العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > بيكانتو Picanto

بيكانتو Picanto سيارة كيا الصغيرة الاقتصادية الانجح فى اوروبا ومصر

قديم 21-12-2013, 04:14 PM
Dr.Rehab Dr.Rehab غير متواجد حالياً

Dr.Rehab is on a distinguished road
افتراضي بيكانتو مانيوال والا سلاريو مانيوال ؟

السلام عليكم

سؤال محيرني .. اجيب سلاريو2014 والا بيكانتو2014 مانيوال فول اوبشن ؟

السلاريو هتقدر تسافر على الصحراوي والا لأ ؟

الصاج بتاع السيلاريو زي البيكانتو والا البيكانتو اقوى ؟

الفرق في السعر كبير .. لذلك انا متردده جداً

البيكانتو منتشره اوى وانا كان نفسي في حاجه مميزه شويه عشان كده بأفكر في سلاريو

بس بردو خايفه ان السلاريو تكون ضعيفه بأه ومحتاجه مشاوير جوه المدن وبس .. وانا بأسافر كتير ومش هغير العربيه دى قبل 10 سنين

ياريت تساعدونى بخبرتكم عشان اقدر آخد قرار
قديم 21-12-2013, 06:51 PM
cars admire
Guest

خبر أعلنت عن مشاركتها فى مشروع إحلال التاكسى2014« سايبا »

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Rehab مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

سؤال محيرني .. اجيب سلاريو2014 والا بيكانتو2014 مانيوال فول اوبشن ؟

السلاريو هتقدر تسافر على الصحراوي والا لأ ؟

الصاج بتاع السيلاريو زي البيكانتو والا البيكانتو اقوى ؟

الفرق في السعر كبير .. لذلك انا متردده جداً

البيكانتو منتشره اوى وانا كان نفسي في حاجه مميزه شويه عشان كده بأفكر في سلاريو

بس بردو خايفه ان السلاريو تكون ضعيفه بأه ومحتاجه مشاوير جوه المدن وبس .. وانا بأسافر كتير ومش هغير العربيه دى قبل 10 سنين

ياريت تساعدونى بخبرتكم عشان اقدر آخد قرار
عماد عبد النبى رئيس مجلس إدارة شركة “ناشيونال موتورز” السيارة الإيرانية “سايبا”.
وقالت مصادر مطلعة إن اتجاه «عبد النبي» لإعادة طرح سيارات « سايبا » مرة أخرى رغم انتشار التوكيلات الصينية ونجاح بعضها فى الفترة الأخيرة جاء نظراً لعدم تمكنه من الحصول على أحد التوكيلات الصينية، بالإضافة إلى نجاحه النسبى فى توزيع «سايبا» فى وقت سابق، علاوة على أن المستهلك المصرى أصبح يريد اقتناء سيارة رخيصة الثمن تتوافق مع الظروف الاقتصادية والدخول المنخفضة للمواطنين.
كان عبد النبى اختار « سايبا » للاستفادة من شعبيتها فى السوق المصرى لسابق طرحها من قبل من وكيل «كيا» السابق تحت الاسم ذاته «كيا برايد«، مشيراً إلى أن الأزمة الاقتصادية كانت دافعاً قويا لطرح هذه السيارة فى السوق المصرى، نظراً لسعرها المناسب وانخفاض أسعار قطع غيارها ومناسبتها للسوق.
وكانت شركة «ناشيونال موتورز» أعلنت عن مشاركتها فى مشروع إحلال التاكسى الجديد محل القديم فى محافظة السادس من أكتوبر من خلال سيارتها « سايبا برايد».
وقدمت الشركة السيارة « سايبا برايد» بسعر منافس نقداً وبالتقسيط المباشر عن طريق الشركة نفسها، مع خصم %15 على قطع الغيار الأصلية طوال فترة الضمان.
وكانت «ناشيونال موتورز» قد طرحت «برايد» فى نسختها الجديدة قبل نحو 3 أعوام، وهى من فئة السيارات الصغيرة العملية التى تحتوى على الكثير من الكماليات، إذ تم تزويدها بمحرك متوسط الحجم من أربع اسطوانات بسعة 1323 سى سى بقوة 61 حصان مع خزان وقود سعته 37 لتراً، وتشبه «كيا برايد» فى الشكل.
وتتمتع السيارة بكماليات تشمل الحقن الالكترونى – تكييف – باور ستيرنج – جنوط سبور – سنتر لوك – ريموت كنترول، وذلك من خلال 3 فئات «كلاسيك» و«كلاسيك جميع الكماليات» و«سبورت جميع الكماليات».

قديم 22-12-2013, 02:14 AM
cars admire
Guest

رأى رد: بيكانتو مانيوال والا سلاريو مانيوال ؟

فكرى فيها فعلاً هى زى كيا برايد عصفورة لكن متطورة !! وفرق السعر الكبير بينها وبين اختياراتك السابقة حضرتك تستفيدى به فى اى شىء تانى !!

قديم 22-12-2013, 02:53 AM
Dr.Rehab Dr.Rehab غير متواجد حالياً

Dr.Rehab is on a distinguished road
افتراضي رد: بيكانتو مانيوال والا سلاريو مانيوال ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cars admire مشاهدة المشاركة

فكرى فيها فعلاً هى زى كيا برايد عصفورة لكن متطورة !! وفرق السعر الكبير بينها وبين اختياراتك السابقة حضرتك تستفيدى به فى اى شىء تانى !!

بس شكلها مش عاطفي خااالص .. صعب افكر فيها .. صحيح انا يهمنى الكفاءة و السعر بس بردو بأدور على حاجه شكلها من بره حلو و الطابلوه بتاعها و الطاره شكلهم كده يحسسنى انى سعيده .. والا كنت جبت 128 وخلاص
قديم 22-12-2013, 03:53 AM
cars admire
Guest

نقاش 58000 الف جنيه اعلى فئة فى العصفورة كاملة مانيوال !!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Rehab مشاهدة المشاركة

بس شكلها مش عاطفي خااالص .. صعب افكر فيها .. صحيح انا يهمنى الكفاءة و السعر بس بردو بأدور على حاجه شكلها من بره حلو و الطابلوه بتاعها و الطاره شكلهم كده يحسسنى انى سعيده .. والا كنت جبت 128 وخلاص
لالاء هى مش 128 نهائى!!
عموما مش هتخسرى شىء الواقع غير الصور زيارة لمعرضهم فى اخر شارع الطيران بجوار معرض الحاوى وبعدين قررى قرار نهائى ودائما
تزكرى العربية لايحكم عليها من شكلها ابدا !اعتقد سعرها حوالى
58000 الف جنيه اعلى فئة فى العصفورة كاملة مانيوال !! شوفى تابلوها واتفرجى عليها من قريب !!
واولا واخيرا القرار النهائى قرارك وحدك !!

الف مبروك مقدما على اى عربية تختاريها !!

التعديل الأخير تم بواسطة cars admire ; 22-12-2013 الساعة 04:01 AM سبب آخر: اعلى فئة فى العصفورة كاملة مانيوال !!