العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 21-12-2011, 03:18 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بنزين 80+نفتالين بلى =90

طيب يا جماعة مافيش غير مشاركة أو إتنين بيقولوا إني فيه أضرار وللاسف كانت عن كلام منقول عن ناس قالوا في حتة تانية مش هنا فا لو إلعضو الكريم تكرم بجلب اللنك الخاص للموضوع عسى أن يكون كلام الناس موثق بأدلة تخلينا نصدهم ولو سمحت إدارة المنتدى تسمح للعضو بوضع اللنك ولا تحذفه هايكون الخير أعم عليا كلنا.
إستفساري هل فيه حد من الي قالوا إنهم جربوه كانت عربيته إنجكشن ولا كله كاربيراتير؟

قديم 21-12-2011, 09:21 PM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute

انا ابتديت اجربه وعربيتي انجكشن وعشان اتاكد انه ذاب مع البنزين لان عندي بوابه داخليه في التنك كسرت النفتالين ودخلته في التنك وبعدين فولت
فعلا التسقيف خف جدا لدرجه غير ملحوظه لكن معرف فيه اضرار مستقبليه وللا لا بس اعتقد مفيش انشاء الله
ويبقى اللغز..ليه التسقيفه بتختفي مع النفتالين !!!!!!!!!!؟

اتق لله حيثما كنت...واتبع السيئه الحسنه تمحها...وخالق الناس بخلق حسن
اللهم احسن وقوفنا بين يديك ولا تخزنا يوم العرض عليه
اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمن له حق علينا
قديم 22-12-2011, 01:13 AM
الصورة الرمزية المفكر
المفكر المفكر غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري جدا
التخصص العملى: مدرس لغة عربية

المفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud of

والله يا جماعة الموضوع يخوف شويه
طبعا الفرق ملموس وناس جربته
بس الضرر مش هيبان من أول مرة
لكنه هيبقى كبير
وبصراحة اللي عنده روح المغامرة والمخاطرة إنه يضحي بالموتور ويمشى 40000 كم يقولنا بعد كده الحالة أيه عشان نعرف المخاوف صحيحة ولا أيه

مع تحياتي
المــــــفــــــــكــــــ ر
اللهم أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعه
وأرنا الباطل باطلا ووفقنا لاجتنابه

قديم 22-12-2011, 03:13 AM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المفكر مشاهدة المشاركة

والله يا جماعة الموضوع يخوف شويه
طبعا الفرق ملموس وناس جربته
بس الضرر مش هيبان من أول مرة
لكنه هيبقى كبير
وبصراحة اللي عنده روح المغامرة والمخاطرة إنه يضحي بالموتور ويمشى 40000 كم يقولنا بعد كده الحالة أيه عشان نعرف المخاوف صحيحة ولا أيه

السلام عليكم
انا ماعتقدش انه هنضحي بالمتور
هولو ليه تاثير سلبي هيكون على الطلنبه او الرشاشات او قواعد الصبابات بتاعه العادم مش اكتر ..وكلها في الاخر حجات مقدور عليها انشاء الله

اتق لله حيثما كنت...واتبع السيئه الحسنه تمحها...وخالق الناس بخلق حسن
اللهم احسن وقوفنا بين يديك ولا تخزنا يوم العرض عليه
اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمن له حق علينا
قديم 22-12-2011, 03:50 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

طيب يا جماعة مافيش غير مشاركة أو إتنين بيقولوا إني فيه أضرار وللاسف كانت عن كلام منقول عن ناس قالوا في حتة تانية مش هنا فا لو إلعضو الكريم تكرم بجلب اللنك الخاص للموضوع عسى أن يكون كلام الناس موثق بأدلة تخلينا نصدهم ولو سمحت إدارة المنتدى تسمح للعضو بوضع اللنك ولا تحذفه هايكون الخير أعم عليا كلنا.
إستفساري هل فيه حد من الي قالوا إنهم جربوه كانت عربيته إنجكشن ولا كله كاربيراتير؟
اللي كتبته عن تأثير النفتالين كان عن تجربة حقيقية حصلت معايا في البيت.. بس كنا بنستخدم أقراص "الباراديكس" أو "para-dichlorobenzene بارا- داي-كلورو-بنزين"، وهي دي المادة اللي بيتعمل منها معظم كور العته حاليا

أنا دورت شوية في النت ولاحظت إننا عندنا خلط واضح في اللي مكتوب لإننا في مصر مش مسميين الحاجت بأسمائها الصحيحة

البنزين ده اسم أحد مكونات الوقود اللي بيتحط في العربية... يعني اللي بنحطه في عربياتنا ده مش بنزين.. ده حاجات تانية إسمه "جازولين" ... وممكن يكون من ضمنها البنزين (وبنسبة قليلة كمان ويتزود كـ"إضافات للوقود")... بس مشكلته إنه ممكن يسبب السرطان.

النفتالين دي مادة كيميائية كانت بتستخدم زمان في كرات العته.. ونادر لما تلاقي كور عته دلوقتي مصنوعة من النافتالين لإنها كانت قابلة للاشتعال بسهولة، وتركيبه الكيماوي مكون من حلقتين "بنزين"، وعشان كده يعتبر محسن للأداء

كور العته دلوقتي بتتعمل من الباراديكلوروبنزين... ودي مادة لما بتتحرق مع البنزين بيتكون حمض هيدروكلوريك (HCl) والحامض ده قوي جدا وبيعمل تأثير مدمر على أي أجزاء بيلامسها.. هي ممكن تساعد في الأداء مؤقتا.. بس بتدمر الدنيا

ملخص الموضوع..
  • مادة النفتالين حتحسن الأداء.. ولو لقيتها في أي مركب آخر اشتريه وحطه (الـWD-40 فيه نفتالين)
  • اتأكد إن كور العته اللي حتشتيرها معمولة من النفتالين... مش من حاجة تانية

ودي وصلات على النت للي عايز يعرف أكتر:

كرات العتّة: http://en.wikipedia.org/wiki/Mothball
النافتالين: http://en.wikipedia.org/wiki/Naphthalene
الباراديكلوروبنزين: http://en.wikipedia.org/wiki/1,4-dichlorobenzene
الجازولين: http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline
البنزين: http://en.wikipedia.org/wiki/Benzene

تأثير كور العتّة على الوقود (المكتب العلمي لوزارة الطاقة الأمريكية): http://www.newton.dep.anl.gov/askasc.../chem00485.htm
تأثير كور العتّة على الوقود (موقع Cartalk.com: http://www.cartalk.com/content/i-hav...ht-naphthalene

...