العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > إطارات السيارة

إطارات السيارة ساحة تتناول كل ما يتعلق بإطارات السيارات و الجنوط

قديم 01-12-2013, 08:49 PM
moneer_marco moneer_marco غير متواجد حالياً

moneer_marco will become famous soon enough
افتراضي رد: معلومات عن الكاوتش و الجنوط 5

متشكر جدا على الرد ثانيا كما ذكرت لسيادتك اني مركب كاوتش مقاس 185/70 والجنط 13 وكما تعلم ان بكده مسافة الكاوتش كبيره أي حوالي 129.5 مم من كل ناحية فده بيخلي دائما الكاوتش كاسر واقيس الضغط الاقيه مظبوط لدرجة اني جبت معي في السيارة منفاخ وعداد ضغط واحيانا يكون الضغط واطي ومش باحس بيها واحيانا اشعر بان السيارة بتتنطط ولذلك عايز ثبات اكثر لاني باسافر على الصحراوي دائما ثانيا عايز منظر الكاوتش لما اشوفه الاقيه شايل نفسه مش كاثر
قديم 02-12-2013, 06:05 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute
Post رد: معلومات عن الكاوتش و الجنوط 5

الصراحة أنا مش فاهم يعني ايه كاثر أو كاسر لكن أنا فهمت أنك عاوز تزود الثبات. أولا لو العربية بتتنطط فعلا زي ما حضرتك بتقول يبقي ده شغل عفشة و مساعدين و بعد كده الكاوتش.
المهم أنا هكتب لحضرتك شوية مقاسات و جنبهم سمك الكاوتش و ارتفاع العربية من الأكس بتاعها.
الارتفاع سمك الكاوتش المقاس
175/70R13 122.5 287.6
185/70R13 129.5 294.6
185/65R14 120.5 298.3
185/60R14 111.0 288.8
195/50R15 097.5 288.0
طبعا المقاس الأولاني ده الأصلي.
المقاس التاني اللي حضرتك مركبة دلوقتي و المفروض المقاس ده بيعلي العربية 7مم لكن معرض الكاوتش 10مم و بالتالي المفروض المقاس ده معقول جدا و مش يقلل الثبات عشان كده أظن فيه حاجة في العفشة.
المقاس التالت هيعلي العربية كمان 4 مم تقريبا عن دلوقتي عشان كده مش مرجح المقاس ده عشان الثبات لكن ميزته أنه هيقلل سمك الكاوتش فهتحس أن العربية أنشف شوية و ده اللي حضرتك عاوزة.
المقاس الرابع و من وجهة نظري ده أحسن مقاس لأنه هيرجع العربية للارتفاع الأصلي بتاع المصنع و في نفس الوقت هيقلل سمك الكاوتش حوالي 2 سم عن اللي حضرتك مركبه دلوقتي و بالتالي هتحس بفرق شاسع في الثبات عن الوقت الحالي.
المقاس الخامس بالظبط زي الرابع لكن ثباته أحسن لأنه أوطي و أعرض لكن ممكن يحك في الرفارف في المطبات و ممكن يعمل بلالين لو الكاوتش نليم و أخدت مطب و كمان مقاس 15 يعني أغلي بفرق واضح من ال 14.
أتمني أكون أفدتك و الاختيار راجع لحضرتك و ربنا يكرمك ان شاء الله.
قديم 02-12-2013, 07:14 PM

الف شكر على الرد كلام علمي جميل اعني كاثر او كاسر لأنها كلمة عامية تحس ان الكاوتش فارش على الارض شويه والعفشة ليسا كاشف عليها والعربية يادوب ماعملتش 42000 كيلو وبتتنطط مش قوي بس تحس ان العربية طرية شويه علشان كده عايز انشفها زي ما حضرتكوقلت سؤال ثاني هل الجنوط الحديد 14 نفس عرض 13 حديد
قديم 03-12-2013, 04:36 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute

لا شكر علي واجب و فعلا لو التنطيطة خفيفة أو بمعني أصح تحس أن العربية طرية زيادة عن اللازم يبقي هو الكاوتش خصوصا أن المقاس الجديد المفروض أنه أطري من القديم بفرق ملحوظ.
شوف حضرتك أنت ما تشغلش بالك بعرض الجنط لأن جنط ليه مقاسات كاوتش معينة بتركب عليه و محطوط في الاعتبار عرض الجنط. مثلا الجنط ال 17 عرضه 8 بوصه و ال الجنط ال 18 كمان نفس العرض. الجنط ال 14 فيه عرض 5.5 و فيه 6. و ال 13 فيه 5.5 و فيه 6.
قديم 03-12-2013, 12:34 PM

متشكر جدا على تعبك وربنا يعطيك تعبك