العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT

فيات FIAT فيات FIAT الايطالية استطاعت ان تتجاوز ازماتها الماضية بعد فشل تحالفها مع جنرال موتورز عن طريق تقديم موديلات لاقت نجاحا كبيرا مثل جراند بونتو فيات 500 باليو سيينا ليينا بونتو

قديم 16-06-2010, 01:18 PM
mrdiver mrdiver غير متواجد حالياً

mrdiver will become famous soon enough
افتراضي رد: عاوز اعرف كل حاجه عن البرافو ال150حصان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bigwarrior مشاهدة المشاركة

ممكن اعرف يااخ mrdiver ايه المشاكل الي فيها طالما انت جربته وسوقتها

مشكلة اللى كانت معايا 1 - بالنسبة لانى كنت بتعامل معاها بطريقة غبية سفر مستمر مسافات فوق كلمة طويلة فا زيتها بينقص زيت الموتور بس 2 ديما شكل الطنبور لونه مدى على اورانج شبه مصدي بس ملكش دعوة بالفرامل لانى مجرب الاوكتافيا ومجربها وتخيل لما اقولك ان فراملها اقوى من الاوكتافيا مرتين تلاتة
الكاسيت بتاعها بيعلى مع السرعه بس مش علو فوليوم لو انت حطه على واحد لما بتجري تلاقي الفوليوم بئه اتنين لا هو هو الواحد بس بئه جااامد في سفر المسافات الطويلة ودانك متستحملهوش لان نقاء الصوت الكاسيت اوفر اوى يعنى البيس بس والتويتر تويتر فهتصدع هتصدع
عيب الهاي لاين بس ال90 حصان انها مش جراية يعنى السادس بتاعها ممكن تلائيه مبيسحبش ومنتش محتاجه فى ال90 حصان لانك لو على 160 وحطه ممكن لو مشغل المثيت تلاقي السرعه بئت 140 بس الموضوع دة في 90 حصان بس وهيا لحد 140 عمتا جرايا اوى بس بعد كدة العزم بيقل والتجميع بيمووت
متفكرش تشد بيها مع حد عشان هيطلع منك لو راكب لانوس بس لو راكب ال 120 او 150 روح شد مع اودى وبي ام وانت هتمسخرهم وعلى فكرة الاستيبول بتاع الفئي اللى كانت معايا هو هو الاستيبول بتاع ال150 العربيا عملة شبه الخرتيت حوووووووووت ملفات ملهاااش حل الثبات بتاعها على العموم حاجة اقل ما يقال انها ملوكى وانا عن نفسي مشوفتش كدة قبل كدة
من العيوب كمان التابلوه لازم تقفل الازاز لو انت ماشي او مسافر لانه هيترب بسرعه زهتاخد فترة كبيرة في تنضفه نظرا لحجمه وتضاريسه ولونه الكربون اللى بيوضح لون التراب جدا ومبينفعش يتمسح بمناديل لانها بتفرول فقيه
بصراحة ملهاش اي عيوب حقيقية انا عصرالك مخى على فكرة بس فعلا مفيش وبالنسبة للناس اللى قالت خامات الزراير ففكك الكلام ببلاش روح اتفرج واحكم وبالنسبة لمسافة الكرسي اللى ورا للرجول فممتازة وشنطة العربيا 450 لتر غوووول الوحيدة اللى تتفوق عليها الاوكتافيا بس لانها مفيش حد شنطته اكبر غير التمساحة هههههه وبس
اي حاجة تانة انا معاك مفيش مشاكل ومعلش انى اتخرت فى الرد انا مبفتحش هنا كتير بسبب قلة احترام الاعضاء مع بعضهم والادارة ناايمة فى المخلل
قديم 16-06-2010, 01:20 PM
mrdiver mrdiver غير متواجد حالياً

mrdiver will become famous soon enough

حاجة مهما اوىىى نسيت اقلهالك
العربيا الابعاد بتاعتها ضااايعه تماما والفاميه ميخلكش تعرف ترجع بضهرك باليل لو الشارع ضالمة
بس برده ابعاد الهوندا السيفيك الججديد نفس الوضع انا مجربها
قديم 16-06-2010, 09:54 PM
الصورة الرمزية ahmedyt
ahmedyt ahmedyt غير متواجد حالياً

ahmedyt is on a distinguished road

سؤال الى الاستاز حازم خضر او اى حد عنده فكرة لو معايا سيارة 128 اقدر اسافر بيها كل يوم 100 كليو او 200 رايح جاى وتصرف متوسط كام فى الشهر بنزين وزيت وخلافة ارجو الرد بسرعة