العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > برليانس Brilliance

برليانس Brilliance بريليانس Brilliance من الشركات الصينية الجديدة التى حققت نجاحاً كبيراً فى فترة صغيره نتجية تعاونها مع الشركة البافارية وتقديمها لموديلات بجودة متميزة وتصميمات حديثة اوروبية الطابع BS6 -BS4 - BC3 - FRV - سبليندور

قديم 28-06-2010, 12:49 PM
الصورة الرمزية smasherone
smasherone smasherone غير متواجد حالياً

smasherone has a spectacular aura aboutsmasherone has a spectacular aura about
افتراضي رد: بالامانه اسبرانزا m11 ولا بيرليانس frv

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

مع احترامى للاراء اللى فيها كثير من تفسير للامور الغير منطقى والخاطىء
احب انوة بغض النظر عن مستوى السيارات ولنقل انها متوسطة الاداء زالجودة
الا انها مجمعة محليا يعنى طبعا دقة التجميع والتشطيب وجودة مواد غير ظاهر منها كثير للعيان متدنى
لكن طبعا للحق يقال البريليانس كجودة تجميع وتشطيب ادق وانضف من الاسبرانزا
لكن كمواصفات فنية طبعا ممكن تتفوق الاسبرانزا
بس برضة مش مهم اوى فرق التسارع والسرعة القصوى دى كلها عوامل نفسية مش لازم تأثر عليك ودى عربيات اولا واخيرا صنعت للمدن والتنقل وليس للسباقات واى عربية مهما كانت والغرض الاساسى منها هو سيارة ركاب وفضلت تشد عليها وتسارع واقصى سرعة على الاول والتانى هى سنة واحدة وتجيب محرك
يعنى اية الفائدة من انك تستخرج عزم سيارتك الاقصى والاعظم بغض النظر عن نوع السيارة الا انك بتتكلم عن ثوانى مقابل اهلاك المحرك
مجودة تصنيع اتوقع السيارتان متقاربتان وان كانت تتفوق البرليانس بشكل طفيف جدا
انما كعصرية التصميم والشكل المتحفز ونككهة قيادة طبعا نوعا ما الاسبرانزا
لو كنت مكانك لابتعد عن هذا الهراء كله طالما فى شك فى نقاط معينة وانت عايز عربية جديدة مش عجله وتريح دماغك روح جيب الكيا ريو او الاكسنت والعن ابو العربيتان ونبقى نشوفك بعد 7 سنين ونشوف مين اللى شغال ومين اشتكى بعد شهر وبيجرى فى التوكيلات وصةت فى العمود والزجاج والكلام الفارغ دة كله ريح دماغك وابعد عن المشكوك وروح للمضمون
مش تفتضل تشك وتقلق وتقضى ايام فى التوكيلات
عربية جديدة يعنى اشترى راحة بالك وشكرا ودمت بود ومتخليش الشركات تجرب علينا كساحة تجارب ويتعلموا علينا
ملاحظة بالنسبة للاخ اللى قال على جالينا انها رسبت فى الاختبار فدة كان فى اول تجربة وبعدها عدت العربية بمستوى اظن 3 نجوم لا باس به واعتقد انك عارف المعلومة دى لازم نتحرى الحقيقة والامانة ودة كان اختبار اوروبى مرة فى المانيا ومرة اخرى فى اسبانيا
انما الاسبرانزا كل الاختبارات اللى حضرتك اللى قلت انها تعدت واجتازتها فكانت صينية والمعايير تختلف بفرق محسوس مش كدة ولاه اية
طبع السيارتان من ناحية الامان متقاربتان والمساله مسأله اذواق
لكن فى الاول والاخر كلها مواد غير باهظة ورخيصة الثمن التى تدخل فى بناء تلك السيارات اومال هما ازاى بينزلوا فى السعر ودة مش مأخذ اوى لانة حال الكثير من السيارات اليابانية والكورية المحترمة ممكن يقلل او يحط مواد ذات جودة اقل فى بناء تبطين المقصورة الداخلية والكراسى وبطانة الابواب لتخفيض سعر السيارة وهذا ليس بعيب المهم المضمون والجوهر يعنى الاداء الامان الجودة والقيمة وشكرا ودمت بود اسف للاطاله
شكرا جدا lucky man على وجه نظرك الواضحه و المفصله و لكن تصحيح المعلومه و اجب
الm11 غير مصنعه محليا ال 516 هي التي تصنع محليا
2- بالنسبه للبريليانس فحتى ال ثلاث نجوم يعتبروا نتيجه مخزيه لسياره من الفئه الفوق متوسطه
3- المقارنه لم تكن مواتير ..و الضغط على الموتور وان كان غير مستحب ميجيبش موتور في سنه ابدا!!!!! و الغرض من المقارنه هوعند توفر العزم الكافي لا تحتاج الى الضغط على الموتور للحصول على تسارع أفضل في مواقف معينه نتعرض لها جميعا او في حاله مطلع و الاسره الكريمه معاك و ان كان لا يهمنا التسارع فعوامل الامان التي تتفوق الاسبرانزا فيها ابتداء من الفرامل التي توقف السياره في مسافه أقصر؟؟؟دي مهمه ولا برده قياده مدينه؟ و اختبار التصادم و ان فرق نجمه واحده فدائما في صالح قائد السياره لنك لا تعلم متى ستحتاج هذه النجمه!!
4- لقد ذكرت فرق التسعير + توفر قطع الغيار و اسعارها ..و اريد ان أسمع افاده حضرتك في هذا الموضوع حيث انني كما ذكرت اختي تمتلك و صيانتها الدوريه تتعدى ارقام صيانه الجولييت التي امتلكها
5- اتفق معك تماما في مسأله راحه الدماغ و ان لاحظت في اخر ردي ذكرت ان ممكن تتنازل عن شويه فخامه و تشتري بيهم جوده في النيو اكسنت و ليست الريو لأن الريوليسفيه زياده عن توأمها الاكسنت غير السعر
6- أرجو ان تراجع الخامات المستخدمه في الاسبرانزا جيدا و عزل الصوت في الكابينه و تجرب ال frv ,و انت حتفهم قصدي

