك على السعر المتسجل عندهم في الجمرك

ثانيا بالنسبة للجمرك المستحق :
العربية طبعا 1600cc ودي بتدخل في فئه 62% جمرك مستحق من سعر المصنع للعربية يعني غالبا مش بعتمدو السعر اللي في الفاتورة افرض انا واحد جابلي العربية هدية مثلا هيحسبوني على الجمرك ازاي اكيد مش هدية برضه
انت اول مابتنزل بالعربية الجمرك بيفحصوها بيشوفوا الكماليات اللي فيها بتخضع لانهي فئه عندهم وبيحسبوا العر المتسجل عندهم

وفي حاجة كمان مهمة اوي ان العربية بعد اول سنه استعمال بتاخد خصم 10% على الجمرك وكل سنه بعد كده خصم 5% يعني انت لو نزلت تجمركها مثلا بعد 3 سنين هتاخد خصم 20%
المهم انا كنت واخد خصم 10% بس فكان الجمرك ودفعت 45000 جنيه هيا المفروض 50000 بس مع الخصم شيل 5000 وطبعا على حسب حضرتك هتاخد خصم كام

اما بالنسبة لموضوع التصدير والتربتك انا كنت منزلها تصدير بس لازم تدفع الجمرك على طول او تسيبها جوا الجمرك لكن ممنوع تخرج من الجمرك بدون دفع المبلغ المستحق
فانا شايف ان الاحسن ان حضرتك تنزلها تربتك وتفضل معاك 6 شهور هنا في مصر وقت ما تحب تجمرك تروح تجمرك براحتك دا طبعا لو حضرتك مش نازل نهائي

كده كله تمام لو في اي استفسار تاني انا تحت امرك
واسف على التاخير في الرد
قديم 04-03-2010, 12:03 AM
M-Fire Dj M-Fire Dj غير متواجد حالياً
من انا؟: ENG.Ahmed Hekal

M-Fire Dj will become famous soon enoughM-Fire Dj will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zola2006 مشاهدة المشاركة

ماشاء الله ربنا يباركلك فى السياره ويحميك يارب وان شاء الله خير
الف شكر على مرورك
قديم 04-03-2010, 01:44 AM
ashour100 ashour100 غير متواجد حالياً

ashour100 is on a distinguished road

السلام عليكم
الاخ الفاضل بارك الله لك

اولا: بخصوص الورق المطلوب

1- الفاتورة، وديه قمت بتوثيقها من الغرفة التجارية ثم من الخارجية السعودية، وباقي التوثيق من السفارة المصرية، ونفسي تميل الى تجاهله لانه مكلف في حدود 250 ريال وممكن ميطلبوش منك كما هو الحالمعاك.
2- لم اقم بتسحيل العربية في السفارة، ولكن عامل برنت من المرور باني اول مالك، وكمان واخد شهادة منشأ من الزاهد اني المالك الاول وموثق الورق ده من الخارجية السعودية.

3- في الغالب انا هعمل تصدير والمعلومات اللي عندي اني بروح المرور ادفع رسوم التصدير موش عارف في حدود 100 ريال تقريباً واستلم نمر التصدير واسلم نمر السيارة.
فهل في ورق معين تاني بستلمه من المرور وهو ده الورق اللي رجعك تعمله من حقل؟

ثانيا: بخصوص الجمرك

انا شايف ان 50000 ج مبلغ كبير هو انت كنت في بتجمرك السيارة في انه جمرك؟
طيب ومفيش مندوبي تخليص يخلصوا العملية على سعر أقل مع عمولة؟

سؤال اخير وانت بتجمرك كانوا طبقوا الخصم بتاع ال 10 % علشان السيارات الاوربي ؟

ولك خالص الشكر