العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 25-04-2011, 12:25 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: مخصوص ل أحمد حمدى وأبو الأسعاد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فاروق سيد مشاهدة المشاركة

بص يا باشا

مره وأنا ماشى فى الشارع طلع من شارع جانبى يمين
عربية أسمها فيرنا خبطت فى الباب الخلفى بتاع الوحش الصينى
الغنى عن التعريف A516

خسائر العربية اللى أسمها فيرنا
( فانوس أتكسر - شبكة وأكصدام أتكسروا - الريدياتير أتخرم )

خسائر الوحش الصينى الغنى عن التعريف
خبطة فى طبلة الباب
أتردت على البارد بــ 80 ج

----------

أبو الإسعاد
أنا جنبك أنده علىّ لو عوزت حاجة

اسمها فيرنا !!!!!

تصدق يا عم احمد انا هروح اسحب التصويت بتاعي اللي صوتهولك بالصوت الحياني هههههههههههههههه

ماشي يا عم احمد وبعدين لو انتا مكان الفيرنا وخبط بوشك في طبة الفيرنا عربيتك هتروح في خبر كان بلاش نخبط في الحلل ههههههههههه

حبيبي يا عم احمد واحشني والله تصدق بالله انا بحترم العربية ديه بس علشان هيه معاك غير كدا انا كان زماني مطوحها في النيل هههههه
قديم 25-04-2011, 12:27 PM
الصورة الرمزية Komy
Komy Komy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الشركة المصرية لنقل الكهرباء
هواياتي: العربيات

Komy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فاروق سيد مشاهدة المشاركة

بص يا باشا
مره وأنا ماشى فى الشارع طلع من شارع جانبى يمين
عربية أسمها فيرنا خبطت فى الباب الخلفى بتاع الوحش الصينى
الغنى عن التعريف A516

خسائر العربية اللى أسمها فيرنا
( فانوس أتكسر - شبكة وأكصدام أتكسروا - الريدياتير أتخرم )

خسائر الوحش الصينى الغنى عن التعريف
خبطة فى طبلة الباب
أتردت على البارد بــ 80 ج

----------

أبو الإسعاد
أنا جنبك أنده علىّ لو عوزت حاجة

أحمد باشا بذات نفسه منور الموضوع إيه النور ده يا باشا.

بخصوص كلام حضرتك انا ليا تعليق عليه:

أولا فى حالة زى دى متقدرش تحكم إلا إذا توافرت شوية معلومات كدة اللى هيا ايه؟

سؤال جميا يا واد يا كومى ...

أقول لحضرتك

1- الفيرنا كانت ماشية بسرعة كام ؟

2- ال 516 كانت واقفة ولا ماشية ولو ماشية برضو بسرعة كام؟

إذا عرفنا الحاجات دى هتفيدنا لانها بتحدد تأثير الصدمة على كل عربية.

وبعدين من الطبيعى إن الطقم الامامى يبوظ لأى عربية تخبط الخبطة دى مش بس عشان فيرنا ف باظت , وبعدين الحاجات اللى إتكسرت دى من الفبر والبلاستيك زى اى عربية يعنى لازم تتكسر. وبعدين الحتة اللى اتخبطت فيه العربية ال 516 دى منطقة قوايم وعضم بين الابواب بالأضافة إلى إن حضرتك بتقول ‘ن العربية كانت ماشية يعنى يدوب الفيرنا لحقتها , لكن العربية دى لو واقفة كنت هتشوف هيحصلها إيه؟

Komy
قديم 25-04-2011, 12:40 PM
الصورة الرمزية Komy
Komy Komy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الشركة المصرية لنقل الكهرباء
هواياتي: العربيات