و ان كانت ال frv أجود من وجه نظرالبعض بشكل طفيف كما ذكرت !! و سوف نتغاضى عن اي مرجعيه بأدعاء ان مش هو ده المقياس فلن ادفع 80000 جنيه في سياره قطع غيارها أغلى من سيارتي الكوريه التي تتفوق عليه في كل النواحي

AHMED SALEM WAS A SINGER
WWW.AHMEDSALEM.NET
قديم 28-06-2010, 01:52 PM
الصورة الرمزية أحمد فاروق سيد
أحمد فاروق سيد أحمد فاروق سيد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: محاسب قانونى
هواياتي: القراءة والأنترنت

أحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smasherone مشاهدة المشاركة

شكرا ليك يا أحمد على ذوقك و اتساع أفقك و أتمنى اننا في مصر نبتدي يكون عندنا ثقافه الشراء الكافيه و نبطل ثقافه الشاهين و الشراء على السمعه بدون الرجوع لمقارنات العلميه و النقض الموضوعي

و كمان انا أحترمتك أكتر بعد ما أخدت باللى انك كنت مختلف معايا في الرأي لكنك قريت لحد الاخر و رديت في منتهى الاحترام و هي دي ثقافه النقاش البناء

بجد انا اللى بحييك على أخلاقك و عقلك
هذه الكلمات من حُسن أخلاقكم وتواضعكم

سيدى العزيز أنا أؤمن تماماً أن أنتصار الرأي دائماً
يخضع للدليل والإقناع
وقد أقتنعت تماماً بردك الفنى المدعوم بالدليل لذا وجب الأعتراف بذلك
تحية تقدير وأحترام نحو شخصكم الراقي ،، الواعى

و لكن تصحيح المعلومه و اجب
الm11 غير مصنعه محليا ال 516 هي التي تصنع محليا

معذرة ... الـ M11 تجميع محلى بمصانع أبو الفتوح

قديم 28-06-2010, 05:48 PM
الصورة الرمزية smasherone
smasherone smasherone غير متواجد حالياً

smasherone has a spectacular aura aboutsmasherone has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فاروق سيد مشاهدة المشاركة

