العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > مرسيدس

مرسيدس Mercedes مرسيدس بنز الجناح الاوربى للعملاق دايملر كرايسلر وتضم شركات مايباخ الفاخرة ومينى المدمجة من اشهر سياراتها B150 E-CLASS CLS CLK S-CLASS CL

قديم 05-07-2009, 11:00 AM
wawoo wawoo غير متواجد حالياً

wawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: من سيقدم على شراء الفئة C الجديده .... لحظه من فضلك لتتعرف على السياره جيدا

السيارة جميلة ميكانيكيا بس , انما جماليا , انا شايف انها متاخرة شوية , مرسيدس مازالت متمسكة بخطوط كلاسيكية تقليدية , هما عاوزين يحفظو على هاوية السيارة , فالتصميم جة محافظ فعلا , بس على حساب الحاداثة و التطوير فى التصميم ,
مرسيدس و فولكيس و بى ام لو ملحقوش نفسهم فى التصميمات الجديدة حيخسرو زباين كتير اعتقد
قديم 05-07-2009, 11:26 AM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute
رد: من سيقدم على شراء الفئة C الجديده .... لحظه من فضلك لتتعرف على السياره جيدا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wawoo مشاهدة المشاركة

السيارة جميلة ميكانيكيا بس , انما جماليا , انا شايف انها متاخرة شوية , مرسيدس مازالت متمسكة بخطوط كلاسيكية تقليدية , هما عاوزين يحفظو على هاوية السيارة , فالتصميم جة محافظ فعلا , بس على حساب الحاداثة و التطوير فى التصميم ,
مرسيدس و فولكيس و بى ام لو ملحقوش نفسهم فى التصميمات الجديدة حيخسرو زباين كتير اعتقد

أنا مش معاك في إن الثلاث شركات دول بالتحديد مش مواكبين العصر ptmnlo123per131
أنا شايف إنهم سابقين عصرهم ..... خاصة مرسيدس و بي ام دبليو

من فضلك راجع نفسك تاني ptmnlo123per117

قديم 05-07-2009, 11:48 AM
wawoo wawoo غير متواجد حالياً

wawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: من سيقدم على شراء الفئة C الجديده .... لحظه من فضلك لتتعرف على السياره جيدا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_kamel مشاهدة المشاركة

أنا مش معاك في إن الثلاث شركات دول بالتحديد مش مواكبين العصر ptmnlo123per131
أنا شايف إنهم سابقين عصرهم ..... خاصة مرسيدس و بي ام دبليو

من فضلك راجع نفسك تاني ptmnlo123per117
هما سباقين بالتطوير الهندسى و المكانيكى مافيش شك , انما المودلات التجارية متاخرة شوية فى الناحية الجمالية والتصميم , هما عندهم مودلات ثورية جدا بس كلها تجريبية ولا تصل للانتاج التاجرى , لانهم خيفين يفقدو هاوية سيارتهم فى المودلات التجارية .

عشان تفهم قصدى اكتر اتفرج على شغل اوبل او فورد الجديد و انت حتفهم انا اقصد اية بالتطوير التصميمى , عشان اطور تصميم لازم اتنازل شوية عن خطوط تقليدية متوارثة من سنين , مش معنى كدة ان مرسيدس مثلا مش بتطور قى التصميم , فى تطوير طبعا فى التصميمات , بس اقصد ان فى تحفظ كبير فى التطوير و دة على حساب الحداثة و موكبة العصر فى التصميم .

انا بتكلم بشكل عام لانى متابع التوجهات التصميمية فى حاجات كتير , وانا حعمل موضوع منفصل عن التوجهات التصميمية الحديثة دى.
قديم 05-07-2009, 01:07 PM
الصورة الرمزية eygptphoto
eygptphoto eygptphoto غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله الفقير الذليل له ( غفر الله لنا و لكم )
التخصص العملى: مدير تصوير
هواياتي: القراءة - التصوير - السفر

eygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond reputeeygptphoto has a reputation beyond repute

