العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو فلوانس Fluence

رينو فلوانس Fluence Renault Fluence 2009—present The Renault Fluence is a compact mid-size sedan produced by the French automaker Renault. This built at the Oyak-Renault plant in Bursa, Turkey and Santa Isabel factory, in Cordoba, Argentina for Latin America.

قديم 16-11-2010, 12:48 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل الكلام السيئ اللي بنسمعه عن الميجان هيبقى موجود في الفلوينس؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mercedes مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا قريت التوبيك كله , ال5 صفحات كلهم و اللى أنا استفدته الآتى:

أن الرينو ميجان حلوة من أول 2006 و طالع .

أن سعر اعادة البيع للرينو واقع و بالتالى حرام أن الواحد يجيب حاجة النهاردة ب 140000 جنيه عشان أبيعها بعد 3 سنين ب 80000 جنيه لأن الواحد مابيلاقيش الفلوس فى الشارع .

أن أفضل وسيلة للحكم على العربيات الرينو و مش الرينو بس لحسن حد يفكر أنى بهاجم العربية الرينو لأ, و على ماركات تانية كتير, أن الواحد يحكم عالعربية بعد ماتجرى فى الشوراع 3-4 سنين , يعنى ماحكمش على الميجان ال2004 قبل 2008 و ماحكمش على ال2006 قبل 2010 و بالتالى , لو الفلوينس نازلة 2009 , ماحكمش عليها قبل 2012-2013 .

أنا عن نفسى معجب جدا بشكل الفلوينس , بس خايف و مش هطمن الا لما أعرف أن العربية جريت فى شوراع مصر المهروسة بتاع 3-4 سنين و أى عيوب مستخبية مابتبانش الا بالاستخدام الطويل المعتدل المعمر , تكون بانت .

صح الكلام و لا ايه رأيكم , ياريت الأخوة الأفاضل يشاركونى بالرأى و الكلام الموضوعى عشان نوصل لرأى واحد سليم و منطقى و ياريت لو رأيى اللى أنا كاتبه فوق مش عاجب حد, يصحح لى و يقولى رأيه بمنتهى الهدوء و الموضوعية و مشفوعا بالأدلة بدون أى تريقة أو خروج عن المضمون .

MERCEDES S550

المشكله ان العربيه (اي عربيه )ممكن بعد اربع سنين ينزل منها موديل جديد .. او فيس ليفت
فتلاقي نفسك بتشتريها بعد ما تكون قدمت او شكلها اتغير !!!
طيب نمشيها سنتين .. وعلى البركه

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 16-11-2010, 01:58 AM
دكتور أبو عاصم دكتور أبو عاصم غير متواجد حالياً

دكتور أبو عاصم is on a distinguished road

أولا :كل عام وكل أعضاء وزوار ومشرفي مصر موتورز بخير بمناسبة عيد الأضحي المبارك.ثانيا:أرجو من كل الأعضاء أن يأخذوا مسألة نصيحة بقية الأعضاء بمنتهي الجدية فإن المستشار مؤتمن .وكما في الحديث الصحيح الذي رواه مسلم عن تميم الداري رضي الله عنه أن رسول الله صلي الله عليه وسلم قال:الدين النصيحة.وفي الحديث الصحيح أيضا ذكر من حق المسلم علي المسلم :وإذا استنصحك نصحته.ونهانا النبي صلي الله عليه وسلم عن الحكم بمجرد الظن فقال:إياكم والظن فإن الظن أكذب الحديث......فينبغي علينا إذا نصحنا أحد الأخوة أن نتكلم بعلم وإنصاف مجرد عن الهوي أو المزاح وإن لم يكن عندنا علم بالمسؤل عنه ندعو له بالتوفيق فقط فإن الكلمة الطيبة صدقة وكذلك الأ مر في الإستفتاءات .وجزاكم الله خيرا.
قديم 19-03-2011, 12:54 AM
osamakamal osamakamal غير متواجد حالياً

osamakamal is on a distinguished road

انا عندى فلوانس وانا عايش فى مصر وسمعت كلام طبعا عن الميجان بس كل شيى فى الفلوانس مختلف عن الميجان من حيث الشكل والموتور وان السياره فلوانس كلها من الصاج وليس الفيبر وبها صدر حديد وليس فيبر لانى باختصار فصصت السياره قبل ما اشتريها وهى معايا من سنه واشكر الله انى اشتريتها . واللى مجرب هو اللى يقول رايه ومفيش حد يقول انا سمعت ....
قديم 20-04-2011, 12:30 PM
عمرو سيف عمرو سيف غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا عاشق BMW
التخصص العملى: بكالوريوس تجارة - جامعة طنطا
هواياتي: السواقة

عمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of lightعمرو سيف is a glorious beacon of light

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته , بصراحة ياجماعة أنا لسه شايف العربية دي إنبارح فيها إمكانيات حلوة قوي وشكلها كمان حلو بس أنا بصراحة محتار أجيبها من السعودية ولا من مصر هيه عاملة في السعودية حوالي 68500 ريال الفول أوبشن أعلى فئة , لإني بصراحة مش عارف إذا نزلتها مصر بعد الجمارك وخلافه حتوصل كام , فالرجاء من الإخوة الأعضاء اللي يقدر يفديني بعلومة أكيدة يبقى كتر ألف خيره .

وحش الأسفلت
قديم 02-06-2011, 05:19 AM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamakamal مشاهدة المشاركة

انا عندى فلوانس وانا عايش فى مصر وسمعت كلام طبعا عن الميجان بس كل شيى فى الفلوانس مختلف عن الميجان من حيث الشكل والموتور وان السياره فلوانس كلها من الصاج وليس الفيبر وبها صدر حديد وليس فيبر لانى باختصار فصصت السياره قبل ما اشتريها وهى معايا من سنه واشكر الله انى اشتريتها . واللى مجرب هو اللى يقول رايه ومفيش حد يقول انا سمعت ....
بعد إذن حضرتك

ممكن تقولنا خلال السنة دي عملت كام كيلو

و عايزين نعرف بالضبط أي مشاكل مهما كانت صغيرة حصلت معاك

مش عايزين نعرف مميزات لأن مميزاتها كلها واضحة للجميع ، بس عايزين نعرف المشاكل