العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 20-03-2010, 02:36 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ممكن ارخص بدون تامين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.dowedar مشاهدة المشاركة

لو سمحتم انا عندى سؤال
هو التامين ده كام
وبيتدفع مرة واحدة ولا كل شهر ولا كل سنة
يعنى لو هجيب فيرنا 2010 بالتقسيط
هيبقى نطام التأمين ايه
الامين بيندفع مرة كل سنة ولازم فى التقسيط وكل سنة بسعر جديد اقل من اول سنة
للاستفسار السريع
0125485222
قديم 22-03-2010, 08:51 PM
الصورة الرمزية m.dowedar
m.dowedar m.dowedar غير متواجد حالياً

m.dowedar is on a distinguished road
حد يفهمنى لو سمحتم

انا ان شاء الله ناوى اشترى فيرنا بالتقسيط
ومش فاهم اى حاجة فى موضوع التامين ده
وهل هو اجبارى ولا لأ وبيتدغع مرة واحدة ولا على اقساط
ولو اقساط سنوية ولا شهرية
وهل هو نفس التامين بتاع الترخيص ولا حاجة تانية
ياريت حد يساعدنى علشان انا تايه

The stupid neither forgive nor forget; the naive forgive and forget;
the wise forgive but do not forget." -
قديم 22-03-2010, 11:09 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حد يفهمنى لو سمحتم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.dowedar مشاهدة المشاركة

انا ان شاء الله ناوى اشترى فيرنا بالتقسيط
ومش فاهم اى حاجة فى موضوع التامين ده
وهل هو اجبارى ولا لأ وبيتدغع مرة واحدة ولا على اقساط
ولو اقساط سنوية ولا شهرية
وهل هو نفس التامين بتاع الترخيص ولا حاجة تانية
ياريت حد يساعدنى علشان انا تايه
هتشترى عربية بالتقسيط يبقى لازم تامين علشان خاطر دة شرط من شروط البنك وبيكون كل سنة مع تجديد الرخصة وقبل استلام خطاب التجديد من البنك
كل سنة بسعر لختلاف قيمة السيارة ولو مستعملتهوش بتاخذ نسبة خصم تانية دة لو مغيرتش الشركة
للاستفسار السريع
0125485222
قديم 23-03-2010, 10:04 AM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future

السلام عليكم مبروك اولا

ثانيا التامين الاجبارى الى فى المرور دة تبع المرور لازم تدفعة على شان ترخص لا مفر منة
و اذا كنت هاتجيب العربية كاش يبقى مش مهم تعمل تامين تانى لكن لو العربية حظر بنك يبقى لازم تعمل وثيقة تامين اخرى فى اى شركة تامين

القسط سنوى يدفع مرة واحدة و انصحك بالتمين على السيارة ليس من اجل البنك فقط و لكن للحفاظ على السيارة لا قدر الله من الحوادث الكبيرة الى ممكن تكلفك اموال بالالف فى الاصلاح اولا دة لمصلحتك قبل ما يكون شرط بنك

عمرو احمد
01003388954
قديم 23-03-2010, 10:53 AM
corsair
Guest

تامين الترخيص يختلف عن تامين السيارة الخارجي يعني في اي شركة تامين بره لان تامين المرور ده القصد منه في الاخر هوه تعويض لاي حد ممكن تحصله حدثه بسببك وبيدفعله ساعتها تعويض من شركة التامين وده طبعا مبيحصلش في بلدنا لو دوست علي الواحد 100 مره ولا جنيه شركة التامين بتدفعه لحد يعني من الاخر عملية نصب من المرور لا اكثر ولا اقل وثانيا التامين الخارجي ده انتا بتشوف ميزانيتك قد ايه وبتختار الشركة اللي انتا عايز تامن معاها وتقريبا كلهم هتلاقيهم زي بعض في الاخر هتختلف شوية من حيث سرعة الاستجابة لدفع مبلغ التعويض من شركة لاخري ونظام التامين الخارجي ده سنوي يعني كل سنة بتدفعه قبل ما تروح ترخص العربية وممكن تقسط التامين السنوي ده علي عدة اشهر بس لا تتجاوز السنة التامينية وتقبل تحياتي

الكلمات الدليلية
تأمين سيارات مصر, حادث سيارة