العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 21-08-2013, 04:21 PM
ibrahimkellany ibrahimkellany غير متواجد حالياً

ibrahimkellany is on a distinguished road
افتراضي العربية جابت وش سلندر ... أفيدوني في السعر

العربية 132 سعة1600سي سي
لأني جديد في الليلة كلها على بعض استغبيت معاها فاستغبت معايا
ماشي ولاقيت الحرارة عليت فجأة ببص على الماية ملاقيش ماية وفعز الحرارة دية رحت حاطط ماية في الريداتير
وعينك ما تشوف إلا النور
المهم المايكانيكي قالي وش سلندر
أفيدوني يعمل كم وياترى أروح الوكالة ولا عزبة شلبي ذي ما الميكانيكي بيقول، وعلى فكرة مرة يقولي 1300جنيه ومرة يقول لصحبي اللي بيروح معايا عند الميكانيكي خليه يعمل حسابه في 2000جنيه
انا احترت انزل واعمل حسابي على كم؟
قديم 21-08-2013, 10:16 PM
msr1192 msr1192 غير متواجد حالياً
من انا؟: موظف
التخصص العملى: اداري
هواياتي: الكمبيوتر والسيارات

msr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to all
افتراضي رد: العربية جابت وش سلندر ... أفيدوني في السعر

اولا قدر الله وما شاء فعل
خاليك في القريب لبيتك وللمكانيكي وعلى فكرة انا ساكن جنب شلبي واسعارها كويسة زي الوكالة وارخص لكن في بعض موديلات القديمة زي البيجو 304 مش موجودة

قديم 21-08-2013, 10:39 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

الميكانيكى ده شكله مش كويس شوف حد تانى يكشف ويقولك اذا كنت هتغير وش ولا ممكن خراط يظبطة وعزبة شلبى او الحرفيين متفرقش بس اعتقد الاسعار ديه اوفر والراجل شكله عايز يعمل عليك شغل

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 21-08-2013, 11:30 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
اسأل الأول في عزبة شلبي لوحدك
ثم فك الوش ووديه لمخرطه يكشف عليه ممكن يكون الوش القديم عايز تظبيط ويشتغل تاني
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 22-08-2013, 03:06 AM
الصورة الرمزية adham.com
adham.com adham.com غير متواجد حالياً

التخصص العملى: System Administrator IT

adham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond repute
مبروك رد: العربية جابت وش سلندر ... أفيدوني في السعر

أخي الفاضل
نصيحة هااااااامة
لابد من التأني الشديد و دراسة الموضوع واحدة واحدة عشان تقدر توصل لنتائج كويسة و تقدر تحط فلوسك في المكان المناسب عشان الوضوع ما يوسعش معاك و تبقي مخنوق و مش طايق نفسك من قرف الصنايعية و البياعين و التجار

هنقول بسم الله الرحمن الرحيم

تسأل الأول علي خرااااااااااط يكون فني و متخصص و بيفهم و غن شاء الله هتلاقي لكن عليك بالبحث و الصبر الشديد

تروح للخراط و تديله وش السلندر يكشف عليه و هو إللي هيقدر يقولك إيه المطلوب
سواء الوش ينفع يشتغل أو ما ينفعش يشتغل تاني

شوف الفيديو دة و إنت هتفهم و هتعرف إن بإذن الله هينفع

***** كشط وش السلندر بماكينة الخراطة *****

***** إعادة بناء وش السلندر معدوم العافية *****

و لو الموضوع دخل معاك في عمرة موتور مثلا

لك شوية فيديوهات عن البساتم و الشنابر أتمني ان تتحلي بالصبر و تقدر تشوفها كلها لأخرها

فيديو جامد توضيحي إزاي تتنظف و تركب الشنبر في البستم
ملحوظة هامة :
لو هانشغل البساتم القديمة لانها سليمة ومش مكسرة ولا مجرحة وكان فيها بوش فى مجارى الشنابر وبالاخص شنبر الزيت !!!!!!ساعتها لازم نجيب فرش لشنبر الزيت ودة بيكون عبارة عن سلك زنبركى او سلك واخد شكل تمنيات وسبعات معرج السطح يعنى ووظيفتة انة بيخلى شنبر الزيت مضغوط لبرة شوية وبيملى البوش الموجود مكان شنبر الزيت

الشنبر
ملحوظة : الخلوص بتاع الشنبر لا يجب ان يتعدى 0.5 ملم فى اى جزى من اجزاء الشميز من اول الشميز لاخرة

ازاي تقيس الشنبر

https://www.youtube.com/watch?NR=1&v...ture=endscreen

الرودية و كيفية عملها

آآآآآآآآآآآآآآآآسف للإطالة و أتمني أن تستفيد من المشاركة و أن تنال إعجابك
و أتمني لك التوفيق من كل قلبي

من مواضيعي المميزة بالمنتدي

إزاي تعمل عمرة كاملة (موتور و فتيس) بنفسك - بدون ميكانيكي أو خراط