العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 29-09-2011, 09:52 PM
non2010 non2010 غير متواجد حالياً

non2010 is on a distinguished road
افتراضي مشاكل كتييييييييير فى فيرنا 2008

اهل الخبرة وكل اعضاء المنتدى اهل خبرة اغيثونى

1-انا بحط بنزين 90 بحط بخمسين جنيه يعنى 25 لتر بيعملومعايا بالكتير 240 كليو
2-الدبرياج تقييل اوى والاول بيعض جامد
3-فى فالطلعة هزة بسيطة كدا
4-العربية سحبها تقل عن الاول
5-الفرامل فيها بوشان كدا دخلت لجوا (لازم ادوس للاخر)
6-الفتيس نااااااااااعم اوى دا ليه عاملة زى ميكون عايم
7-مع العلم انى من بحرق اكتر من 5 ار بى ام
8-انا شاكك انها الاسطوانة السبب فى تقل العربية
9-العربية عاملة 94 الف كيلو

انا عايز اعرف دا الحجات دى سببها ايه واشترى ايه عشان انا مش عايز اروح للميكانيكى يضحك عليا

ارجو الرد بسرعة

مع الشكر
قديم 29-09-2011, 10:28 PM
ENG.Bahaa Nagy ENG.Bahaa Nagy غير متواجد حالياً

ENG.Bahaa Nagy is a glorious beacon of lightENG.Bahaa Nagy is a glorious beacon of lightENG.Bahaa Nagy is a glorious beacon of lightENG.Bahaa Nagy is a glorious beacon of lightENG.Bahaa Nagy is a glorious beacon of light
افتراضي رد: مشاكل كتييييييييير فى فيرنا 2008

انت خضتنى ياراجل على نفسى وعلى عربيتى .. لانى معايا فيرنا 2008 وفكرت الموضوع بيتكلم عن مشاكل عامه ف نفس الموديل مع ان العربيه ماشاء الله زى المسطره

كل المشاكل دى فرديه وان شاء الله تكون بسيطه وربنا يوفقك ف تصليحها
قديم 30-09-2011, 03:58 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

1-انا بحط بنزين 90 بحط بخمسين جنيه يعنى 25 لتر بيعملومعايا بالكتير 240 كليو

طبعا معدل ممتاز لو جوة البلد ولو سفر يبقى مش كويس ولو بتحرق فى السفر يعنى 130 الى 140 يبقى انت بتحرق كدة والمعدل شبة طبيعى لانى الاربى ام يعلى اوى بعد 120

2-الدبرياج تقييل اوى والاول بيعض جامد
3-فى فالطلعة هزة بسيطة كدا
4-العربية سحبها تقل عن الاول

طبعا بلا شك دا اسطوانة وبلية وديسك طقم دبرياج وسهل تركيبة ان شاء الله هاتة من التوكيل والله الى برة نصب

5-الفرامل فيها بوشان كدا دخلت لجوا (لازم ادوس للاخر)
طبعا دى سهلة جدا
اولا روح لبتاع فرامل متخصص اعمل التالى
1- نظف البساتم كويس وصنفرة ناعمة جدا وشحم كويس
ركب البساتم حط زيت المانى ب20 ج
ركب تيل فرامل اصلى لون التيل نفسة اخضر من التوكيل ارجوك عشان ميصفرش معاك ويظبط الاداء
واخيرا شحم مسمار الغفير او مسمار الخزنة كويس جدا خطوة مهمة جدا
بص اهم حاجة تنقى خراط محترم اوى اوى اوى اخرط الطنبورة عندة وخلية يمشى بالسن براحة جدا ممكن تاخد نصف ساعة الطنبورة براحة اوى وركب
طبعا العربية مش هتشتغل فرامل كويس الا لما تمشى بتاع 100 كيلو كدة عشان كلة ناعم وجديد فى جديد والله هتحس انك ركبت عربية جدييدة بالخطوات دى انا بعملها كل سنتين

6-الفتيس نااااااااااعم اوى دا ليه عاملة زى ميكون عايم
7-مع العلم انى من بحرق اكتر من 5 ار بى ام

اولا الفتيس ناعم ازاى طب غيرت الزيت بتاع الفتيس ضرورى اوى اوى اوى اوى تغيرة على 60 الف مانيوال مش اتوماتيك مهم اوى بالذات الفيرنا وطبعا واضح انى انت مغيرتوش غيرة وجرب
حررررررااااااااااام:36_2_ 16: عليك لما يبقى العادى بتاعك 5 ارام
لية بالكتير 3 ولما تحرق اوى 4 انما غلط والله غلط على كلالعربية انى تحرق على 5 الا مثلا مرة مرتين وخلاص فى اليوم

واخيرا نصيحة منى غير البنزين لما فرق 10 قروش او ربع جنية بدل البنزين 90 و92
حرام عليك 90 وحش ع8لى العربية نصيحة منى غير البنزين الفلتر بتاع البنزين البوجيهات وفلتر الهواء وجرب وعيش وادعيلى وطبعا الكلام دا كلة مش هياخد اكتر من 5 ساعات وبالتوفيق
اى استفسار انا موجود اخوك محمد
قديم 30-09-2011, 05:07 AM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

الاخ الفاضل محمد
انا متفق معك فى كل ما ذكرت الا
زيت الجيربوكس او مرة بعد غبور 10000كم كفاية جدا بعد اى نوع زيت محترم 30000 كم كافية جداً
موضوع خرط الطنابير من المواضيع الخطيرة
من الواضح انك عندك خراط شاكر وهذا غير متوفر فى الاف الخراطين بسبب الاستعجال
مع خالص تحياتى لك فيرناوى ومهندس صيانة سيارات

قديم 30-09-2011, 05:27 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فيصل مشاهدة المشاركة

الاخ الفاضل محمد
انا متفق معك فى كل ما ذكرت الا
زيت الجيربوكس او مرة بعد غبور 10000كم كفاية جدا بعد اى نوع زيت محترم 30000 كم كافية جداً
موضوع خرط الطنابير من المواضيع الخطيرة
من الواضح انك عندك خراط شاكر وهذا غير متوفر فى الاف الخراطين بسبب الاستعجال
مع خالص تحياتى لك فيرناوى ومهندس صيانة سيارات
طبعا احترم رايك جدا ووجهة نظرك فى الخراطين صح لانى قلتة خراط كويس جدا بس الضمير والله لو اشتغل فى الناس يبقى كلة هيستريح عموما احلى صباح الخير ليك وربنا يسهل ونساعد بعضنا اكتر ولك جزيل الشكر والتقدير اخوك محمد