العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 10-12-2012, 09:57 PM
peter magdy peter magdy غير متواجد حالياً

peter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to all
افتراضي رد: اشترى مستعمل و لا جديد ؟؟

مساء الخير
انا هقول حضرتك على حاجة
انا زيك بالظبط لسة متعلم فى مكتب سواقة شهر 9 اللى فات على عربية 128فى مكتب تعليم
و رحت امتحنت و طلعت الرخصة و اخر الشهر شهر 9 برضو اشتريت عربية BYD F3
و مش عايز اقولك حسيت انى اول مرة اركب عربية من ناحية حجم العربية و الابعاد و السواقة
و فضلت مركونة 3 ايام و خايف اسوقها لغاية ما 2 اخوات اصدقائى كل يوم اركب مع واحد يعلمنى و لمدة اسبوع كامل كل يوم بدون فاصل بعد الساعة 10 بالليل عند استاذ القاهرة فى جراج ارض المعارض و بقو يشجعونى و بعد الساعة 12 اطلع على الطريق و امشى لغاية الحمد للة ما بيقت تمام
و ماشى دلوقتى 1500 كم منهم 400 كم تعليم
---------------------
مفكرتش فى مستعمل علشان انا مفهمش فى العربيات و معرفش مشاكلها ولا هصرف عليها كام عقبال ما اتعلم ولا هخسر فيها كام عقبال ما ابيعها
على مهلك و مهما اللى وراكى زمر سيبك منة و كأنة مش الكلاكسات دى علشانك لازم هدوء اعصاب
و ربنا يوفقك
قديم 10-12-2012, 11:43 PM
bondo2a bondo2a غير متواجد حالياً

bondo2a is on a distinguished road

بجد شكرا جدا يا جماعة على تعبكم , أنا نزلت النهاردة بصيت فى المعارض و كنت بأحس انى هأخاف اسوق عربية جديدة و حسيت كلهم حجمهم كبير ,, أنا مقتنعة ان المستعمل هيبقى افضل انى اتعلم عليه بس منين اضمن انه مش هيبهدلنى معاه ؟؟
عايزة اعرف رأيكم فى سوزوكى التو 800cc يعنى موتور الماروتى هى بس اوسع و بتكييف , ايه رأيكم فيها و قطع غيارها متوفرة و لا لء , أنا بأفكر اشتريها جديد , تنصحونى بإيه ؟؟
و شكرا جدا جدا جدا
قديم 11-12-2012, 01:26 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bondo2a مشاهدة المشاركة

بجد شكرا جدا يا جماعة على تعبكم , أنا نزلت النهاردة بصيت فى المعارض و كنت بأحس انى هأخاف اسوق عربية جديدة و حسيت كلهم حجمهم كبير ,, أنا مقتنعة ان المستعمل هيبقى افضل انى اتعلم عليه بس منين اضمن انه مش هيبهدلنى معاه ؟؟
عايزة اعرف رأيكم فى سوزوكى التو 800cc يعنى موتور الماروتى هى بس اوسع و بتكييف , ايه رأيكم فيها و قطع غيارها متوفرة و لا لء , أنا بأفكر اشتريها جديد , تنصحونى بإيه ؟؟
و شكرا جدا جدا جدا
السلام عليكم
العربيه المستعمله بيبان اذا كان استعمالها نظيف ولا متهانه ياريت تشتري من حد معرفه وتكون عارف ماضي العربيه
ومن المستحسن انك تمسك العصا من النصف وتشتري عربيه كسر زيرو او مش عامله عداد كبير فعلا
اما بخصوص الألتو هي اوسع من الماروتي بس قطع غيارها قليله شويه و أغلي
وحرام يدفع فيها فلوس الماروتي معتدله في ثمنها اما الألتو مبالغ في ثمنها وده رأي الشخصي
مثلا الشيفرليه السبارك ثمنها مقارب ليها وافضل
اللانوس والفيرنا واللوجان المستعمل تقريبا نفس الثمن وافضل
والله أعلى و أعلم
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 11-12-2012, 06:25 PM
Om Omar Om Omar غير متواجد حالياً
التخصص العملى: التربية والتعليم

Om Omar has a spectacular aura aboutOm Omar has a spectacular aura aboutOm Omar has a spectacular aura about

ربنا يوفقك ويوفقنى
بيتهيألى الماروتى أحسن

وصيةالخليل إبراهيم لأمة الحبيب(صلى الله عليه وسلم)
عندما التقى به فى رحلة الإسراء قال له :
-------------------------------------
"يامحمد أقرىء أمتك منى السلام وقل لهم إن الجنة طيبة التربة،عذبة الماء، وإن غراسها :
سبحان الله
والحمدلله
ولا إله إلا الله
والله أكبر"
قديم 11-12-2012, 10:32 PM
الصورة الرمزية ezzat2002mo
ezzat2002mo ezzat2002mo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب فى هيئه قناة السويس

ezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant future

مدام لسه بتتعلمى هاتى مستعمل احسن تعلمى عليه وكمان ماتزعليش عليها لما تتخبط واالختيارات كتير بس من رايي الافضل
لو مشاويرك مش سفر والعدد اللى بتاخده العربيه قليل ووزن خفيف السوزوكى ماروتى اختيار ممتاز والسعر ده يجيب عربيه شبه كسر زيرو وطبعا قطع غيارها ببلاش واستهلاكها تحفه لانها 800 سى سى وبرضه تقريبا زيها السوزوكى التو بس تقريبا انتشارها قليل شويه عن الماروتى
فيه عندك الكيا العصفورة ودى تحفه وبرضه استهلاكها كويس بس اعلى شويه بس دى بتاعه سفر وجرى كتير وبتشيل
عندك الاونو ودى تحفه والسعر دة برضه يجيب حاجه كويسه
فيه الهيونداى اتوس نفس القصه
ودى الاختيارات اللى من راىى تنفع حضرتك وبرضه سهله فى اعادة البيع بعد لما تتعلمى وتحبى تجيبى جديد ماتخسريش كتير وبالتوفيق