Komy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai2005 مشاهدة المشاركة

ايه يا كومي الموضوع ده انت اتجننت شكلك حتتوقف قريب
وبعدين انت جايب افشل عربيه صيني فالعالم البريليانس وافشل اختبارات امان وبتتكلم فيها طب فين الانجلون ولا الاسبرانزا وال بي واي دي ولا الجاك اللي صاجهم 6 مم يعني اقوي من المرسيدس ال 4 و 5 مم وبعدين فولفو وجيلي لما يعملوا عربيه تبقي أأمن عربيه فالعالم ده في واحد من المنتدي عمل بيها حادثه وهو ماشي 120 دخل فحائط خرساني ويادوب هو كبوت وفوانيس واكصدام يعني الماتور حتي مش الصالون ماوصلتلوش الخبطه وبعدين abs .sensor .ebd. airbag. عايز ايه تاني امان والبريليانس دي بالذات لا تقارن بالجيلي او الشيري يعني ينفع تقارن الفيرنا بالسوناتا ولو ان الاتنين بلاستك طب مافي الاف غير مقتنعين بالايطالي والياباني ايه رأيك ؟

طب اتفرج علي الروسي والالماني والياباني واختبار اوروبي كمان

كله عجينه مرسيدس وباسات وتويوتا يا برنس امال الكوري يعمل ايه :craz yW14:ههههههههههه
كفايه عليك كده لحد مافوقلك واجيبلك الهيونداي اللي بيطلعوا الناس منها بعد الحوادث بالمعالق والشوك

لما تقول على البريليانس أفشل عربية صينى يبقى كده عربياتكوا دى فستك. ده اولا

ثانيا : صاج ايه يا ابو صاج ار صاج فى الدنيا بيتطبق المهم العضم والشاسيه اللى تحت الصاج ولا انتوا عربياتكوا صاجها معمول من صخور من كوكب المريخ .

وبعدين والنبى أنا راضى زمة اللى بيقروا , فى واحد يدخل فى حائط خرسانى على سرعة 120 كيلو فى الساعة و ميحصلش للعربية غير شوية الحاجات اللى بتحصل لو واحد ريح عليك, وطبعا دى بإيد ربنا والحمد لله ان الزميل طلع كويس,

يابنى انت بتناقض نفسك إزاى تقارن عربيات كلها مش مرتبطة ببعضها فى الفئة؟ هههههههه

وبعدين اتحداك لو جبتلى اتنين بس مش مقتنعين باليابانى او الايطالى بوجه عام ,؟ إنما الإعتراض يكون علىموديل بعينه هههههه إنت بتهرج يابنى؟

وبعدين انت جايبلى عربية دايس عليها قطر وتقوللى شوف !!!!!!! أشوف ايه؟ههههههه

ايوه انا عايزك تفوق من اللى انتوا فيه وتقتنعوا.

تحياتى للمشرف الجديد

Komy
قديم 25-04-2011, 02:39 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Komy مشاهدة المشاركة

لما تقول على البريليانس أفشل عربية صينى يبقى كده عربياتكوا دى فستك. ده اولا

ثانيا : صاج ايه يا ابو صاج ار صاج فى الدنيا بيتطبق المهم العضم والشاسيه اللى تحت الصاج ولا انتوا عربياتكوا صاجها معمول من صخور من كوكب المريخ .

وبعدين والنبى أنا راضى زمة اللى بيقروا , فى واحد يدخل فى حائط خرسانى على سرعة 120 كيلو فى الساعة و ميحصلش للعربية غير شوية الحاجات اللى بتحصل لو واحد ريح عليك, وطبعا دى بإيد ربنا والحمد لله ان الزميل طلع كويس,

يابنى انت بتناقض نفسك إزاى تقارن عربيات كلها مش مرتبطة ببعضها فى الفئة؟ هههههههه

وبعدين اتحداك لو جبتلى اتنين بس مش مقتنعين باليابانى او الايطالى بوجه عام ,؟ إنما الإعتراض يكون علىموديل بعينه هههههه إنت بتهرج يابنى؟

وبعدين انت جايبلى عربية دايس عليها قطر وتقوللى شوف !!!!!!! أشوف ايه؟ههههههه

ايوه انا عايزك تفوق من اللى انتوا فيه وتقتنعوا.