هذه الكلمات من حُسن أخلاقكم وتواضعكم

سيدى العزيز أنا أؤمن تماماً أن أنتصار الرأي دائماً
يخضع للدليل والإقناع
وقد أقتنعت تماماً بردك الفنى المدعوم بالدليل لذا وجب الأعتراف بذلك
تحية تقدير وأحترام نحو شخصكم الراقي ،، الواعى

معذرة ... الـ M11 تجميع محلى بمصانع أبو الفتوح
أحمد شكرا على المعلومه الصحيحه تأكدت منها 100 % اليوم وأنا اسف لوكانت المعلومه دي ذات تأثيرمهم في الحكم على السياره و لكن ألرجع و أقول كلاهما محلي زمصانع أبوالفتوح مستواها لا غبارعليه و سيارتيمن تصنيع هذا المصنع و عامله 380 ألف كيلومتر و مجددا أشكرك على المعلومه القيمه يا أحمد

AHMED SALEM WAS A SINGER
WWW.AHMEDSALEM.NET
قديم 28-06-2010, 07:29 PM
khaledazizeg khaledazizeg غير متواجد حالياً

khaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memo_return2 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
ياريت حد خبره ويكون مجرب يفيدنى ويقولى
m11 ولا frv
علشان انا محتار جدا مابينهم

ياريت على وجه السرعه علشان العرض اللى عليهم هيخلص اخر الشهر

شكرا
بالنسبة للfrv انا معايا عربيتين frv1600,1300
ومع واحد صاحبى الm11
وبركبها معاه كتير

بالنسبة للثبات
طبعا الfrv بسبب الشاسية الالمانى وسيستم بورشة الالمانى وقطع غيار العفشة متوفرة بكثرة خارج السوق وزاوية ميل العجل بالنسبة للسبيرانزا شاسية عادى

بالنسبة للوسع الداخلى
انا عن نفسى وعن صاحبى بيقول الfrv اوسع من عربيتة الm11
بالنسبة للموتور حاليا باقت تويوتا وفى الاول كانت مواتير الميتسوبيشى البومة ال2008 للfrv وبالنسبة للسبيرانزا موتورها سريع بتاع ميتسوبيشى بس مش البومة

بالنسبة للdesign
طبعا داه اختلاف ازواق
بالنسبة للفوانيس البريلينس من شركة hella وديه شركة المانية بتصنع الفوانيس للمرسيدس

بالنسبة لنظام الحقن
للبريلينس نظام شركة boash العالمية ونظام الفرامل بوش
بالنسبة للسبيرانزا من شركة شيرى

وطبعا ربنا يوفقك ويعينك على اختيارك
قديم 28-06-2010, 07:48 PM
khaledazizeg khaledazizeg غير متواجد حالياً

khaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to beholdkhaledazizeg is a splendid one to behold

على فكره انا رديمش عن جهل!!

أولا ال frv مع أختي و السياره ليست فوق الشبهات اولا ال abs غير مظبوط بالمره السياره بتحدف شمال بالاضافه لسماع طقه في العفشه عند الضغط على دواسه البنزين بقوه تتكلم عن المشاكل؟؟؟

بالنسبة للمشاكل ديه حضرتك ممكن تبعتلى نمرتك على الخاص وانا هحللك بأذن الله المشاكل الى عندك

اذهب الى صاحب ال frv اللى الموتور وقع منه و هو لسه مكملش10000 كم

داه واحد كان عامل حادثة وبعدين غيرولوا العربية بواحدة تانية مع العلم انى كان معايا لانوس 2005 ووقع منى الموتور بسبب مطب وكانت فى الضمان وماعملوليش حاجة هل معنىكدة انها زبالة

و مع ذلك انا لا اذم في الfrv و لكن قيمه مقابل سعر و اسعار قطع غيار !!!!