و الله انتا حبيبتنى فى العربية يابشمهندس و بفكر جديا انا ابيع عربيتى الرينو 9 gtlو اشحت 50 سنة أمام الجوامع و ان شاء الله اجيبها ptmnlo123per1124
قديم 05-07-2009, 03:34 PM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute
رد: من سيقدم على شراء الفئة C الجديده .... لحظه من فضلك لتتعرف على السياره جيدا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wawoo مشاهدة المشاركة

هما سباقين بالتطوير الهندسى و المكانيكى مافيش شك , انما المودلات التجارية متاخرة شوية فى الناحية الجمالية والتصميم , هما عندهم مودلات ثورية جدا بس كلها تجريبية ولا تصل للانتاج التاجرى , لانهم خيفين يفقدو هاوية سيارتهم فى المودلات التجارية .

عشان تفهم قصدى اكتر اتفرج على شغل اوبل او فورد الجديد و انت حتفهم انا اقصد اية بالتطوير التصميمى , عشان اطور تصميم لازم اتنازل شوية عن خطوط تقليدية متوارثة من سنين , مش معنى كدة ان مرسيدس مثلا مش بتطور قى التصميم , فى تطوير طبعا فى التصميمات , بس اقصد ان فى تحفظ كبير فى التطوير و دة على حساب الحداثة و موكبة العصر فى التصميم .

انا بتكلم بشكل عام لانى متابع التوجهات التصميمية فى حاجات كتير , وانا حعمل موضوع منفصل عن التوجهات التصميمية الحديثة دى.
أنا مهندس معماري فيمكن تلاقيني مهتم بخطوط التصميم
وفي رأيي شيء مهم وكل من هو معماري سيدرك ما أقوله
كلنا عندما نريد تصميم شيء جديد ويظهر للنور بمجرد النظر للتصميم أعرف من المصمم وبدون أن يكون التصميم له علاقه بتصميم سابق لنفس المهندس ويرجع ذلك لعدة أسباب أهمها الروح والعقل الذي يفكر فالتصميم الذي ينتج عن ذلك ماهو إلا نتاج تلافيف دماغه التي تفكر بطريقه محدده يختص هو بها وليس أحد آخر
هذا ليس ضعفا بالمهندس ولكنه مثل الفنان الذي يرسم لوح مختلفه ولكن هناك شيء يميزه
فمثلا لوح فان جوخ حيثما تراها مهما كنت تعرف اللوحه من قبل أو لا فستعرف بكل تأكيد أنه فان جوخ
لو سيلفادور دالي ستعرف أنه هو وإن لم تشاهد هذه اللوحه له من قبل
هكذا الحياه
فلكل إنسان على وجه الأرض بصمات خاصه به ولا يملك أحدا نفس البصمات

هذا هو النجاح
فبمجرد أن تنظر للسياره تدرك أنها من شركه كذا أو كذا
والألمان مدركين لهذه النقطه الهامه بحيث أنهم مهما إختلف المصمم وتعاقبت الأجيال فلا بد من وضع ثوابت للمصممين يلتفوا حولها لكي يحافظوا على البصمه الخاصه بهم
عكس اليابانيين (وان كانوا بدأوا يفعلون مثلما يفعل الألمان الآن) فكل تصميم ليست له علاقه بالسابق لدرجة أنك لاتعرف هوية السياره
والكوريين حدث ولا حرج
والصينيون ليست لهم هويه من أصله فهم مازالوا في مرحلة التقليد وأمامهم مراحل طويله لكي يثبتوا وجودهم فاليارات الصينيه أشباه سيارات (مسخ)

أما أوبل وفورد فهم أمريكان وهذا مايعيبهم للأسف فالأمريكاني بطبعه متقلب ويستعين بمصممين من كافة مناطق العالم مما يفسد هويته من وقت لآخر
أرجوا أن تكون وجهة نظري وضحت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eygptphoto مشاهدة المشاركة

و الله انتا حبيبتنى فى العربية يابشمهندس و بفكر جديا انا ابيع عربيتى الرينو 9 gtlو اشحت 50 سنة أمام الجوامع و ان شاء الله اجيبها ptmnlo123per1124
ربنا حيديك من وسع ماتقلقش وحتجيب اللي أحسن منها ومن غير وقفه على جوامع ولا غيره