العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 20-08-2012, 08:51 PM
derby derby غير متواجد حالياً

derby is on a distinguished road
عاجل استفسار هام جدا بخصوص سيارات المعاقين مدنى ولا حربى

السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
يا جماعة بصراحة دى اول مشاركة ليا فى المنتدى وكان ليا استفسار بسيط بخصوص سيارات المعاقين لانى لاحظت ان بعض الاعضاء عندهم خبرة كبيرة فى الموضوع دة
انا والدى كان ضابط بالقوات المسلحة وخرج معاش بكشف طبى لانه كان مصاب بدوالى فى القدم اليسرى فبعد الكشف خرج معاش طبى وبعد كدة بفترة حصلت مشكلة فى القدم الشمال وتم بتر القدم الشمال فوق الركبة وهو حاليا بيستخدم طرف صناعى وانا بفكر اجيبلة عربية من بورسعيد اللى بتبقى مجهزة فانا عايز اعرف انا كدة والدى يعتبر معاق مدنى ولا حربى وعايز اعرف اسعار السيارات بالنسبة للمعاق الحربى لانى عرفت ان الاعفاء الجمركى بالنسبة للحربى 45 الف جنية مش 20 زى المدنى
ياريت يا جماعة لو حد يقدر يساعدنى ويقولى اسعار النوبيرا 2002 او اسكودا 2002 2003 او بسات 2001 بالنسبة للمعاق الحربى
ياريت الرد فى اسرع وقت لان والدى محتاج العربية فى اسرع وقت
ولكم جزيل الشكر
قديم 20-08-2012, 11:36 PM
kamalhessen kamalhessen غير متواجد حالياً

kamalhessen is on a distinguished road
افتراضي رد: استفسار هام جدا بخصوص سيارات المعاقين مدنى ولا حربى

ارجو المساعده للاهمية . ابن عمى معاق جاب سيارة بجواب معاق من سنة 3008 وامتحن اكثر من ست مرات ولكن المرور متعنت معه والان عدى على شراء السيارة اكثر من ثلاث سنوات فهل ممكن يدفع فك الحظر الجمركى ال9600 جنيه و يرخص السيارة بدون رخصة القياده له رجاءا ايه حلها لانها صدأت من الركنة ولكم جزيل الشكر
ولكم جزيل الشكر
قديم 22-08-2012, 02:49 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة derby مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
يا جماعة بصراحة دى اول مشاركة ليا فى المنتدى وكان ليا استفسار بسيط بخصوص سيارات المعاقين لانى لاحظت ان بعض الاعضاء عندهم خبرة كبيرة فى الموضوع دة
انا والدى كان ضابط بالقوات المسلحة وخرج معاش بكشف طبى لانه كان مصاب بدوالى فى القدم اليسرى فبعد الكشف خرج معاش طبى وبعد كدة بفترة حصلت مشكلة فى القدم الشمال وتم بتر القدم الشمال فوق الركبة وهو حاليا بيستخدم طرف صناعى وانا بفكر اجيبلة عربية من بورسعيد اللى بتبقى مجهزة فانا عايز اعرف انا كدة والدى يعتبر معاق مدنى ولا حربى وعايز اعرف اسعار السيارات بالنسبة للمعاق الحربى لانى عرفت ان الاعفاء الجمركى بالنسبة للحربى 45 الف جنية مش 20 زى المدنى
ياريت يا جماعة لو حد يقدر يساعدنى ويقولى اسعار النوبيرا 2002 او اسكودا 2002 2003 او بسات 2001 بالنسبة للمعاق الحربى
ياريت الرد فى اسرع وقت لان والدى محتاج العربية فى اسرع وقت
ولكم جزيل الشكر
المعاق الحربى بيأخد العربية أرخص ب 5 الأف لو التاجر امين لان فى بعض التجار بيستهبولوا ويغلوا العربية عليك وتأخدها بسعر مساوى المعاق المدنى.كمان ممن تشترى عربية لحد 1800 سى سى وهذه ميزة جيدة.

هو حضرتك القانون بيقول أن الإعاقة للمعاق الحربى تكون أثناء الخدمة لهذا يعتبر والدك معاق مدنى ولكن فكرة أن طلع من الخدمة بسبب الدوالى فقد يكون هذا مخرج لتحويلة لمعاق حربى وخاصة ان البتر نتج اعتقد نتيجة الدوالى.فهى حالة ملتبسة يحسمها الكومسيون..

وفى كل الأحوال يستحق والدك سيارة معاقين...

بالنسبة للنوبيرا فأعمل حسابك على مبلغ من 28 إلى 30 الف

الأوكتافيا 98 بداية من 40 الف والأكتافيا 2000 من 44 الف

الباسات غالية جدا يعنى موديل 99 او 2000 تبدأ من 60 الف وأنت طالع
قديم 25-08-2012, 02:09 AM
derby derby غير متواجد حالياً

derby is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

المعاق الحربى بيأخد العربية أرخص ب 5 الأف لو التاجر امين لان فى بعض التجار بيستهبولوا ويغلوا العربية عليك وتأخدها بسعر مساوى المعاق المدنى.كمان ممن تشترى عربية لحد 1800 سى سى وهذه ميزة جيدة.

هو حضرتك القانون بيقول أن الإعاقة للمعاق الحربى تكون أثناء الخدمة لهذا يعتبر والدك معاق مدنى ولكن فكرة أن طلع من الخدمة بسبب الدوالى فقد يكون هذا مخرج لتحويلة لمعاق حربى وخاصة ان البتر نتج اعتقد نتيجة الدوالى.فهى حالة ملتبسة يحسمها الكومسيون..

وفى كل الأحوال يستحق والدك سيارة معاقين...

بالنسبة للنوبيرا فأعمل حسابك على مبلغ من 28 إلى 30 الف

الأوكتافيا 98 بداية من 40 الف والأكتافيا 2000 من 44 الف

الباسات غالية جدا يعنى موديل 99 او 2000 تبدأ من 60 الف وأنت طالع
انا متشكر جدا لاهتمامك وردك وانشاء الله لو روحت هابقى اوفيكم باخر تحديث للاسعار
شكرا مرة تانية
قديم 25-08-2012, 01:58 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

بالتوفيق ونرجوا مشاركة الأعضاء فى تجربتك لان الإجراءات والأسعار بتتغير مع الزمن..