اسعار قطع الغيار انا ممكن اجيبهالك باسعار مخفضة من برا والى انتا عايزة قولى وانا هساعدك ان شاء الله

طبعا انا اسف لما ادفع أكثر من 1000 جنيه في رفرف يبقى اجيب ال سيراتوا المانيوال ب 96 الف جنيه احسن من 85 الف جنيه في تكنولوجيا سنه 95

بالنسبة للتكنولوجيا سنة 95
انا عملت حادثة بال1600 وانا رايح استلم العربية التانية ودخلت فيا جيتز2009 من الجنب وهيا مابقتش عربية واتعملت total lose وانا كل الى اتعمل معايا رفرف اتسمكر والاكصدام اتصلح
وكنت هغير مقص وشمعدان ورحت جبت بتاع الجولف 4 والشمعدان بتاع الجيتا 2008
وبعد اما اشتريتهم لاقيت ان الحمد لله مش محتاجة تغيير

ملحوظه اداء احسن من ناحيه ايه؟؟؟

تسارع ال m11 تتسارع في 12.5 ثانيه عن تجربه مقارنه ب15 ثانيه في احسن الحالات و انا املك جوليت و لما جربت مع ابن خالتي لم يستطع ان يتعداني مع ان موتور ال frv سعه 1600 و 16 صباب مقارنه ب 1500 سي سي و 8 صباب في الجوليت

بالنسبة للتسارع الى حضرتك بتتكلم عنه
وزن الfrv 1260 كجم
وزن الجوليت 960 كجم
يعنى فارق وزن 300كجم يعنى كأنك مركب 5 افراد اساسيين فى عربيتك وبعدين ممكن تكون العربية لسه فى التليين
وفارق الكاوتش
الFRV 195\65\R15
JOULIET 175\70R13
يعنى فيه فارق فى الكاوتش وداه بيبقى حمل على الموتور

امان ال m11 حصلت على خمس نجوم انا الاف ار في فلا التوقف من 100 كم للثبات تتفوق ام الفن

بالنسبة للامان الM11 جيدة جدا
والFRV جيدة جدا وداه عن تجربة

فماذا تعني بالاداء؟و على اي اساس ادائها احسن

عزيزي

من سيقول لك ان السيارات الصينيه خاليه من العيوب فهو كاذب
جميعها بلا استثناء تنقصها الخبره ما عادا الفاو التي تصنع السارات من الاربعينات لكن أقدم شركه بنتكلم عليها عمرها لا يتعدى ال 16 سنه !! يعني اي سياره كوري تعتبر جده لاي سياره صيني

ولكن هنا المقياس الموضوعي

القيمه مقابل السعر و ليس شكلها عاجبني و لا لأ

القيمه في التابلوه الجلد اللى مش موجود في البريليانس رغم حداثه شكل البريليانس من الداخل
القيمه في شاسيه السياره ال40% صلب القيمه في 8.0 مم صاج القيمه في موتور أحدث 118 حصانا عزم 147 نيوتن مقارنه ب102 حصانا و 130 نيوتن القيمه في وكيل مبيستخفش بعقول الناس

هيا ديه العيب الى موجود بس ديه سياسة معينة لزيادة مبيعاتها

و يبيعلهم سياره صينيه أغلى من الكوري اللى يضربهم كلهم و ده مش كلامي لكن كلام السوق العالمي اللى خلى هيونداي النهاره مركز ثالث على العالم
السياره ليست سمعه و كلام ناس السياره تجربه عمليه و على فكره ال m11 هي ال 516 بس على نضيف و ال 516 طلع عليها كلام كتير لكن اثبتت انها ماشيه
و بالطريقه البلدي بنقول دي معموله تاكسي يعني شغاله ليل نهار مع ان ده مش مقياس بس برده اهي وجه نظر تحترم اسرتنا مالكه لل frv و مع ذلك اخترت الاسبرانزا عن تجربه و عايز تريح نافوخك خالص بس تستغنى عن بعض الفخامه و تكسب كثييييرمن الجوده نيو اكسنت كلاسيك اديشين و ادائها أقوى بكثير من الاتنين ما عادا الثبات و ده لخفه وزن السياره
انا عن نفسى بحترمها جدا البريلينس
لانى مطلع عين العربية
يوميا بمشى متوسط 300 كيلو وسط البلد فى الزحمة والعربية الحمد لله زى الفل