العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 11-04-2010, 10:41 AM
ROMEOOO ROMEOOO غير متواجد حالياً

ROMEOOO is a name known to allROMEOOO is a name known to allROMEOOO is a name known to allROMEOOO is a name known to allROMEOOO is a name known to allROMEOOO is a name known to all
رد: سؤال هام للخبراء

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SMSM RACE مشاهدة المشاركة

اولا شكرا على ردك ياباشا

ثانيا انا عربيتى تيبترونيك يعنى فيها مانيوال واتوماتيك

بس من الواضح ان حضرتك فهمتنى غلط انا عايز اعمل حاجه تزود سرعه نقل السرعات بمعنى( لما اكون ماشى على الاول واجيب التانى العربيه تنقل بسرعه واستجابه الفتيس تبان علطول بمجرد نقله لسرعه اعلى) لان نقلها بطىء عند تغير الغيار وده سبب فى ان عربيات تانيه ممكن تسبقنى لو فى شد ولا حاجه فانا ماشوفتش زى سرعه واستجابه نقل الفتيس المانيوال...........هو ده الى انا عايزه وشكرا مره تانيه
بص يا باشا هاقولك على حركة تسرع نقل العربية بص وإنت ماشي دوس لآخر دواست البنزين بعدها شيل رجلك من على البنزين ودوس بعدها جامد قوي لآخر الدواسة العربية هتجيب 5000 RPM أو أكتر أنا جربتها قبل كده بعربية والدي الاديمة وهي كريسلر 300m كانت بتجيب ال 100 في 7 ثواني بس علشان 3500 سي سي وجربتها بعربية والدتي بروتن 1600 سي سي وبتسبق بالحركة ديه كل ال 1600 ماعدا الميني كوبر والجولف وكل العربيات الهاتش باك اللي فيها تربوا أو 150 حصان للأمانة فيه عضو ابليا قال على الحركة ديه في المنتدى بس قال كيك داون ومشرحش عبارة عن إيه فـأنا قلت اوضحلك ولو أنا غلط ياريت أهل الخبرة يصححولي
قديم 13-04-2010, 08:50 PM
الصورة الرمزية elmanahry
elmanahry elmanahry غير متواجد حالياً

elmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال هام للخبراء

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ROMEOOO مشاهدة المشاركة

بص يا باشا هاقولك على حركة تسرع نقل العربية بص وإنت ماشي دوس لآخر دواست البنزين بعدها شيل رجلك من على البنزين ودوس بعدها جامد قوي لآخر الدواسة العربية هتجيب 5000 RPM أو أكتر أنا جربتها قبل كده بعربية والدي الاديمة وهي كريسلر 300m كانت بتجيب ال 100 في 7 ثواني بس علشان 3500 سي سي وجربتها بعربية والدتي بروتن 1600 سي سي وبتسبق بالحركة ديه كل ال 1600 ماعدا الميني كوبر والجولف وكل العربيات الهاتش باك اللي فيها تربوا أو 150 حصان للأمانة فيه عضو ابليا قال على الحركة ديه في المنتدى بس قال كيك داون ومشرحش عبارة عن إيه فـأنا قلت اوضحلك ولو أنا غلط ياريت أهل الخبرة يصححولي
انا اؤيد هذا الكلام وهذا معناه تفتيح الموتور وجربته فى سيارة اوتوماتيك 1600 لانى كنت دائما اقول لنفسى اتمنى لو سقت سيارة اوتوماتيك بسرعة استجابة المانيوال وكنت ابحث بنفس الطريقة عن زيادة الهورس بور للسيارة بنفس طريقة الاخ العزيز صاحب الطرح حتى انى تمنيت لو اشتريت الفيات برافو لهذا السبب ولكن ثمنها غالى وانا لا احب السيارات الهاتش باك ارجو يا ان تصبرعلى السيارة وتسير بها كثيرا مع زيادة الحرق فى كل غيار بالتدريج وسوف ترى فجاة ان الامور اتغيرت لما تريده وعندما تتغير الامور ارجو ان تذكر لنا خبرتك لان معك سيارة قوية لا تحتاج لزيادة فى الهورس بور

God grant me the serenity
to accept the things I cannot change
courage to change the things I can and wisdom to know the difference
DR Elmanahry
قديم 06-07-2010, 08:05 PM
Mocs Mocs غير متواجد حالياً

Mocs is on a distinguished road

ya bob el shortshifter elly nazl bl cerato msh ad kda , hoa good enough to acc. bs elly ana mot2kd mno en fe loosing power bl engine l2ny m3aya nfs el 3arbya bs daymn lma bnzl el zeet ba7ot madda lel engine 3ashan el tanzeef , help 4 more power
قديم 15-07-2010, 02:14 PM
e-11-bus e-11-bus غير متواجد حالياً

e-11-bus is on a distinguished road

ممكن افهمك علي حاجة التيبترونيك والاتومتيك هما واحد الفيتيس واحد بس فرق بين الاتنين التحكم اليدوي هوة دة (التيبترونيك) والتحكم ألي في تغير السرعة ودة( الاوتومتيك.. انت كل الي بتعملة في التيب بتنقل اول تاني تالت كل دة بحركة لعصاية الفتيس لاقدام والاتو في ال body volve هوة الي بيحكم في النقلات
قديم 15-07-2010, 02:15 PM
e-11-bus e-11-bus غير متواجد حالياً

e-11-bus is on a distinguished road

0191930055 كلمني