العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > Fiat Uno

قديم 07-12-2013, 09:01 PM
فراولة88 فراولة88 غير متواجد حالياً

فراولة88 is on a distinguished road
افتراضي عندي معضلة بقالها 6 شهور ومش عارف احلها؟

السلام عليكم ارجوا المساعدة ان امكن عربتي اونوا 2001 انجكشن بها مشكلة وهي اني طول ما انا ماشي بالعربية لازم رجلي تفضل طالعة نازلة علي دواسة البنزين لو ثبت رجلي زي الطبيعي العربية تهدي لحد لما توقف وتطفي لفيت كتير علشان احل المشكلة دي بقالي 6 شهور ومش لاقي حل علما باني غيرت طلمبة البنزين والبوجيهات واسلاك البوجيهات وفلتر الهواء وفلتر البنزين وحساس الايدل وحساس الشكمان وبعدين غيرت بوابة الانجكشن كلها(كاربيراتير كامل) ومازالت المشكلة مستمرة ؟ فتقريبا يئست جدا وركنت العربية وسكت ؟ هل من حل
قديم 07-12-2013, 09:53 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عندي معضلة بقالها 6 شهور ومش عارف احلها؟

طب الواير او سلك البنزين

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 08-12-2013, 08:29 PM
فراولة88 فراولة88 غير متواجد حالياً

فراولة88 is on a distinguished road

فين سلك البنزين؟ انا معرفش مكانة! لو قصدك سلك الكسراتير فدا مفيهوش حاجة لما بزود مانوال من بكرة الكسراتير بتزود عادي خالص ؟ لو حضرتك ممكن تفيدني في طريقة توصيل علبة البيئة مع قلتر الهواء والجزء الواصل بينهم لاني شاكك فيه احيانا بسمع منه طقطقة ؟
قديم 08-12-2013, 09:37 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

انا شاكك ان مدخل الهوا بيتسد بحاجة لما تدوس بنزين ............ بيشفط حاجة تسده ........... حصلت معايا زمااااااااااااان فى عربية ابويا كنت لما ادوس بنزين تشفط لباد الكابوت

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 08-12-2013, 09:50 PM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute

شوف فيبرة واير الثروتل و بص على الاير ماس و الفيش بتاعته و الغى الفلتر بتاع العربية و اعلمها فلتر بخرطوم من قدام من تحت الكبوت

علبة البيئة بتخلى الموتور يصرخ و لو فيها مشكلة فكها اشفط منها بالعكس لحد اما تفوق معاك او غيرها و كبر مخك

انت اتأكدت من ان دواسة البنزين مظبوط الريجلاش الداخلى بتاعها صح عشان ممكن تكون الدواسة متوطية فمخرجها انها تطلع و تنزل عشان تنفس العربية لو كده هتلاقى مسمار 12 بيظبط ريجلاش الدواسة عند الدواسة نفسها فكه و ارفع الدواسة على الاخر و بعد كده اربطه و دوس عليها هتجيبلك اخر واير الاكسليريتور الاخر ده بقى ثبت عليه و رخى الدواسة لحد اما تلمس الصداد و اربط جامد على كده و جرب