العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 11-03-2014, 07:22 AM
youssef_5 youssef_5 غير متواجد حالياً

youssef_5 is on a distinguished road
استفسار هشترى شانا ستار 2 عايز نصائحكم

السلام عليكم
صباح الخير على احلى اعضاء
انا بصراحة عجبنى منتداكم اوى ولاقيت فيه ناس شغالة كتير
وكمان الناس بتساعد بعض فى الاستفادة والمعلومات
نخش فى المهم:
انا دلوقتى محتار بشدة بين انى اشترى سوزوكى فان العادية
والشانا ستار 2 والفرق بينهم 3500 جنيه واللى مخلينى باصص اكتر على الشانا انها 1300 سى سى يعنى عزم اقوى وتكييف 2 قطعة وجنوط وفوانيس ضباب

ودى صورها

دلوقتى فى ناس كتير بتخوفى منها ومحتار انى اشتريها مع انها هى هى الشفروليه الجوكر بس عشان الاسم والسمعة الشفروليه بـ 82 الف
وانا محتاج التكييف ضرورى
ارجوكم محتاج نصايحكم ولو حد يعرف اى معلومة عنها ياريت يقولى ايه مميزاتها وايه عيوبها
انا روحت التوكيل وسألتهم على قطع الغيار قالولى متوفرة عندنا وفى التوفيقية وفى شارع فيصل
ومراكز الصيانة هى هى بتاعت سوزوكى

يارب الاقى حد يقدر يفيدنى ضرورى قبل ما ادبس
ولكم منى جزيل الشكر

قديم 11-03-2014, 09:47 AM
osa92003 osa92003 غير متواجد حالياً

osa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هشترى شانا ستار 2 عايز نصائحكم

انا معايا اسبرنزا وهى صينى وهى عربيه رائعه بكل المقاييس ومريحانى لكن لما خدت قرار الشراء بالنسبه للصينى كان تركيزى على توافر قطع الغيار وانتشار العربيه وعلشان كده جبت 516 مش ام 11 بالرغم من انها احلى لكن غير منتشره الخلاصه لما تشترى عربيه دور على انتشار العربيه وقطع الغيار ...الشانا مش منتشره وتعانى فى قطع الغيار اقرب حاجه لو دورت ليها على زجاج امامى او خلفى مش هتلاقى وهيقولك فى الوكيل بس ؟؟
قديم 11-03-2014, 03:22 PM

احب اشكر حضرتك على الرد والاهتمام
بس انا سألت التوكيل على قطع الغيار وزى ما وضحت لحضرتك فى المشاركة الاولى ان قطع الغيار متوفرة فى التوكيل وبره التوكيل
انا عايز اعرف العربية نفسها كويسة وبتاعت شغل ولا لا
قديم 11-03-2014, 08:35 PM

ايه يا جماعة .... ده انا بقول اكتر قسم شغال فى المنتدى هو الصينى
.......
متااااااااابع
قديم 12-03-2014, 01:57 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

والله يا يوسف انا كل اللى سالتهم عنها شكرو فيها واكدو موضوع توفر قطع الغيار والبدائل ديه لكن ده مينفيش ان اى عربيه جديدة فى السوق بيبقى فيها نسبة مغامرة وانا شايف انك حاسبها كويس وهتستفيد من المقابل فى الفلوس والكماليات فاستخير وتوكل على الله

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش