العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Excel - اكسيل

قديم 30-01-2013, 03:25 AM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عندى دخان ابيض كثيف الصبح ياترى من ايه ؟

كل بستم فى الموتور علية اما عدد 2 صباب او 4 صباب على حسب التصميم
والصبابات بتتحرك لاعلى واسفل الصباب الاول يفتح ليسمح بدخول البنزين لغرفة الاحتراق تم يغلق ليحدث الاحتراق داخل البستم و يفتح الصباب الثانى ليخرج العادم
وحول الصباب يوجد جلب كاوتش ( نفس فكرة الجوان )
وعند تلف الجلب يحدث تسريب زيت داخل غرفة الاحتراق وتكون النتيجة وجود دخنة بيضاء وعند تلف الجلب تماما تكون تلك الدخنة مستمرة وليس لفترة بسيطة فى الصباح
جرب تغير لزيت موبيل دلفاك + علبة اضافة زيت شنبر ( ماركة ابرو ) فى حدود 18 جنية
والافضل انك تغير جلد الصبابات و جوان وش السلندر وبذلك تكون حليت المشكلة تماما
قديم 30-01-2013, 03:29 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

جوان وش السلندر لسه متغير مفيش من اسبوعين طيب هل تغير جلود الصبابات ديه لازم فك وش السلندر ولا عادى نكتفى بفك وش التاكيهات فقط ولا اييه وهل مكلفه عموما ولا لا

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 30-01-2013, 03:47 AM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute

اعتقد يا استاذ سيد ان وش السلندر لازم يتفك
وبخصوص التكلفة ممكن تسال محل الهانى عن سعر جلب الصبابات
واكشف على العربية يمكن يطلع الموضوع ابسط من كدة
قديم 30-01-2013, 04:05 AM
jojojojojo jojojojojo غير متواجد حالياً
من انا؟: foash
التخصص العملى: accountaning
هواياتي: ps3,cars

jojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond repute

انا رايي بدال الزيت مظبوط واداء العربيه كويس ومفهوش تغير متحطش في دماغك عشان لوحطيت كل حاجه بتحصل للعربيه في دماغك يبقي هتبيع اللي وراك واللي قدامك
قديم 30-01-2013, 03:00 PM
linatrix linatrix غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس نظم عاشق للسيارات
التخصص العملى: مهندس نظم معلومات
هواياتي: المحركات

linatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud of

بص انا كان عندى نفس المشكله كوتش الصبابات مش تمام؛ انا كنت لسه شارى العربيه و مع اول غيار زيت لقيت العربيه بتطلع دخان ابيض قلت بس المتور رايح فى داهيه و الراجل كان حاطت اى حاجه فيه عشان الدخان الى زعلنى ان الى انا اشتريت منه العربيه معرفه و ثقه و رحت حاطت زيت شنبر على طول عشان الدخان كلمته عشان اعرف منه الموضوع قالى ده كوتش الصبابات و ده عادى اول ما تدور او اول ما تغير زيت و بصراحه العرببيه مش بتنقص زيت خالص
تانى مره لما غيرت زيت مفيش اى دخان

جرب تحط زيت شنبر مع غيار الزيت ده و لما تزل الزيت ابقى حط الزيت بدون اضافه و ان شاء الله النتيجه تبقى كويسه

انا مش عارف تفسير للى حصل معاى بس فعلا بقيت بحط زيت بس و مفيش اى دخان