العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 16-12-2012, 01:18 PM
shemosamy shemosamy غير متواجد حالياً
هواياتي: كتيرة جدا :)

shemosamy is a jewel in the roughshemosamy is a jewel in the roughshemosamy is a jewel in the rough
افتراضي رد: انا جديدة خالص و عايزة استشارة

مبروك اولا علي الماروتي
و ربنا يحفظك و يحفظهالك
بصي ياستي باعتباري لسه جايباها من شهرين تقريبا فممكن اقولك علي شوية نقط
حكاية انها مش بتدور بسرعة دي انا بردو بعاني منها خصوصا اليومين الساقعة دول العربية مابتدورش من اول ولا تاني و لا تالت مرة بردو
و ان كنت قد بدات استخدم زرار التسخين و دا بقي بيفيدني انها تسخن بسرعة بصي عشان تستخدميه حطي المفتاح في الكوناكت و لفيه اول لفة لحد ما الانوار بتاعت التابلوه تنور قدامك و تلاقي مؤشر البنزين بدا ياخد مكانه الطبيعي و بعدين اضغي ضغطتين بنزين كدة و شدي الزرار دا لبرة حوالي عقلتين صباع تقريبا يعني و شغلي العربية هتسمعي صوت كدا كان الموتور صوته عالي عادي استني دقيقة و نزليه لحد مايبقي طوله عقلة صباع تقريبا و بصي علي مؤشر الحرارة اول ما ييجي علي ال c اضغطي الزرار رجعيه للاخر و اوعي تنسيه مرفوع عشان حسب ماسمعت بياثر علي الموتور
العربية مابتسخنش مني يدوب المؤشر بتاع الحرارة بييجي علي النص و بحطلها مية خضرا يمكن من ساعة ماجبتها مازودتهاش غير مرة واحدة يدوب مايجييش كوباية
بالنسبة للدبرياج هتتعودي عليه مع الاستخدام
مش عايزة اقولك كام مرة كانت بتفصل مني عشان مكنتش متعودة عليه بالرغم من اني اتدربت علي عربية 128 الدبرياج بتاعها اعلي من الماروتي
اهم حاجة و انتي بترفعي رجلك سنة سنة من علي الدبرياج انك ماتتوتريش و ماتستعجليش علي الحركة بس شوية كدا و هتلاقي نفسك اتعودتي عليها
بالنسبة للتوكيل الصراحة انا لسه ما اتعاملتش معاه و عملت صيانة الالف في البنزينة

قديم 17-12-2012, 08:10 AM
islama islama غير متواجد حالياً

islama is on a distinguished road
افتراضي رد: انا جديدة خالص و عايزة استشارة

مبروك انتى جيباها قسط ولا كاش انا بفكر اجيبها بس عايزه اقسطها ومش عارفه اجيبها ولا لا وهى عمليه معاكى ولا ايه