العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 11-10-2011, 12:13 PM
shawky6 shawky6 غير متواجد حالياً

shawky6 is infamous around these partsshawky6 is infamous around these partsshawky6 is infamous around these partsshawky6 is infamous around these partsshawky6 is infamous around these partsshawky6 is infamous around these partsshawky6 is infamous around these partsshawky6 is infamous around these parts
افتراضي رد: عيوب ومميزات الجين 2 بالكامل

منك للة على الكلام دة دى عربية وحشة جدا وفيها عيوب كتير وكفاية اوى انها ماليزى دا الكورى احسن منها دى البرتون دى عربيات فاشلة اتقى اللة فى كلامك وبلاش تضلل الناس .........
قديم 23-10-2011, 11:57 PM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute
مميز رد: عيوب ومميزات الجين 2 بالكامل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shawky6 مشاهدة المشاركة

منك للة على الكلام دة دى عربية وحشة جدا وفيها عيوب كتير وكفاية اوى انها ماليزى دا الكورى احسن منها دى البرتون دى عربيات فاشلة اتقى اللة فى كلامك وبلاش تضلل الناس .........
كلام يشهد الله عليه انا لست املك جين تو ولكن هناك 3 اصدقاء مقربيين يملكون جين 2 2008و2009و2010 فعلا بيشكروا فيها جدا جدا لدرجة انى ان شاء الله بفكر اجيبها باذن الله ممكن حضرتك توضح ما سبب هجومك على السيارة انا اتمنى تفاصيل
وكذلك معظم الشباب الى فى مدينتى يملكون جين 2
اخى

geologist the best
قديم 25-10-2011, 12:30 PM
الصورة الرمزية ezzat2002mo
ezzat2002mo ezzat2002mo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب فى هيئه قناة السويس

ezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant future

السلام عليكم
العربيه جميله وتحفه وعمليه بس المشكله مش فيها المشكله فى توكيلها اللى مش مضبوط
وعن تجربه ابن عمتى معاه ساجا موديل السنه جابها زيرو فيها خبط فى الجنب الشمال قدام راح التوكيل الصبح من النجمه قاله تعالى خدها الساعه 4 العصر قاله ازاى وانا جاى ومفيش حد قاله طيب استنى شويه بعد مفيش ربع ساعه قاله احنا حلينا المشكله وغيرنا سيور وفلاتر وشويه حاجات كده وطلعنا جربنها كمان شوف كل ده فى المده دى يعنى بسرعه الصوت
من الاخر عاوزين 1200 جم تخيلوا الرقم وهيه فى الضمان وبعدين بعد الفصال 900 جم المهم طلع كانها هيه هيه مفيش حاجه اتعملت راح لعفشجى فى السويس قاله ده جلده عند مش عارف المقص ولا المساعد المهم من الاخر الموضوع كلفه 50 جم واتحلت .
مما سبق طبعا انا مش باقلل من العربيه بس قصدى ان الواحد مش بيحكم على العربيه نفسها بس لكن التوكيل كمان لان مش كل حاجه فى العربيه هاروح لميكانيكى او عفشجى برة لانها معقده الى حد ما ومشكله التوكيل ده فى معظم العربيات الجديده اسبيرانزا بى واى دى بروتون وجه اللى انا متابعه بس معظم اللى بيروح التوكيل بيقول الاتى :
1- اسلوب غير جيد فى المعامله .
2- ممكن لا يعطيك القطعه المستعمله يعنى متعرفش اتغيرت ام لا .
3- مغالاه فى الصيانه واسعارها
4- عدم ضبط المواعيد للدخول .
5- ممكن تدخل العربيه وتخرج والمشكله مااتحلتش
6- ممكن فى بعض الحالات ما تلاقيش قطعه غيار ويقولك كمان اسبوع .
7- الفصال وده انا عاوز افهمه المفروض كل حاجه محدده بدقه والعمل منظم .

بعد الكلام ده كله انا رايي الشخصى ان المشكله عندنا مش فى العربيات والمشكله مش فى العربيه صينى ولاهندى ولا منجاوى حتى المشكله فينا احنا كمصريين لا يوجد امانه فى التعامل عند البيع الدلع كله والامانه كلها والوقت كله متفرغ لك لكن عند حدوث مشكله البوز شبرين والعطله والقرف ويكون الاهتمام بالبيع اكثر من الاهتمام بخدمه بعد البيع وفى الحاله دى اقدر اقول اننا مش هنصنع عربيه ولا بعد 50 سنه الا بعدما نعدل سلوكياتنا (ودى عائده على اصحاب التوكيلات والقائمين عليها والقائمين على كل عمليات الاستيراد )
أسف للاطاله بس ده رايي الشخصى واتمنى ما يضايقش حد
قديم 19-04-2012, 10:04 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute

موضوع رائع فعلا

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/

قديم 25-04-2012, 04:56 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/