العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 29-04-2009, 10:50 PM
Mohamed Dahab Mohamed Dahab غير متواجد حالياً

Mohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud of
افتراضي رد: .. الصينيون قادمون .. بس المره دي ... شكلها بجد !!!!!

تصميمات روعه بصراحه انا عن نفسى مش مع الصينى ولا ضده لكن انا حاسس انهم بتقدموا على كل الاصعده بس فى مشكله ان الناس ديه بتعتمد على تقديم سياره شكلها حلو و بها كافه الكماليات بسعر رخيص ولكن هذا كله على حساب العمر الافتراضى للعربيه ككل
ولكن المشكله عندنا فى التوكيلات اللى تملك هذه السيارات فى مصر عايزنا نشتريها باسعار غاليه جدا جدا جدا اكتر من اللى تستهله
وده من وجهه نظرى البسيطه اللى عامل حاله من اللغبطه بالنسبه لهذه الفئه من السيارات

انا اسف على الاطاله لكن من الاخر انا حاسس ان المشكله مش فيهم المشكله فينا احنا
قديم 01-05-2009, 12:14 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Dahab مشاهدة المشاركة

تصميمات روعه بصراحه انا عن نفسى مش مع الصينى ولا ضده لكن انا حاسس انهم بتقدموا على كل الاصعده بس فى مشكله ان الناس ديه بتعتمد على تقديم سياره شكلها حلو و بها كافه الكماليات بسعر رخيص ولكن هذا كله على حساب العمر الافتراضى للعربيه ككل
ولكن المشكله عندنا فى التوكيلات اللى تملك هذه السيارات فى مصر عايزنا نشتريها باسعار غاليه جدا جدا جدا اكتر من اللى تستهله
وده من وجهه نظرى البسيطه اللى عامل حاله من اللغبطه بالنسبه لهذه الفئه من السيارات

انا اسف على الاطاله لكن من الاخر انا حاسس ان المشكله مش فيهم المشكله فينا احنا
هي اكتر حاجه تقلق يا استاذ محمد ان الوكيل ساعات كتير بيفرض او بيحدد مواصفات العربيه اللي بتدخل مصر ... و ده واضح جدا في الاسيوي ... الياباني عامه و الكوري خصوصا ... بالذات هيونداي اللي بتيجي بدون اي مواصفات امان !!!

المشكله بقى ان الصيني بينتج حسب رغبه العميل ....
يعني ممكن يعمل منتج ب 10 جنيه ... ولو عايز نفس المنتج يعمله ب 2.5
وده طبعا على حساب الجوده ...
لكن لو كانت مقبوله الي حد ما في الاجهزه الكهربائيه الرخيصه ... تبقى كارثه في العربيات .. خصوصا مع انظمه حيويه و اجهزه سلامه ... ومع فساد الذمم و ضعف النفوس ...
ربنا يستر

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 01-05-2009, 12:34 AM
الصورة الرمزية Nour_peugeot
Nour_peugeot Nour_peugeot غير متواجد حالياً

Nour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond repute

مش عيز اقول غير اني اتوهمت من التصميمات

بس يمكن بنسبه 90 %

ان يبقي الشكل و التصميم الدخلي تماما التمام التحت الكبوت و الخامات الله اعلم و علي راي المثل

من برا هالا هالا و من جوا يعلم الله

لسه قدمهم شويه بس متستعجلوش و الحمد للح مصر قدرت تصنع اول مفصله باب للسياره الادا

my peugeot 306 gti6
قديم 01-05-2009, 09:33 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nour_peugeot مشاهدة المشاركة

لسه قدمهم شويه بس متستعجلوش و الحمد للح مصر قدرت تصنع اول مفصله باب للسياره الادا
هما لسه اساسا بيصنعو العربيه الادا !!!!!

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 02-05-2009, 12:37 AM
hossam_nasr hossam_nasr غير متواجد حالياً

hossam_nasr will become famous soon enough

اية الجمال دة