تحياتى للمشرف الجديد
يابني انت بتقاوح برضه البريليانس بشهاده الجميع افشل الصيني وبعدين خش علي اليوتيوب حتلاقي مرسيدس ساقط وتيوتا ساقط وباسات ساقط انت مقتنع بفكره مش عارف تتقبل غيرها والكهربائيه والميكانيكيه مابيشتغلوش فيها عشان مابيعرفوش من الاخر زي الميجان كده مابيقولوا عليها وحشه عشان مابيعرفوش زيك كده بالظبط وبعدين صاج 7 مم انت فاهم يعني ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ومدعمه كلها اكنك فقفص حمايه
anglon (20).jpg
بطل مقاوحه واعترف بقي بالحقيقه وبعدين البلد كلها ما بتحبش ولا تعترف بالايطالي اه مافهوش غير فيراراي ولامبورجيني في حاجه تانيه حتقولي فيات حوقفك اسبوع !!!!!
ادخل شوف اختبارات ال a516 , m11 وانت تعرف ايه الامان وبعدين عربيتي مش صيني خالصه والكلام اللي بقوله شهاده حق انا عربيتي تصميم هيكل وماتور فولفو وتقفيل صيني واللي يفوق المصري بمراااااااااااااااااااحل و بلاش نتكلم عالامان فيها خااااالص لانه مفروغ منه علي الاقل انظف من فيرنا والنترا غبور بك اللي ضفيرتها ملمومه بشكرتون من ابو ربع جنيه وفيها سماعات جولدي من حبيبه احمد بهجت

التعديل الأخير تم بواسطة hyundai2005 ; 25-04-2011 الساعة 02:53 PM
قديم 25-04-2011, 02:59 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

EMGRAND EC7 Achieves C—NCAP’s Maximum Award of 5 Star Safety

On January 7th, 2011, on CATRC(China Automotive Technology & Research Center) Press Conference in Tian Jin, CATRC releases the C-NCAP(China-New Car Assess ment Program)crash test results for 8 cars of the 4th line-up test in 2010. EMGRAND EC7 (coded as MR7181), GEELY’s pioneering B class sedan, achieves C-NCAP’s maximum award of 5 star safety rating. With frontal impact of 13.61 points, 40% offset impact of 14.41 points and side pole impact of 15.8 points, EC7 is scored 46.8 points for overall safety performance.

EMGRAND EC7 is GEELY’s second model meeting C-NCAP 5 Star rating following GEELY PANDA in 2009, which is so far the only mini car reaches C-NCAP’s 5 Star. EC7 and PANDA achieve high scores in C-NCAP 5 star rating among so far only 5 independent Chinese-manufactured models that pass C-NCAP 5 Star safety rating. EC7’s C-NACP score tops all other tested independent Chinese manufactured vehicles, and even higher than those middle and higher line-up from joint venture auto brands like FAW-VALKSWAGEN’s MAGOTAN and SHANGHAI VALKSWAGEN’s SUPERB.

With the vision of making the safest car, GEELY has made efforts for higher quality and safety entirety. EC7’s score this time gives a glimpse of GEELY models’ improved safety performance, especially competitive passive safety that is leading independent Chinese-manufactured vehicles. Insiders said that GEELY’s ever-improving safety breakthroughs tell the overall rising up of Chinese manufactured brands against international automotive competition.

It is learnt from GEELY Holding Group’s annual business meeting concluded recently, GEELY will deepen the “Technology GEELY” strategy and making all out efforts to a “Quality GEELY” in years to come. And EC7’s C-NCAP 5 Star safety rating proves that GEELY’s tech and know-how is out there to deliver better quality vehicles.

تعرف انجليزي ولا اترجملك يا كوكي !!