العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 21-11-2009, 02:58 PM
peugeoT peugeoT غير متواجد حالياً

peugeoT is just really nicepeugeoT is just really nicepeugeoT is just really nicepeugeoT is just really nice
افتراضي رد: ما هو التربو - وماهى أنواعه وماهى سلبياته وما هى فوائدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مجدى رينوهاوى مشاهدة المشاركة

شكراا يا بيجو على الموضوع الجامد
و انا عاوز اعرف اذا كان التيربو ممكن يتركب فى اى عربية مثلا عندى فى الرينو ptmnlo123per135
واذا كان ينفع ما هى تكلفتة تقريبا او تكلفة القطع المستخدمة وشكراا
شكرا علي ردك يا استاذ محمد
وبلنسبه لتركيب التربو فهو في الغالب بيركب في اي عربيه مع اختلاف صعوبه التركيب من عربيه لاخري علي حسب الموتور ونوع العربيه
اما بلنسبه للرينو يركب عادي واكيد التكلفه بتكون عاليه وانا قدرت اجمعلك صور لرينو تربو

اسعار التيربو خارج مصر
يبا في حدود 3500 دولار ( نظام كامل ) .. ع الانترنت ويمكن أن يصل في بعض الحالات الى 5000دولار .
اما بالامارات سألنا ولقينا سعره كامل يبدأ من 7800 ريال إلى 14000ريال على حسب القوة والكبر
ويمكن أن يصل في بعض الحالات الى 5000دولار .
قديم 21-11-2009, 05:12 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

شكرا على الموضوع الجميل ده ومستنيين المزيد
قديم 21-11-2009, 05:25 PM
الصورة الرمزية koky_90
koky_90 koky_90 غير متواجد حالياً
من انا؟: لاتحسب البسمه على وجهى فرحا فاالطير يرقص مذبوحا من شده الالم
التخصص العملى: طالب
هواياتي: car وبس

koky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond repute

موضوع
رائع
تسلم ايد ptmnlo123per122
وعلى فكره مش اول مره يتعمل موضيع عن التربو في المنتدى
بس الموضوع ده شامل
في اسعار واماكن البيع وكده ....
شكرا ليك مره تانيه وفي انتظار المزيد
قديم 21-11-2009, 06:51 PM
الصورة الرمزية elmanahry
elmanahry elmanahry غير متواجد حالياً

elmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond repute

لى سؤال هل لو اتركب التربو صح جدا على السيارة هل يقصر عمر الموتور هل يكون صوته عاليا مزعجا هل يجعل سحب السيارة الاوتوماتيك ولا المانيوال السيارة البولو الجديدة التربو الجديدة الاوتوماتيك ثمنها 220 الف جنيه هل حد شافها اوسمعها وشكرا جزيلا
قديم 22-11-2009, 07:29 PM
الصورة الرمزية محمد مجدى رينوهاوى
محمد مجدى رينوهاوى محمد مجدى رينوهاوى غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من مصر
التخصص العملى: Oracle DBA
هواياتي: Driving fast

محمد مجدى رينوهاوى is a splendid one to beholdمحمد مجدى رينوهاوى is a splendid one to beholdمحمد مجدى رينوهاوى is a splendid one to beholdمحمد مجدى رينوهاوى is a splendid one to beholdمحمد مجدى رينوهاوى is a splendid one to beholdمحمد مجدى رينوهاوى is a splendid one to beholdمحمد مجدى رينوهاوى is a splendid one to beholdمحمد مجدى رينوهاوى is a splendid one to behold

والله عاجز عن الشكر تسلم ايدك تانى مرة على الصور والتوضيح المفصل عن التيربو ptmnlo123per112
بس اخوك عندة طلب تانى وياريت تفيدة ptmnlo123per1127 ! التيربو يركب عادى على مواتير كربيراتير عادى يعنى. ولاا لازم يكون الموتور انجكشن على شان الصور الى انا شايفها المواتير الى فيها انجكشن بس شكلها جاااااامد اوى على فكرة
وياريت ينفع على العادى على شان ماغيرش موتور العربية الاصلى ptmnlo123per157
وطبعاا اذا تم تركيب تيربو فلازم يتركب نظام فرامل اقوى على شان نعرف نقف ولا اية ptmnlo123per122 فاذا كنت تعرف يا صديقى اسعار انظمة الفرامل الرياضية و اماكن بيعها فى مصر
تبقى مشكور مشكور اوى كمان

العربية الى حيلتى اتباعت ptmnlo123per144

صمتي لا يعني جهلي بما يحدث
ربما
ما يدور حولي لا يستحق التعليق!

ptmnlo123per1127